Terug naar het overzicht 04-jul-2013

Het beste dieet ter wereld: eerste indruk

Het beste dieet ter wereld: review

Positieve punten

  • Met ongeveer 1500 kcal per dag is de kans groot dat je gewicht verliest.
  • Het beste dieet ter wereld richt zich ook op de lange termijn, waardoor de kans groter is dat het verloren gewicht eraf blijft.
  • Niets is verboden en je hoeft geen calorieën te tellen.
  • Het boek bestaat voor het grootste deel uit recepten. De theorie is kort en bondig.
  • Het boek bevat handige lijstjes over de glykemische index van producten en tips om minder te eten.
  • Je kunt Het beste dieet ter wereld zelf aanpassen aan je eigen situatie.
  • Het bordmodel helpt je de juiste verhouding eiwitten en koolhydraten te kiezen.
  • Het beste dieet maakt gebruik van producten die vaak in een reguliere supermarkt te vinden zijn.

Negatieve punten

  • Het DiOGenes-onderzoek keek naar welke voeding jou helpt op gewicht te blijven na het afvallen. Het onderzoek keek niet naar welke voeding het beste is om gewicht kwijt te raken.
  • Het beste dieet ter wereld is gebaseerd op één studie. Het is belangrijk in een onderwerp als overgewicht je te baseren op meerdere onderzoeken.
  • Niet alle tips die gegeven worden zijn even concreet.
  • Blijf genoeg drinken, tussen de 1,5 en 2 liter vocht op een dag. Dit staat niet in de weekmenu's. 
  • Het weekschema bevat weinig zuivelproducten. Hierdoor bevat de voeding weinig calcium.

Conclusie

De kans dat je met 1500 kcal per dag afvalt is vrij groot, maar het is maar de vraag of je de beloofde 8 kilo in 4 weken haalt. Zoals de schrijvers terecht opmerken is het niet mogelijk om je leven lang op dieet te blijven. Door de voeding onderdeel te laten worden van je leefstijl vergroot je de kans dat de verloren kilo's er ook afblijven.

Lees ook: Wat is Het beste dieet ter wereld?

Wat is Het beste dieet ter wereld?

Het beste dieet ter wereld is gebaseerd op een Europees onderzoek, DiOGenes genaamd. Deze studie onderzocht welke voeding helpt om op gewicht te blijven na het afvallen. Het antwoord blijkt een voeding met meer eiwitten en minder koolhydraten te zijn. Calorieën tellen of andere strenge regels zijn dan niet meer nodig.

De glykemische index

Het beste dieet ter wereld gaat niet alleen om minder koolhydraten eten, maar ook om het soort koolhydraten dat je eet. Vooral koolhydraten met een lage glykemische index blijken gunstig te zijn voor gewichtsbehoud. De glykemische index is een maat voor hoe snel koolhydraten in het bloed worden opgenomen. Producten met een hoge glykemische index (van 70 of hoger) geven een snelle piek in de bloedsuikerspiegel in vergelijking tot producten met een lage glykemische index (55 of lager). Producten met een lage glykemische index zouden langer voor een verzadigd gevoel zorgen.

Producten met een hoge glykemische index zijn bijvoorbeeld wit brood, witte rijst, cruesli en snoep. Producten met een lage glykemische index zijn volkorenbrood, zilvervliesrijst, muesli zonder suiker en noten.

Hoe ziet Het beste dieet ter wereld er uit?

Het dieet heeft geen regels waar je je aan moet houden, zolang je de verhouding tussen eiwitten en koolhydraten maar in de gaten houdt. Het dieet bestaat uit 2 fases:

  • Fase 1 is een 4 weken durend dieetplan. In deze weken kan je 8 kilo afvallen. Het enige dat je moet doen is het weekschema uit het boek volgen. De recepten mag je onderling uitwisselen tussen de dagen. In deze fase leer je het dieet kennen zodat je het in fase 2 zelf kunt toepassen.
  • In fase 2 leer je het dieet om te zetten in een leefstijl. Hiervoor kan je het dieet aanpassen aan jouw agenda. Daarnaast leer je onder andere genieten, te letten op portiegrootte en de invloed van slaap en stress op de gezondheid.

Om de juiste verhouding tussen eiwitten en koolhydraten binnen te krijgen kun je gebruikmaken van het bordmodel. Vul je bord:

  • voor de helft met groente en fruit;
  • voor een kwart met aardappel, rijst of pasta;
  • voor een kwart met vlees of vis.

Wie schreven Het beste dieet ter wereld?

Arne Atrup leidde het DiOGenes-onderzoek dat de basis is van Het beste dieet ter wereld. Ook Christan Bitz is onderzoeker en voedingskundige. Hij vertaalde de resultaten van het onderzoek naar recepten.  

Voor wie is het geschikt?

Het boek is voor iedereen bedoeld. Of je nu wilt afvallen, op gewicht wilt blijven of gewoon wilt eten. Iedereen kan dit dieet volgen.

Het beste dieet ter wereld, een aanrader of niet? Lees de review

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (20)

  • Het klinkt gek, maar ik ben er een jaar geleden al mee begonnen. Ha, ha, en ik. heb het zelf verzonnen. Op zich is het ook helemaal geen moeilijk dieet. Goede koolhydraten eten. Dus geen wit brood, koekjes enz. Nee, volkorenbrood ( ook geen bruinbrood ), veel groenten, fruit en melkproducten waar geen suiker aan toegevoegd is. Neem er als je niet van vis houdt visolie tabletten bij in. Ik snap ook niet waarom er zo'n ophef over is. Gezond eten, met mate en je krijgt goede resultaten. Ik ben in een jaar tijd al mijn overgewicht kwijt. Weeg nu onder de 60 kilo. Reageer op deze reactie
  • Heeft iemand hierboven uberhaupt het dieet geprobeerd?!! Reageer op deze reactie
  • Het zou beter zijn om eerst naar je persoonlijke situatie te kijken in plaats van die 1500 kcal, want als je overgewicht hebt en je lichaam door je eetgewoontes bijvoorbeeld 2500 kcal per dag vraagt, moet je nooit in een keer terug gaan naar 1500 kcal, dan gaat je lichaam in `de `hongerstand` en gaat de stofwisseling omlaag, gevolg, je valt niets af. Beter is om minimaal 2000 kcal (vrouw) en 2500 kcal (man) te nuttigen, maar dan wel uit veel groente en fruit, genoeg vezels en geen slechte koolhydraten te eten zoals suikers, witbrood, witte rijst en witte pastas. En je moet genoeg water drinken en genoeg bewegen, dan val je zeker af, het gaat gewoon om bewuste keuzes maken. Reageer op deze reactie
  • Als ik die reacties zo lees hoef ik dat boek niet te kopen. Ik doe het wel zelf door gewoon 3 x per dag gezond te eten en erop te letten dat ik niet meer dan 1500 calorieën per dag verbruik. Reageer op deze reactie
  • Sterk aan te bevelen: de voedselzandloper (dit met een .nl en je zit op de website). Geen dieet, wel wetenschappelijk verantwoord voedseladvies. Doel is langer en gezonder te leven, en te dus beter voelen daar voelen al die tijd. Auteur: kris verburgh (arts onderzoeker) In het kort: geen/weinig suiker (zetmeel) en beperkt eiwit. Veel groente en fruit, vette vis en wat noten. Reageer op deze reactie
  • "8 kilo afvallen in 4 weken is onmogelijk"; is onzin. Ik ben een jaar geleden 25 kilo afgevallen in 8 weken (met het Cambridge dieet) en in de 10 maanden daarna, tot aan vandaag nog eens 8 kilo. Door middel van meer bewegen en radicaal anders gaan eten. Mijn voeding regime bestaat uit véél minder koolhydraten en melk en meer fruit, groentes, vis, havermout, kwark, soja, speltbrood, noten, bessen. Mijn bloedsuiker en cholesterol zijn ZONDER MEDICATIE weer normaal en mijn bloeddruk is dat bijna ook. Er is veel mogelijk maar het vergt: 1) KENNIS om de juiste keuzes te maken, je moet jezelf verdiepen in voedingsleer en niet klakkeloos aannemen wat "de instanties" zeggen, verder moet je 2) de WIL hebben om de juiste (moeilijke) keuzes te maken op gebied van voeding en beweging en tenslotte moet je 3) de KRACHT hebben om je keuzes vol te houden. Met name twee en drie vergen nogal wat doorzettingsvermogen. Samenvattend, ik ondersteun het credo: go easy on the carbs! Reageer op deze reactie
  • dat kan je ook in Nederland doen hoor Reageer op deze reactie
  • Kor Bronts (kl. ch. analist) heeft voor mij een goed en aannemelijk verhaal. Vermoedelijk iemand die weet waarover hij praat :) Opvallend is dat de eerste generatie Chinezen, die emigreerden naar Amerika een gezond gewicht hadden, ze aten rijst, vis/kip en verse groenten. Hun kinderen, de tweede generatie aten meer fastfood, en waren daardoor "dikker". De derde generatie valt in de categorie bol.co.... en kan direct door naar een voedingsdeskundige. Wij hebben minder zwaar lichamelijk werk, gedurende minder uren, en meer tijd en geld om "lekker te eten". Mijn advies: ga drie weken op vakantie naar het platteland van China, eet rijst met vis/kip en verse groente en ga lekker dagelijks 10 uur buffelen i.p.v. liggen op een strandstoel of bureaustoel. Dan zakt je BMI van 29 naar 24. Reageer op deze reactie
  • @Jeroen van Putten 14 juli 2013 19:05, 19:14 Waar haal je die wijsheid vandaan? Voeding dient, afhankelijk van de hoeveelheid arbeid, die je dagelijks verricht, te bestaan uit 55-70% koolhydraten (KH), 20-30% vet (in een normaal dieet) en 10-15% eiwit (in een normaal dieet). Minder dan 55% KH zal leiden tot metabole acidose (pH bloed <7,35). Dierlijke eiwitten bevatten de zgn. essentiële aminozuren. Menselijke eiwitten zijn opgebouwd uit 20 verschillende aminozuren, waarvan 8 essentieel, d.w.z. dat het lichaam deze niet zelf kan produceren. Dus bij het vermijden van consumptie van dierlijke eiwitten zal onherroepelijk een eiwitdeficiëntie ontstaan. Dierlijke eiwitten worden betokken uit zuivel, vis en vlees, waarbij wit vlees de voorkeur verdient boven rood vlees, omdat consumptie van rood vlees aanleiding geeft tot het ontstaan van kanker aan de dikke darm (coloncarcinoom), prostaatkanker en dementie (m. Alzheimer). Ca uit zuivel leidt aantoonbaar niet tot botontkalking. Reageer op deze reactie
  • @Jeroen: je krijgt kanker (etc) van eiwitten en van calcium? Waar baseer je dat allemaal op? Als je hun tekst onzorgvuldig vindt, zou ik wat referenties geven naar medische publicaties in jouw reacties, je beweert nogal wat. Zo kun je overal wel kanker van krijgen. Reageer op deze reactie
  • Het is heel goed mogelijk om in 4 weken 8 kg af te vallen. Maar je hebt gelijk, als je zegt, dat het niet is aan te bevelen. Blijvend gewichtsverlies is ook niet aan te bevelen, omdat er dan niets anders van je overblijft dan een skelet. Nadat je streefgewicht is bereikt, dient het aantal verbruikte calorieën met het aantal ingenomen calorieën in evenwicht te zijn om het gewenste gewicht te handhaven. Reageer op deze reactie
  • Voor het afvoeren van afvalstoffen, die tijdens de stofwisseling ontstaan, die met de urine worden afgevoerd, is het noodzakelijk veel te drinken om te voorkomen, dat de urine te geconcentreerd wordt en om een goede nierfunctie te waarborgen. Reageer op deze reactie
  • Hoezo moet je zoveel water drinken? Waar is dat op gebaseerd? Reageer op deze reactie
  • Waarom krijgen koeienkalfjes dan geen kanker en mensenkalfjes steeds meer en op steeds jongere leeftijd? Zou dat soms "iets" te maken kunnen hebben met het steeds grotere aantal chemische stoffen in wat wij eten, drinken en inademen? Reageer op deze reactie
  • er zijn cohort onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat de kans op kanker niet verhoogd is bij mensen die meer dierlijke eiwitten eten dan mensen die vegetarisch eten. Wel is er een verhoogde kans op darm kanker bij mensen die vaak verwerkt vlees (worst) eten. Reageer op deze reactie
  • Het weekschema bevat wellicht geen zuivelproducten, omdat deze evenveel calcium aan je lichaam ontnemen als dat ze toevoegen? Dus eigenlijk is dat een pluspunt :) Als er voldoende bladgroente in de menu's zitten, moet het goed komen met het calcium. Ik denk dat ik maar bij de boeken van Amber Albarda blijf. Deze lijkt inderdaad een beetje kort door de bocht. Reageer op deze reactie
  • mijn man is in 4 weken 11 kilo afgevallen en dat met gewoon van alles wat eten is het besten kan dus wel Reageer op deze reactie
  • nog meer misleiding in de bijgeschreven minpunten: "Het weekschema bevat weinig zuivelproducten. Hierdoor bevat de voeding weinig calcium." Het is inmiddels lang bekend dat zuivelproducten welliswaar calcium bevatten, maar dat het gebruik van zuivel niet resulteert in het kunnen opnemen van calcium, maar juist in botontkalking ! Zuivel werkt tevens verstoppend op de lymfe, verzurend, en is ronduit kankerverwekkend. koemelk is voor kalfjes bedacht, logisch eigenlijk... Reageer op deze reactie
  • minder koolhydraten ok, maar meer eiwitten is regelrecht de gevarenzone in ! vooral de dierlijke eiwitten moeten juist vermeden worden. wellicht is het iemand ontgaan dat 1 op de 3 mensen kanker aan het maken is ? de relatie met eiwitten is al lang aangetoond. overmatige eiwitconsumptie is nu al een feit bij verreweg de meeste mensen, dat resulteert in nierproblemen en verstopte lymfevaten, verzuring, ontsteking en uiteindelijk kanker. De tekst die hier gebruikt wordt vind ik dan ook redelijk onzorgvuldig. Reageer op deze reactie
  • 8 kilo afvallen in 4 weken is ten eerste onmogelijk, en als het mogelijk zou zijn op geen enkele manier aan te bevelen. Blijvend gewichtsverlies is langzaam gewichtsverlies. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Hoe komt Weight Watchers uit de test?
mevrouw EPCM Aerts,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
bertie

zag het ook op koffietijd en dacht dat dit een programma was met goede voorlichting.dus even kijken. ben zelf bijna jaar...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!