Terug naar het overzicht 15-apr-2013

Het Vastendieet: eerste indruk

Het Vastendieet: review

De Consumentenbond onderzocht het Vastendieet. Dit zijn onze positieve en negatieve bevindingen:

Positief aan het Vastendieet

  • De methode is eenvoudig: 2 dagen vasten, afgewisseld met 5 dagen gewoon eten. Je bespaart hierdoor al gauw zo'n 3000 kilocalorieën per week, voldoende voor gewichtsverlies.
  • Je kunt zelf bepalen op welke dagen van de week je vast.
  • Na een dag vasten volgt altijd weer een dag waarin je gewoon kunt eten, dat vooruitzicht maakt de vastendagen beter vol te houden.
  • De methode wordt deels onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. De auteurs citeren wel vaak uit onderzoek bij muizen en melden zelf dat er nog (veel) meer onderzoek nodig is naar het effect van vasten bij mensen en op de lange termijn.
  • De toon van het boek is positief en stimulerend.
  • De vastendagen maken je bewust van wat je eet en drinkt; dit kan (onbewust) ook effect hebben op je voedselinname op de andere dagen.
  • De geadviseerde voeding op de vastendagen is gezond en vitaminerijk: magere eiwitten (vlees, vis, ei) en veel groenten.
  • Op de website van het Vastendieet geven de auteurs extra tips en praktijkervaringen.

Negatief aan het Vastendieet

  • Vasten is moeilijk. Hoewel de auteurs dat niet ontkennen, doen ze er ook vrij luchtig over. Ze melden dat verschijnselen als hongergevoelens en hoofdpijn maar van korte duur zijn.
  • Voor mensen met een gezin en een drukke baan zullen de vastendagen lastig in te plannen zijn, omdat de rest van het gezin wel moet eten en omdat je speciale recepten moet maken op de vastendag.
  • De beloftes als het gaat om afvallen en gezondheid zijn erg groot. Hoewel vasten in de belangstelling staat bij wetenschappers, zijn er veel claims nog niet bewezen bij mensen.
  • De persoonlijke ervaringen in het boek zijn zonder uitzondering positief van toon, terwijl er vast ook mensen zijn voor wie vasten erg moeilijk is of niet werkt. Dat komt niet realistisch over. Op de Facebookpagina van het 5:2 dieet zijn overigens wel negatieve ervaringen te lezen.
  • Geadviseerd om de maaltijden zeer precies af te wegen en te berekenen. De auteurs berekenen bij de maaltijden zelfs het caloriegehalte van knoflook en kruiden mee, wat toch een tikje overdreven is. Wil je zelf weten hoeveel calorieën je maaltijd bevat? Dat kan met de Eetmeter en Caloriechecker van het Voedingcentrum.
  • De berekeningen en caloriegehaltes zijn vaak nét afwijkend van Nederlandse tabellen. Zo levert 100 gram radijsjes volgens het boek 13 kcal en volgens de Caloriechecker van het Voedingscentrum 22 kcal. We raden aan om een Nederlandse tabel te gebruiken.

Conclusie

Het Vastendieet is een betrekkelijke nieuwe manier van lijnen, waarbij je 'strenge' dagen afwisselt met dagen van gewoon eten. Eet je op de gewone dagen niet meer dan je gewend bent, dan is de kans groot dat je gewicht verliest.

De beloftes van het dieet zijn fors en het boek staat vol positieve ervaringen, zowel van de auteurs als van proefpersonen. Deze beloftes worden vooralsnog niet compleet onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek bij mensen.

Past dit dieet toch niet helemaal bij je? Kijk dan welk dieet bij je past.

Wie zit er achter het Vastendieet?

Dr. Michael Mosley is arts en een bekende Britse presentator van documentaires voor de BBC. De basis voor dit boek kwam uit de documentaire 'Eat, Fast and Live Longer'. Mimi Spencer is een voedingsjournalist die voor diverse kranten en tijdschriften werkt.

Wat is het Vastendieet?

Bij het Vastendieet vast je 2 dagen per week. Dat wil zeggen dat je zo goed als niets eet. Je mag op die dag wel water, thee en koffie drinken en 2 kleine maaltijden nemen, bijvoorbeeld met groenten, kip, vis, yoghurt of fruit. Per vastendag mag je maximaal 500 kilocalorieën voor vrouwen en 600 kilocalorieën voor mannen. De rest van de week mag je eten zoals je gewend bent. Het wordt ook wel de 5:2 methode genoemd.

In het tweede deel van dit boek wordt de 5:2 methode nader uitgewerkt met voorbeeld dagmenu's, tips en recepten voor de vastendagen. Ook bevat het boek ervaringen van deelnemers, een calorieëntabel en literatuurbronnen.

Mosley is voor dit boek (en de bijbehorende BBC-documentaire) op bezoek geweest bij artsen en onderzoekers die onderzoek doen naar het effect van vasten op de gezondheid. Hij probeerde verschillende vormen van vasten op zichzelf uit en is uiteindelijk op deze 5:2 methode uitgekomen als meest haalbaar en effectief. Mosley is ervan overtuigd dat periodiek vasten een goede methode is om snel en zonder moeite af te vallen. En om de gezondheid te verbeteren, want Mosley claimt dat vasten goed is voor de insulinegevoeligheid, het cholesterolgehalte, de levensduur en het humeur. Ook claimt hij dat het de kans op kanker en Alzheimer verkleint.

Lees wat de Consumentenbond van het Vastendieet vindt.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (66)

  • Dit is een heel prettig geen-dieet-dieet. Maan- en donderdag weinig eten is geen vasten. Gewichtsafname is niet dramatisch, maar zeer geleidelijk. (Zo'n 5 kilo het afgelopen half jaar) En het voelt vooral zo goed. Doen! Reageer op deze reactie
  • Ik heet 's morgens altijd magere yoghurt met verse vruchten. Reageer op deze reactie
  • wat eten jullie voor ontbijt met het vastendieet? Reageer op deze reactie
  • Beste lezers, graag wil ik met u mijn ervaringen delen als vitaliteitsspecialist en ervaringsdeskundige en chronische aandoening hebbende (trage schilklier). Ik ben op 30 jarige leeftijd erachter gekomen dat mijn schilklier niet naar behoren werkte. Ik had last van stabiel overgewicht ondanks genoeg actieve levensstijl, mijn sportverleden, gezonde voeding etc etc...dus raadsel hoe ik in vorm kwam. Met geen enkele methode (en ik heb er veel geprobeerd ook na het instellen op juiste medicatie), bleef mijn gewicht 6kg boven normaal, verhoogde triglyceriden waarden, cholestorol zat aan de hoge kant ondanks goed voedingspatroon& activiteiten. Een half jaar geleden na het zien van de docu heb ik mij verdiept in de materie, bloed laten prikken en gestart met 2x per week vasten. Nu zijn mijn waarden allemaal gedaald, en heel langzaam val ik per maand ongeveer 1/2 tot 1 kg af, en ja het kost soms de nodige discipline maar over het algemeen vind ik het goed vol te houden! Aanrader!! Reageer op deze reactie
  • helemaal waar....less is more Reageer op deze reactie
  • Ik vindt het niet raar dat deze methode niet uitbundig wordt ondersteunt. Het gaat ervan uit dat we minderen moeten. In een consumptie maatschappij is dat vloeken in de kerk. Eerst is er reclame om meer en beter en lekkerdere snacks, tussendoortjes, energie-drankjes waar we hemels gelukkig van worden. ( en dik ) Vervolgens moeten we light producten kopen. ( waar we ook dikker van worden ) Daarna moeten speciale pillen kopen waar ontzettend veel aan wordt verdient. Vervolgens moeten we lid worden van sport verenigingen inclusief bijbehorende outfit. Ook de aanschaf van allerlei thuis-train toestellen wordt flink gepromoot. Dan zijn er diverse afslank-clubs. Kortom, wie flink van zijn geld af wil moet vooral niet gaan minderen en geen paar keer in de week vasten. Heeft u zich wel eens afgevraagd hoe het komt dat er in het westen zoveel welvaart ziekten zijn? Reageer op deze reactie
  • Je mag op de niet vastendagen eten wat je wilt. Er zijn dan geen beperkingen. Je zult ervaren dat als je het dieet consequent volgt, ook de eetbehoefte op de niet vastendagen vermindert. Reageer op deze reactie
  • Hoeveel calorieën mag je op de andere (niet-vasten) dagen eten? Reageer op deze reactie
  • Mijn vrouw en ik passen sinds mei deze benadering toe. Voor mijn vrouw werkt het niet, ze vindt het ook moeilijk om vol te houden. Voor mij werkt het uitstekend, ben inmiddels 10 kg kwijt en, ondanks dat ik ben gestopt met de cholesterolremmers, is het een vol punt gezakt. Volgens de ayur veda ben ik type Kapha. Ik heb geen moeite om maaltijden over te slaan. Klopt precies. Hongergevoel vind ik prima, val ik af. Mijn vrouw is Vata en moet dan ook 's ochtends echt wat eten en vindt het moeilijk, neemt af en toe wat tussendoor. En dat verstoort het systeem van langere periodes niets binnen krijgen. En dan wordt afvallen moeilijker. Het past dus niet bij iedereen. Reageer op deze reactie
  • Lees het boek! Reageer op deze reactie
  • Wij (man en ik) volgen dit "dieet" vanaf mei 2013, en voelen ons er erg goed bij. We doen het niet om af te vallen maar om het lichaam te resetten. Afvallen is mooi meegenomen. We zijn 5 kilo afgevallen. Mijn man is geen dieeter, maar dit sprak aan. Het vasten was na 2 weken niet moeilijk meer, ook in de vakantie in Italie, kun je nagaan! Kijk ook de Focus-docu terug bij uitzending gemist "Eat, fast and live longer". De journalist die het heeft uitgezocht en schrijver van het boek is Dr. Michael Mosley. Het is zowiezo een geweldig verhaal om te kijken (Focus) en te lezen. Heel verhelderend. Veel succes als je eraan gaat beginnen! Reageer op deze reactie
  • Volg dit dieet nu vier maanden. Goed vol te houden en voel me er goed bij. Dat ik het 's avonds koud heb verandert niet. Wordt dan in de loop van de nacht weer goed. Dan zullen de vetreserves denk ik worden aangesproken. Heb overigens duidelijk minder vetreserves als voor het dieet. Nu een 7 kg afgevallen en ik eet wat extra op de andere dagen om niet meer af te vallen. Reageer op deze reactie
  • Ik doe het vasten nu reeds meer dan een jaar. Als er eens een periode tussen zit zoals vakantie waar ik niet vast dan voel ik dat mijn lichaam snakt naar een vasten, het doet gewoon deugd als dit dan plaatsvind. Het vermageren is voor mij een bonus want ik probeer vooral gezonder te leven. Tijdens de week zijn er 2 dagen dat ik enkel s morgens ontbijt (verse smoothie of soja yoghurt met krokante musli, soms vul ik aan met een groene smoothie) De overige weekdagen volg ik het jager verzamelaar dieet wat zowat neerkomt op geen aardappels, geraffineerde produkten, cola drankjes, meer vis, groenten, medjool dadels, noten, fruit... tussendoortjes vermijden. Mijn voeding vul ik aan met superfoods, chlorella, green kamut en barley. In het weekend doe ik mijn zin, dat betekend niet dat je moet ongezond eten. Ik eet dan meestal vlees tijdens t weekend. De wetenschap moet nog veel vinden rondom vasten, maar vasten, daar verdient niemand wat aan, wie subsidieert zoiets dan? Reageer op deze reactie
  • Ik doe het vastendieet nu zo'n 2 maanden en ben 3 kg afgevallen, precies volgens het boek(je). Nu zit ik op mijn streefgewicht, maar ik ga wel door, vooral om te kijken waar het afvallen stagneert. Uiteindelijk heb ik er wel 10x over gedaan voor ik kon zeggen: "Ja, gaat lekker en het is geen opgave meer". De 1ste x vond ik heel confronterend en afzien, zweetaanvallen en echt naar in mijn hoofd. Nu is het onderdeel van de week. Ik vast in principe op woensdag en zondag. Niks gemerkt van afname van spieren en ik voel me beter. Nu zie ik ook niet meer tegen de vastendagen op. Dit is echt een aanrader, dit dieet. Ook al moet er nog veel onderzocht worden misschien, ik heb niet het idee dat het schadelijk is. Overigens meet ik geen calorieën af, maar ik ontbijt b.v. niet(maar wel koffie om 11.00 uur met alles erin) en ga 's avonds voor de lekkere hap van, ik denk zo'n 700 calorieën. Dat maakt het niet zo beladen. Ik gun mijn lichaam dus veel rust (bijna 20 uur en dan van 20.00 tot 9.00 uur) Reageer op deze reactie
  • Periodiek vasten kan ook per dag. Eten in vijf uur per dag, de rest van de dag niks. Het heet: Fast 5 lifestyle Werkt als een tietelier en heel makkelijk vol te houden. Je kunt eten wat je wilt, binnen een raam van 5 uur per dag. Reageer op deze reactie
  • Op de caloriechecker van het voedingscentrum (waar hier naar verwezen wordt) is 100 gram radijs 22 kcal, echter 10 radijsjes van 10 gram (samen 100 gram) zijn 20 kcal. Hoe benader je dat wetenschappelijk? Reageer op deze reactie
  • Voor mij is het vastendieet een dieet waar mijn lichaam op reageerd. Na een ernstig ongeluk coma etc ben ik in het ziekenhuis 20 kilo afgevallen. Terwijl ik in de revalidatiekliniek zat kwam ik aan. Doordat ik geen smaak en geur heb had ik niet veel trek in eten en zeker niet in snoepen. De doktoren wisten er ook geen raad mee. Het bleek dat ik 1 kilo per week aan kwam terwijl ik 'echt' weinig at, groenten, stukje vlees. Daarna heb ik het Montignac dieet weer opgepakt voor 5 dagen in de week (hield het op dit moment niet vol 7 dagen) Kwam niet meer aan, maar viel ook helemaal niet af. Het leek wel of mijn lichaam het nog niet snapte en alles moest omzetten in vet. Al 4 maanden met het vasten dieet bezig en val 1 kilo per maand af, heb echt het gevoel dat mijn lichaam de voedselopname anders aan het regelen is. Voel me goed en ben er erg blij mee. Reageer op deze reactie
  • Ik ben man, in de 50, en volg dit dieet nu 11 weken. Ik vast 2 niet aaneengesloten dagen in de week en vind het extreem makkelijk vol te houden, ook tijdens de vakantie. Hongergevoelens af en toe voor, maar die zijn inderdaad niet permanent (gewoon met iets anders aan de gang gaan is al voldoende) en ze nemen ook niet toe. De reden om het dieet te volgen is primair de te verwachten andere gunstige gezondheidseffecten, maar daarnaast val ik tot nu toe zo'n kilo per week af. Drie keer in de week hardlopen draagt daar natuurlijk ook aan bij. De vastendagen vul ik iets steviger in dan ons als minimum wordt voorgehouden: ik eet geen 700 calorieën, maar 150, allemaal in de vorm van fruit; daarnaast drink ik veel water. Er zijn geen voorschriften over wat er gegeten mag worden, daarom is dit dieet zo makkelijk in te passen in het gebruikelijke levenspatroon. Gezond eten en bewegen zijn natuurlijk altijd goed, maar er zijn hier geen speciale voorschriften. Dit dieet is een absolute aanrader. Reageer op deze reactie
  • Volg dit dieet sinds het verleden jaar bij de BBC uitgezonden werd. Als eerste. Ik ben man en 60 jaar. Werk in volcontinu diensten en doe redelijk wat aan sport. Tot 4 jaar geleden zeer actief en op redelijk wedstrijd niveau hardlopen. Door artrose deze intensive inspanning moeten laten vallen. Nu zwemmen en af en toe een stukje joggen daarnaast veel fietsen en wandelen. Tot kerst 2012 redelijk serieus het dieet gevolgd. Daarna wat laten verslappen. Nu weer op maandag en donderdag voorzichtig met eten. Niets uitmeten gewoon veel fruit. Eigen gemaakt vers brood en stukje mager vlees met één of twee hardgekookte aardappeltjes en groente. Voel mij er heerlijk bij. Registreer al jaren dagelijks mijn gewicht. Aanrader voor iedereen. Reageer op deze reactie
  • Ik vast overigens nooit twee dagen achter elkaar. Ik laat er een dag tussen. Tot nu toe bijna altijd vaste dagen, nl. maandag en woensdag. Dan heb ik er in het weekend geen omkijken meer na en ik vind het een voordeel om op een werkdag te vasten. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Hoe komt Weight Watchers uit de test?
mevrouw EPCM Aerts,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Jochie

En nog even een reactie op de conclusie, er zitten absoluut WEL koolhydraten in het voedsel wat ik eet, en niet zo'n beetje...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!