Terug naar het overzicht 25-jan-2013

Het geheim van slanke mensen: eerste indruk

Het geheim van slanke mensen: review

Positieve punten:

  • Met 1200 kcal in een voorbeelddagmenu is de kans groot dat je gewicht verliest.
  • Aan het eind van elk hoofdstuk staan actiepunten die je helpen bij het maken van de slanke keuze.
  • Er zijn veel verschillende voorbeelddagmenu's. Zo is er een dag waarin ruimte is gemaakt voor chocolade, wijn of een driegangendiner.
  • Mieke's voedingstips voor een gezond basiseetpatroon voldoen aan de richtlijnen goede voeding.
  • Er zijn geen strenge regels die je moet volgen of dingen die je wel en niet mag eten.
  • Bij het boek hoort een website waarop je onder andere je energiebehoefte kunt berekenen en je kunt aanmelden voor workshops.

Negatieve punten:

  • De nadruk in de voorbeelddagmenu's ligt heel erg op het calorieën tellen. 
  • De voorbeelddagmenu's bevatten bijna geen drinken. Let er op dat koffie met suiker, cappuccino en fris en fruitdranken vaak ongemerkt veel calorieën leveren.
  • Zoals Mieke zelf al aangeeft, kun je jezelf makkelijk voor de gek houden door te denken 'ik mag het wel en ik wil het ook nu'. Hierdoor kan het afvallen veel minder snel gaan. 

Conclusie

  • Met 1200 tot 1800 kcal in de voorbeelddagmenu's is de kans groot dat je gewicht verliest.
  • Omdat je zelf mag bepalen wat je wel en niet eet, zal het tempo van afvallen vooral afhangen van de keuzes die je maakt.
  • Doordat er geen strenge regels zijn, kun je dicht bij je eigen voedingsgewoontes blijven en is de kans groter dat je het langer volhoudt.

Lees ook: Wat is Het geheim van slanke mensen?

Het geheim van slanke mensen geeft antwoord op de vraag waarom sommige mensen alles kunnen eten zonder aan te komen en anderen al aankomen van het kijken naar eten. Het verschil zit volgens auteur Mieke Koster in de manier waarop mensen met eten omgaan. Dikkere mensen denken 'ik wil het wel, maar ik mag het niet' terwijl slanke mensen denken 'ik mag het wel, maar ik wil het niet'. Hierdoor kunnen slanke mensen veel makkelijker 'nee' zeggen tegen eten.

Zes stappen

Het geheim van slanke mensen bestaat daarom ook niet uit strenge dieetregels, maar leert je 'nee' te zeggen tegen eten, bewust te kiezen voor wat je in je mond stopt en zo af te vallen. Hiervoor zijn 6 stappen ontwikkeld:

  1. Durf te dromen. Formuleer concrete doelen die je graag zou willen behalen.
  2. Geniet én val af. Ontwikkel een gezonde lekkere basisvoeding waarbinnen je kunt variëren.
  3. Kies 'ík mag, maar ik wil niet' in lastige situaties. Leer omgaan met het idee dat je wel 'nee' tegen jezelf kunt zeggen en dat je je hierdoor beter voelt.
  4. Voorkom emotionele eetdrang, zorg goed voor jezelf. Ga sporten en neem tijd voor jezelf.
  5. Ontdek je favoriete slanke gewoontes. 5 tips om je te helpen van niet altijd je bord leeg willen eten tot het treffen van voorbereidingen.
  6. Eet alles wat je wilt en kom niet aan

De auteur

Mieke Koster is gespecialiseerd in marketingcommunicatie. Voor Het geheim van slanke mensen heeft ze een opleiding tot gewichtsconsulente gevolgd. Ook werkte ze samen met Anne de Jong, een expert op het gebied van gedragsverandering.

Lees de review van Het geheim van slanke mensen

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (28)

  • Knap dat je met zo'n menu afvalt. Met acht bruine boterhammen op een dag en dan een goede avondmaaltijd EN nootjes tussendoor, zou ik dus geen gram afvallen. Ben blij voor jou, maar ik ben het niet eens met de kritiek dat je lichaam zich gaat instellen op minder calorieën en dat je dus na 6 weken weer zou aankomen. Ik ben met het Geheim nu 5 kilo afgevallen en nog geen gram aangekomen (inmiddels een half jaar verder). Ik eet nu veel bewuster (ik at al gezond, maar gewoon te veel) en dat is de crux achter dit 'dieet'. Het is een knop omzetten en een andere levensstijl aanleren en niet zo maar calorieën tellen. Ik ga gewoon verder op deze weg en wil nog 10 kilo afvallen om mijn streefgewicht te bereiken. Moet volgens mij gewoon gaan lukken met dit boek. Ben erg fan, vooral vanwege de psychologische confrontatie met jezelf en je gedrag. Reageer op deze reactie
  • Voor mij heeft dit boek ect gewerkt. Voor mij werken vooropgestelde menu's niet ik wil graag zelf bepalen wat ik eet. Dan is dit boek ideaal. Je mag eten wat je wil, maar je moet bewust keuzes maken. En het gaat wat mij betreft gewoon om het feit waar afvallen om gaat. meer verbranden dan dat je binnen krijgt. Dat is toch echt de basis. Dan kun je het hebben over koolhydraten en vetten, maar de basis blijft meer verbranden dan opeten. Het boek leert je bewust keuzes maken en gaat in op valkuilen. Er wordt genoemd dat 1200 kcal te weinig zouden zijn, maar dit verschilt per persoon. Via de website kun je je ideale kcal iname laten berekenen en 1200 kcal is daarbij het minimale wat je volgens Mieke moet eten. Mijn zelfgemaakte menu'tje voor vandaag: yoghurt, tosti met ketchup, aardagppelschijfjes, kipfilet, worteltjes, optimel chocolade vla, 4 blokjes chocola, 4 tuc-koekjes, 5 toastjes. 1380 kcal. HEERLIJK Reageer op deze reactie
  • 1200 caloriëen per dag is wel erg weinig voor een volwassene en dus niet vol te houden. Ik zit midden in de overgang en ben in een jaar tijd 20 kilo afgevallen door mijn eetwijze totaal om te gooien. Geen (verborgen) suikers meer, weinig melk en zuivel en geen tarwe. En vooral: veel vers, zelf gemaakt eten! Groenten, fruit, noten, zaden. Heerlijk. En geen honger! Reageer op deze reactie
  • Ik ben twee jaar geleden gestopt met roken en ben 10 kg aangekomen. Ben ook gelijk in de overgang gekomen en heb al verschillende middelen zoals calorieēn tellen, pillen, magneten in m'n oren enz geprobeerd maar niets help. Zou dit jets voor mij kunnen zijn ? Heeft iemand die in de overgang zit hier positieve ervaring mee ? Reageer op deze reactie
  • Ik herken jouw verhaal. Het grote verschil met andere verslaafden (drank, drugs, sex) is dat ze het aan ons zien, want we zijn te dik, en worden daardoor al meteen sociaal gediscrimineerd. Is dik zijn dan werkelijk zo erg, vraag ik me af, voor de buitenwereld blijkbaar wel. (Inclusief mijn ouders). Reageer op deze reactie
  • Dit boek gaf precies aan waar het probleem ligt, overeten en dat goedpraten, niet bewust met voeding omgaan. In de slachtoffersrol duiken, "arme ik "het geeft aan dat dik of dun zijn ondanks genen/lichamelijke beperkingen (lees alweer "arme ik") een keus is. Jij bepaald wat je eet, de keus maak je zelf en als je ervoor kiest slank te willen zijn is dat een keuze. Inmiddels ben ik ruim 13 kg afgevallen, eet met het gezin mee, geniet van hele lekkere dingen, maar eet bewust en met mate. Ik kan dit boek aan iedereen aanraden. Reageer op deze reactie
  • Ja ook ik merkte dat er in de overgang andere regels gelden voor jouw lijf. En dat je dan extra voorzichtig moet zijn met overeten/drinken. Afvallen gaat zeker niet vanzelf en de kilo's vliegen er niet meer vanaf. Reageer op deze reactie
  • Hoi Manon, 30 kilo afgevallen. Geweldig! Heel knap. Hoelang heb je daar ongeveer over gedaan? En heb je je aan de dagmenu's gehouden? Groet Michelle Reageer op deze reactie
  • -30kg en gewoon met m'n gezin meegegeten! Ik ken Het geheim van slanke mensen inmiddels, ik raad het je zeer aan. Ik heb beschikbaar (niet bijgevoegd want dat lukt op geen enkele manier helaas) een echte, niet opgeblazen en digitaal afgeslankte voor en na foto van mijzelf. Reageer op deze reactie
  • Ik heb het werkelijk gehad met de div diëten, ik heb een matig overgewicht maar ik eet gezond veel groente, volkoren brood, fruit en ben heel fit. Ik wandel en fiets heel veel. Maar ik word er wel moe van dat veel mensen op een bepaalde leeftijd zeggen, ik kan alles eten. Larie koek. Tijdens een feestje nemen ze geen hapje en drinken alleen maar water. Zo lust ik er ook wel meer van. Maar als mij wat overkomt heb ik wel iets meer bij te zetten als die zogenaamde slanke mensen ik heb meer reserve, en dat is mij werkelijk als eens van pas gekomen. Reageer op deze reactie
  • Die puntenteldiëten zijn geen knip voor de neus waard. Je lichaam gaat zich er op instellen en na 6 weken als je er mee stopt, kom je 2x zo hard aan. Niet doen dus. Gewoon "normaal" eten, en proberen suiker(s) te vermijden. Ik eet in de ochtend 4 bruine boterhammen met een hamsoort, tussendoor een stuk fruit, met de lunch 4 bruine boterhammen met bijv. 1 plak Beemster 30+ tussen 2 boterhammen, en dan weer tussendoor een stuk fruit. (liefst een appel of een peer). In de avond eet ik normaal warm eten, hetzij aardappelen, groenten en een goed stuk vlees of bijv. rijst, met kipfilet, sambal en chinese kool gewokt...prima! Nooit hongergevoel, terwijl ik 3x in de week krachttraining doe. Ik mijd alcohol en suiker dus..maar prop me verder helemaal vol. Als ik trek heb in iets lekkers, eet ik gewoon walnoten of amandelen, of zelfs pistache of cashewnoten. Niet hele zakken, maar wel een bakje. Ben nu 7 maanden bezig en 9 kilo afgevallen. Zonder honger, zonder chagrijnig te zijn. Reageer op deze reactie
  • Ik lees hier een hoop kritiek, en merk dat iedereen weer in een andere situatie zit waarvoor andere manieren werken/gelden. Zelf vond ik dit boekje een 'eyeopener', echt een knop omzetten in je hoofd. Ik kan nu snoep weigeren door te zeggen: ik mag het wel, maar ik wil het niet! Aan de menu's houd ik me niet, (bij Sonja Bakker al een keer gedaan, werkte uiteindelijk niet!) maar om over het gedrag van slanke mensen te lezen vind ik enorm stimulerend! Ja, genen spelen een rol en ja, de voedselinsdustrie, en het feit dat (slecht) eten constant en overal om ons heen is een enorme rol spelen is allemaal waar. Toch denk ik dat je zelf een hoop kan bereiken. Een knop in je hoofd omzetten. En veel lopen!! :-) Reageer op deze reactie
  • Hartstikke goed van je! Reageer op deze reactie
  • Ik ben zelf inmiddels weer bezig met afvallen. Een boek voegt voor mij niet zoveel toe. De slanke mensen in mijn omgeving zeggen ook te eten wat ze willen. Het verschil tussen hen en mij is dat zij eten niet misbruiken om zich beter te voelen. Ze gaan op een andere manier met stress om. Verder hebben ze andere voorkeuren voor eten. Vinden het heerlijk om een wortel te knagen bij de lunch. Snoepen niet veel omdat ze er niet om geven. Eten alleen chips in het weekend. Dit zijn maar een paar kleine voorbeelden. Je houdt jezelf dus voor de gek als je denkt dat slanke mensen meer kunnen eten dan dikke. Ik val af doordat ik mijn eetgewoonten onder de loep heb genomen. Ik kan niet anders dan erkennen dat ik eten misbruikt heb zoals anderen roken of drinken. Ik ben niet zielig. Ik maak mijn eigen keuzes en ik kies er voor om het voortaan anders te doen. Reageer op deze reactie
  • hallo Reageer op deze reactie
  • Ik ben vanaf jonge leeftijd al zeer zwaarlijvig. Ik at veel snacks voor de tv en ik bewoog nauwelijks, zodanig dat ik een gezicht had in de vorm van een voetbal. Ik ging naar een diëtiste, waarmee ik allerlei zorgvuldige diëten hebben opgesteld, die allemaal weinig hielpen. Mede omdat ik nauwelijks bewoog, juist omdat ik zo stevig was, had ik geen zin had om te bewegen. Ik ben op een gegeven moment met een vriend toch dagelijks gaan sporten. Ik had minder tijd om tv te kijken, te eten, dus ik kreeg minder calorieën binnen en ik verbruikte meer calorieën. Als je minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt, moeten de calorieën ergens anders vandaan komen. Na een (half) uur sporten, zijn de suikers in het bloed verbruikt, en dan pas wordt het lichaamsvet omgezet in bruikbare energie. Na één zomer elke dag min. 2 uur sporten, ging ik van een voetbalhoofd naar een normaal hoofd. Besteed meer tijd aan sporten dan aan eten, en dan kun je eten wat je wilt. Ik ben nu 1.80 en 72 kg. Reageer op deze reactie
  • Bedankt voor uw mening, hier heb ik echt wat aan, ik heb adipositas, dus zeker meer dan 50 kilo overgewicht, was bijna in overweging, om het betreffende boek aan te schaffen, maar doe het mooi niet, ik ga naar aanleiding van een andere lid van dit forum eens uitzoeken wat het boek van U is, en of ik daar wat aan heb. Met vriendelijke groet, linda berkhout Reageer op deze reactie
  • ze kan beter zeggen ''het geheim van een bepaalde categorie slanke mensen'', ik ben mijn hele leven al slank en in sommige perioden mager. tot ik in de overgang kwam heb ik altijd extra moeten eten om op gewicht te blijven, er zijn zoveel factoren die bepalen of je makkelijk dik,slank,mager bent/wordt. in mijn geval oa hormonen. ik vind dit boek geen aandacht waard, er zijn er te veel van. en ze beweert dingen die maar voor een bepaalde kleine groep mensen op kan gaan. Reageer op deze reactie
  • Ben het niet met u eens. Ken iemand die is van maat 56 naar 42 gegaan. Ze zei, ik bedacht altijd excuses maar had tijdens mijn dieet pas in de gaten hoeveel ik at. Wat is ze nu gelukkig en een ander mens. Dat het tegenwoordig gezien wordt als een ziekte, zelfs door artsen vind ik ronduit belachelijk. Het is gewoon de welvaart die mensen er toe verleidt te eten. Mensen kunnen zich niet meer beheersen, hebben alles. Heel cru gezegd, in de oorlog zag je geen dikkerds. Iedereen kan slank worden maar je moet er wat voor presteren. Succes. Reageer op deze reactie
  • Ik vind het boek van Mieke Kosters op een aansprekende manier geschreven. Wil je wetenschappelijke onderbouwing, Paul van Urk Dam, kies dan: Tegenwicht, feiten en fabels over overgewicht van Jaap Seidell en Jutka Halberstadt; of het boek van T. van Strien. Of Gezond eten gewoon doen, goede voeding volgens de wetenschap van Frans Kok en Broer Scholtens. Kies wat je wilt. Vergeet snelle dieten, ze werken niet. Je kunt genen maar ten dele de schuld geven van overtollige kilo's (naar schatting 40%). Wat wel een probleem is, is de omgeving, continue beschikbaarheid van eten. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Hoe komt Weight Watchers uit de test?
mevrouw EPCM Aerts,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
bertie

zag het ook op koffietijd en dacht dat dit een programma was met goede voorlichting.dus even kijken. ben zelf bijna jaar...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!