Terug naar het overzicht 05-feb-2013

Mindful afvallen: eerste indruk

Mindful afvallen: review

De testresultaten


Positief:

  • Mindful afvallen helpt je inzicht te krijgen in je eetgewoontes.
  • Er staan veel praktijkvoorbeelden in het boek om de tekst te verduidelijken.
  • Er zijn geen strenge regels die gevolgd moeten worden.
  • Mindful afvallen gaat in op waarom je eet. Als je gewicht verliest is de kans groot dat het gewicht eraf blijft. 
  • Op de website van Joanna Kortink kun je sommige opdrachten in luistervorm downloaden.

Negatief:

  • Er staan geen adviezen over gezonde voeding in het boek. Joanna Kortink gaat ervan uit dat iedereen wel weet wat gezond is. 
  • Het kost veel tijd om elke keer stil te staan bij wat je doet en waarom. Dit kan ontmoedigend werken.

Conclusie

Of je met Mindful afvallen echt gewicht verliest is niet zeker. Dat hangt ervan af of je voor jezelf kunt achterhalen waarom je eet en kunt kiezen om minder te eten. Mocht het wel lukken, dan is de kans wel groter dat het gewicht eraf blijft. Het inzicht in je eigen eetgedrag kan helpen om blijvend resultaat te krijgen. Wel erg jammer dat er niet ook wat tips voor gezonde voeding gegeven worden.

Lees ook: wat is Mindful afvallen

Wie is Joanna Kortink?

Joanna Kortink is trainer op het gebied van eet- en gewichtsproblemen. Daarnaast heeft zij zelf ervaring met eetproblemen.

Wat is Mindful afvallen?

Mindful afvallen bevat geen strenge regels of voedingsadviezen om minder te gaan eten. Het is een acht weken durend stappenplan. Daarin leer je omgaan met gedachten en gevoelens die grote invloed hebben op je eetgedrag.

Het 8-wekenplan

  • Week 1: Word bewust van wat je doet en waarom.
  • Week 2: Erken je gevoelens en geef ze aandacht, zodat je werkelijke behoeften niet langer onderdrukt worden.
  • Week 3: Ontdek of je bereid bent een nieuwe weg in te slaan.
  • Week 4: Saboterende gedachten herkennen en gebruiken.
  • Week 5: Ontdek welke relatie je emoties met je eetgedrag hebben.
  • Week 6: Leer naar jezelf te luisteren.
  • Week 7: Geef aandacht aan de dingen die je echt wilt.
  • Week 8: Stel realistische doelen en ga over tot actie.

Elke week zijn er verschillende oefeningen. Hoelang je hierover doet en hoe snel je de weken doorloopt is aan jezelf. Een week duurt geen zeven dagen, maar zo lang als jij wilt.

Voor wie is Mindful afvallen?

Je kunt baat hebben bij Mindful afvallen:

  • als je weet wat het verschil is tussen 'vulling' en 'voeding' maar het toch niet lukt om af te vallen;
  • als je niet meer wilt lijnen, omdat je daarna toch altijd weer aankomt;
  • als je wilt eten zonder het gevoel te hebben dat je gestraft wordt door de weegschaal.

Lees wat wij van Mindful afvallen vinden.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (2)

  • De reactie van J. Noort is duidelijk en hoef ik geen aanvulling op te geven. Het tweede punt is juist van belang. We zijn veel te gehaast en daardoor vaak vol stress. Dit beïnvloedt juist het eetgedrag. In het begin is het stilstaan hierbij ook lastig omdat duizend en één gedachten door het hoofd flitsen. Maar na enige tijd zal dat minder worden. Tip: begin langzaam met eten. Ruik eerst en begin daarna met een klein beetje te eten en goed te proeven hoe het smaakt. Door de focus hierop te leggen, zal je merken dat je eerder stopt omdat de smaak afneemt.. Reageer op deze reactie
  • Over het eerste punt (er staan geen adviezen over gezonde voeding in het boek. Enz): dat is natuurlijk niet zo vreemd, daar is op andere plaatsen overvloedig informatie over. Hopelijk verwijst ze wel naar "gezonde voeding" en niet naar dieetadviezen, want de meeste dieetadviezen zijn behoorlijk afgezaagd en onslim....... dus welkom met een boek dat daar niét aan doet.. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Hoe komt Weight Watchers uit de test?
mevrouw EPCM Aerts,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Jochie

En nog even een reactie op de conclusie, er zitten absoluut WEL koolhydraten in het voedsel wat ik eet, en niet zo'n beetje...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!