Terug naar het overzicht 04-okt-2012

Voor altijd jong: eerste indruk

Voor altijd jong: review

Positief

  • Jesse legt in zijn boek Voor altijd jong de keuze bij de lezer. Hoeveel en welke adviezen je opvolgt is aan jezelf. Hij geeft ook aan dat het belangrijk is langzaam te veranderen. Dus stap voor stap je leefstijl aanpassen, zodat het niet te veel wordt. Dit sluit aan bij de huidige visie van de wetenschap en het Voedingscentrum.
  • Naast voeding komt ook bewegen, ontspanning en de werking van het lichaam aan bod.
  • Het boek bevat een work-out-DVD met oefeningen voor verschillende niveaus. De oefeningen worden op een heldere manier uitgelegd en gedemonstreerd.
  • Jesse adviseert veel groente en fruit te eten.
  • Het boek bevat opdrachten die helpen inzicht te krijgen in je eetgedrag.
  • Jesse doet suggesties voor gezonde producten die je in huis kan halen voor veel variatie. Zo geeft hij bijvoorbeeld 27 verschillende groentes die je kunt stomen of wokken.

Negatief

  • Het is niet duidelijk of je gewicht verliest door het volgen van de adviezen. Dit is afhankelijk van je oorspronkelijke eetpatroon en welke adviezen je kiest op te volgen. Jesse geeft zelf aan dat hier ook niet de focus van het boek ligt. 
  • De toon van het boek is soms wat bangmakend. Het lijkt alsof iedereen een emotie-eter is of een gestoorde stofwisseling heeft.
  • Niet al zijn theorieën zijn correct. Zo zou een wandeling na het eten de insulineafgifte temperen, maar inspanning zorgt voor een grotere insulinegevoeligheid.
  • Jesse adviseert om in de winter wild te eten omdat dit 'puur uit de natuur' zou komen. Uit onderzoek van de Consumentenbond van vorig jaar blijkt dat veel wild gekweekt wordt en helemaal niet uit de natuur komt.
  • Sommige adviezen zijn tegenstrijdig. Jesse adviseert geen melk te gebruiken bij een candida infectie, maar wel om supplementen met biest (eerste melkt die de koe geeft) te slikken.
  • Jesse geeft tips om de schildklier te stimuleren door extra jodiumrijke voeding te gebruiken. Mensen met een jodiumtekort of een schildklierafwijking kunnen gevoelig reageren op een te grote hoeveelheid jodium. Bij hen kan dit de werking van de schildklier verstoren.
  • Jesse geeft aan dat we chronisch gedehydreerd zijn, maar vervolgens vertelt hij niet hoeveel we zouden moeten drinken.

Conclusie

Het is niet duidelijk of en hoeveel gewicht je gaat verliezen met Voor altijd jong. Dit is afhankelijk van welke adviezen je kiest op te volgen en hoe je huidige voedingspatroon eruit ziet.
Verder voldoen de adviezen aan de normen voor gezonde voeding. De voorbeelden zijn gevarieerd, er wordt veel groente en fruit geadviseerd. Ook wordt bijvoorbeeld geadviseerd vis te eten en producten met veel toegevoegde suiker te laten staan. Let wel op dat je voldoende blijft drinken. Blijkt dat je niet gevoelig bent voor gluten of lactose, dan zijn deze producten goed te gebruiken in een gezonde voeding.

Voor altijd jong van Jesse van der Velden is niet direct een dieet te noemen. Voor altijd Jong is bedoeld om je een gezond leefpatroon aan te leren waardoor je energieker en gezonder wordt. Afvallen is een bijverdienste. Naast informatie over voeding bevat het boek ook tips om inzicht te krijgen in je eetgedrag en een DVD met oefeningen.

Wie is Jesse van der Velden?

Jesse noemt zich verjongingscoach en zijn visie is 'gezond van binnen, slank van buiten'. Hij is begonnen als personal trainer en heeft na zijn opleiding sport en bewegen voornamelijk cursussen gevolgd in de richting van (kracht)trainer.

Wat is Voor altijd jong?

Voor altijd jong is niet te omschrijven als dieet. Een dieet is altijd tijdelijk en volgens Jesse daarom niet aan te raden. Het gaat om het maken van leefstijlveranderingen. Hierbij gaat Jesse uit van je mindset, onze oorsprong, voedselkwaliteit, toxiciteit in het milieu en de beperkingen van de geneeskunde. 

Er zijn geen regels die gevolgd moeten worden. In het boek Voor altijd jong krijg je voornamelijk veel informatie over hoe het lichaam werkt en waarom bepaalde voeding wel of niet voor jou kan werken. Je krijgt daarnaast ook handvatten om deze informatie in de praktijk toe te passen. Zelf kies je welke adviezen je wel en welke je niet gaat gebruiken.

Onderwerpen die door Jesse behandeld worden zijn:

  • Waarom eten we iets? Met tips om inzicht te krijgen in je eigen eetgewoontes
  • De werking van de darmen. Informatie waarom bepaalde voeding klachten kan geven.
  • Wat doet stress met je lichaam
  • De werking van suikers en het ontstaan van een insulineresistentie
  • De werking van de schildklier en hoe voeding kan helpen
  • Gezonde voeding
  • Motiveer jezelf te veranderen
  • Bewegen
  • Vol houden van de gemaakte veranderingen.

Lees onze review van Voor altijd jong.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (2)

  • hmm.... Heb nog wel wat kritiek puntjes op de kritiek die hier gegeven wordt. Bijvoorbeeld: valt wandelen al onder inspanning? En biest heeft een hele andere samenstelling dan gewone melk. Vraag me af of het boek wel op de goede manier gerecenseerd wordt hier. Reageer op deze reactie
  • Boek gaat toch ook niet om gewicht verliezen, maar juist om je vitaler te voelen. Zeker zo belangrijk dan je gewicht. Ik zou zeggen gooi je weegschaal de deur uit en voel zelf wel of je je prettig voelt Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Kun jij helpen?
Hoe komt Weight Watchers uit de test?
mevrouw EPCM Aerts,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Jochie

En nog even een reactie op de conclusie, er zitten absoluut WEL koolhydraten in het voedsel wat ik eet, en niet zo'n beetje...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!