Terug naar het overzicht 25-jan-2013

Het geheim van slanke mensen: eerste indruk

Het geheim van slanke mensen: review

Positieve punten:

  • Met 1200 kcal in een voorbeelddagmenu is de kans groot dat je gewicht verliest.
  • Aan het eind van elk hoofdstuk staan actiepunten die je helpen bij het maken van de slanke keuze.
  • Er zijn veel verschillende voorbeelddagmenu's. Zo is er een dag waarin ruimte is gemaakt voor chocolade, wijn of een driegangendiner.
  • Mieke's voedingstips voor een gezond basiseetpatroon voldoen aan de richtlijnen goede voeding.
  • Er zijn geen strenge regels die je moet volgen of dingen die je wel en niet mag eten.
  • Bij het boek hoort een website waarop je onder andere je energiebehoefte kunt berekenen en je kunt aanmelden voor workshops.

Negatieve punten:

  • De nadruk in de voorbeelddagmenu's ligt heel erg op het calorieën tellen. 
  • De voorbeelddagmenu's bevatten bijna geen drinken. Let er op dat koffie met suiker, cappuccino en fris en fruitdranken vaak ongemerkt veel calorieën leveren.
  • Zoals Mieke zelf al aangeeft, kun je jezelf makkelijk voor de gek houden door te denken 'ik mag het wel en ik wil het ook nu'. Hierdoor kan het afvallen veel minder snel gaan. 

Conclusie

  • Met 1200 tot 1800 kcal in de voorbeelddagmenu's is de kans groot dat je gewicht verliest.
  • Omdat je zelf mag bepalen wat je wel en niet eet, zal het tempo van afvallen vooral afhangen van de keuzes die je maakt.
  • Doordat er geen strenge regels zijn, kun je dicht bij je eigen voedingsgewoontes blijven en is de kans groter dat je het langer volhoudt.

Lees ook: Wat is Het geheim van slanke mensen?

Het geheim van slanke mensen geeft antwoord op de vraag waarom sommige mensen alles kunnen eten zonder aan te komen en anderen al aankomen van het kijken naar eten. Het verschil zit volgens auteur Mieke Koster in de manier waarop mensen met eten omgaan. Dikkere mensen denken 'ik wil het wel, maar ik mag het niet' terwijl slanke mensen denken 'ik mag het wel, maar ik wil het niet'. Hierdoor kunnen slanke mensen veel makkelijker 'nee' zeggen tegen eten.

Zes stappen

Het geheim van slanke mensen bestaat daarom ook niet uit strenge dieetregels, maar leert je 'nee' te zeggen tegen eten, bewust te kiezen voor wat je in je mond stopt en zo af te vallen. Hiervoor zijn 6 stappen ontwikkeld:

  1. Durf te dromen. Formuleer concrete doelen die je graag zou willen behalen.
  2. Geniet én val af. Ontwikkel een gezonde lekkere basisvoeding waarbinnen je kunt variëren.
  3. Kies 'ík mag, maar ik wil niet' in lastige situaties. Leer omgaan met het idee dat je wel 'nee' tegen jezelf kunt zeggen en dat je je hierdoor beter voelt.
  4. Voorkom emotionele eetdrang, zorg goed voor jezelf. Ga sporten en neem tijd voor jezelf.
  5. Ontdek je favoriete slanke gewoontes. 5 tips om je te helpen van niet altijd je bord leeg willen eten tot het treffen van voorbereidingen.
  6. Eet alles wat je wilt en kom niet aan

De auteur

Mieke Koster is gespecialiseerd in marketingcommunicatie. Voor Het geheim van slanke mensen heeft ze een opleiding tot gewichtsconsulente gevolgd. Ook werkte ze samen met Anne de Jong, een expert op het gebied van gedragsverandering.

Lees de review van Het geheim van slanke mensen

Deel bericht via:
Toon: