Diëten en voeding
Extra informatie

Het jojo-effect

Het jojo effect. Wie veel op dieet is, weet er alles van. Je gaat op dieet, valt een paar kilo af, je vervalt in je oude voedingspatronen en komt binnen de kortste keren weer op je oude gewicht.

Het jojo-effect: vervelend én niet goed voor je

Behalve vervelend, is jojoën ook niet goed voor je lichaam. Tijdens afvallen past het lichaam zich aan aan het feit dat het minder energie binnenkrijgt. Het gaat minder verbranden. Verander je dus na het dieet weer naar je normale eetpatroon, dan blijft je lichaam nog op een lager pitje verbranden, en komen de kilo's er snel weer aan.

Omdat je je door het jojo-effect steeds machtelozer gaat voelen, wordt het verleidelijker om je toevlucht te nemen tot rigoureuze methoden en wondermiddeltjes. Een ontregeld eetpatroon en een verminderd gevoel van zelfbeheersing kunnen gemakkelijk tot eetstoornissen leiden.

Hoe voorkom je het jojo-effect?

  • Probeer niet te snel af te vallen;
  • Hou je gewicht stabiel;
  • Diëten is ook het veranderen van eetgewoonten – hou dat vol;
  • Stel een reëel streefgewicht vast voor jezelf. Dat is ook makkelijker stabiel te houden.

Lees welk dieet bij je past en wel kan zorgen voor een blijvend resultaat.

Deel bericht via: