Terug naar het overzicht 04-okt-2012

Philips Senseo Sarista: eerste indruk

Senseo Sarista: review

Bekijk de video

[Klik op de afbeelding om de video te bekijken]

De Philips Sarista is een heel nieuw concept. Het idee erachter is goed maar in de uitvoering laat Philips nog wel wat liggen. Ook de koffie zelf werd niet heel enthousiast ontvangen. We lieten 5 van de 6 smaken proeven door 7 koffieliefhebbers, alleen de Decafé proefden zij niet. Zij vonden de koffie niet vies maar ook niet echt lekker. Geen van de smaken werd duidelijk het lekkerst gevonden.

Om positief te beginnen eerst...

De pluspunten

  • Het plaatsen en wisselen van de containers gaat makkelijk.
  • Een container wordt tot de allerlaatste boon op gemalen.
  • Symbolen voor een kopje, of twee of een hele kan zijn duidelijk.
  • Symbolen voor koffiesterkte zijn duidelijk.
  • Op de lekplaat staat aangegeven waar de kopjes en kan geplaatst moeten worden.
  • De isoleerkan houdt de koffie goed op temperatuur.
  • Uitnemen van zetgroep gaat makkelijk.
  • Het reinigen van de zetgroep gaat makkelijk.

Maar dan...

De minpunten

  • Het apparaat is behoorlijk groot: 25,5 cm breed, 43,5 cm diep en 40 cm hoog wanneer de container erop staat. Daarnaast moet je ook nog 15 cm ruimte rondom het apparaat vrijhouden.
  • Met name rechts van het apparaat komt tijdens de bereiding flink wat damp uit de machine.
  • Het waterreservoir heeft nog meer dan genoeg water voor 1 kopje als het apparaat aangeeft dat het water bijgevuld moet worden.
  • Met de isoleerkan onder de uitloop zijn het waterreservoir en de koffiedikbak lastig te verwijderen.
  • Met het uitnemen van de koffiedikbak gaat de zijklep, die toegang biedt tot de zetgroep, vaak mee open.
  • Na het schenken uit de kan blijft er op de tuit koffie liggen.
  • De lekbak zit snel vol.
  • Een vlottertje geeft aan hoe vol de lekbak zit, maar dat is niet zo duidelijk te zien.
  • Het legen van de lekbak zonder geklieder is lastig.
  • De Sarista maalt steeds genoeg voor één kopje Kies je voor 2 kopjes tegelijk dan maalt hij dus 2 keer en voor een kan wel 6 keer.
  • Hierdoor duurt het zetten lang, voor een hele kan zeker 6 minuten.
  • Het malen gaat verre van geruisloos.

Verder nog wat aandachtspunten voor het gebruik

  • De Sarista voert - als je hem aanzet - altijd eerst een spoelgang uit. Plaats daarvoor dus altijd eerst een kopje, dat je leeg gooit als hij klaar is.
  • De zetgroep moet volgens Philips elke week schoongemaakt worden.
  • De zetgroep moet volgens Philips elke maand gesmeerd worden. Daarvoor wordt natuurlijk een smeermiddel van Philips geadviseerd, dat te koop is via de Philips webwinkel.

De Philips Senseo Sarista is een koffiezetapparaat waarmee je één kopje, twee kopjes of een hele kan kunt zetten. Het apparaat maalt voor elk kopje koffie vers bonen. De bonen zitten in een container (funnel) die je bovenop het apparaat klikt. 

Voor elk kopje koffie kan je een andere container gebruiken; dus als de één liever een milder kopje drinkt dan de ander dan wissel je gewoon van container. 

Met één container (€4,79) zet je 20 kopjes. Per kopje is dat 14 cent duurder dan een Senseopad. Er zijn 6 verschillende smaken verkrijgbaar waaronder een decafé. De containers zijn te koop bij de supermarkt of bij de Douwe Egbertsshop

Van de Sarista zijn 2 uitvoeringen verkrijgbaar

  • De deep black uitvoering (€290) met isoleerkan. Bij dit model kun je ook kiezen uit 3 koffiesterktes. Dan wordt de hoeveelheid water aangepast. Sterk geeft 60 ml, middel 110 ml en mild 140 ml.
  • De pearl white uitvoering (€250) zonder isoleerkan en zonder optie om de sterkte van de koffie in te stellen. Er kan wel een isoleerkan bijgekocht worden (€39,95).

Wat vonden wij van de Senseo Sarista? Lees de review.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (238)

  • heb hem nu een anderhalf jaar en rode lampjes deed niets meer plilips gebeld onderhoudsset opgestuurd maar dacht ik maak hem zelf los en wat blijkt de maler liep vast omdat er rotzooi inzat schoongemaakt alles (de kappen rondom)teruggezet en hij doet het weer perfect (10 min,werk geweest) en ik heb nog steeds 1 endezelfde funnel die ik zelf bij vul dus met dat dure gedoe valt het wel mee ben er zeer blij mee Reageer op deze reactie
  • Het gaat om koffie apparaat senseo sarista hij loopt vast Ik heb ook over gebeld. Heb ook doorgenomen met telefoniste paar handeling vericht. Hij blijft vast lopen. Met vr gr a taizi Reageer op deze reactie
  • De maler loopt steeds vast. Hiervoor heeft Philips een "oplossing" bedacht namelijk nog een extra schoonmaak voor het toestel bekijkt u de instructie op http://www.philips.com/sarista-koffieuitgang helaas werkt dat bij mij niet en is het apparaat nu helemaal in de soep gelopen. Philips geeft aan dat zij (nog) niet weten waardoor het toestel steeds verstopt raakt. Reageer op deze reactie
  • Probleem opgelost: het maalmechanisme is verstelbaar met een bijgeleverde sleutel. Zonder sleutel verstelt de machine zich ook zelf, wat NIET de bedoeling is. Staat hij te ruim afgesteld dan maalt hij dus niet meer en loopt vast. Zet het maalmechanisme in een gemiddelde stand en LIJM HEM VAST. Dan kan hij niet meer weglopen en is dat probleem opgelost. Klusje van een kwartier. Reageer op deze reactie
  • Hij moet dan gereset worden. De 2 bakken eruit halen, het apparaat uitzetten en weer aanzetten. Twee minuten wachten en dan lukt het weer om de zetgroep erin te zetten. Reageer op deze reactie
  • Segers cons.bond lidno ********. Wat was mijn vrouw blij met de aankoop van een sarista koffiezetter. Tot dat wij de zetgroep eens lekker schoon gingen maken. Wij kregen zoals diverse andere mensen, deze niet meer teruggeplaatst. Ik ben installateur van beroep en ben dus redelijk vaardig met techniek. Wanneer ik alle voorgaande klachten in aanmerking neem kom ik tot de conclusie, er goed klaar mee te zijn Kan ik na 2,5 maand mijn geld terugverlangen ? (bij Blokker ? [Dit bericht is door de beheerder aangepast. Wees voorzichtig met het plaatsen van privégegevens op openbare platforms als dit. Voor juridisch advies kunt u hier meer informatie vinden: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/ Leden van de Consumentenbond kunnen ook bellen voor een persoonlijk advies. Zie de link onderaan deze pagina voor de contactinformatie.] Reageer op deze reactie
  • De sarista is na 6 maanden ergernis verdwenen in de grijsbak , was er helemaal klaar mee.vastlopen , niet neer in elkaar te krijgen enz enz . nu weer de ouwe trouwe standaard senseo deze doet na 6 jaar dienst nog steeds zijn best. Reageer op deze reactie
  • L.S., mijn zetgroep van de sarista krijg ik niet terug geplaatst, hij blijft hagen net voor de klik. Het deurtje kan nuniet meer dicht, en hij plaatst zich dus automatisch niet in de goede positie. Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen? Met vriendelike groet Greet Kasperink. Reageer op deze reactie
  • mijn sarista is al twee keer opgehaald geweest voor het vastlopen van het maal systeem en dus al twee keer schoongemaakt maar het probleem niet opgelost nu heb ik hem voor de derde keer weggebracht na een klacht over het schoonmaken en het niet oplossen van het probleem naar e-care maar hun zeggen dat er niets met mijn apparaat mis is dus krijg ik het apparaat nu weer terug zonder dat er iets aan gedaan is . nu maar weer afwachten wanneer het apparaat weer vastloopt en ik hem voor de vierde keer weer op kan laten halen . en dat allemaal voor een apparaat van € 250,- dat net één jaar oud is. philips los het probleem op of ruil het apparaat om voor een beter apparaat. Reageer op deze reactie
  • GEEN GOEDE AANKOOP! De Sarista is een niet goed uitgedacht product waar veel aan mankeert. Wat bij ons het meest voorkomt is dat de maalunit vastloopt. We hebben het apparaat een keer laten ophalen door Philips (gratis) en na terug ontvangst (enkele weken later) heeft hij het weer een maand gedaan. Nu loopt hij regelmatig vast. Na wat eigen 'piel' werk en veel schoonmaken, doet hij het soms wel en soms niet. Ook al volg je netjes de instructies en ontkalk je de machine regelmatig, dit is geen garantie dat het apparaat goed blijft werken. Verder loopt ook regelmatig de zet unit vast. Iets dat eigenlijk niet zou moeten kunnen. Soms is het zo erg dat de unit er niet meer uit kan worden gehaald om hem schoon te maken. Dus als je geen ervaren schroevendraaiergebruiker bent en niet houdt van veel contact met de winkel waar je hem hebt gekocht of Philips zelf, besteed dan je geld aan iets anders. Als Philips hier niets aan doet. zal Sarista zeker van de markt verdwijnen. Reageer op deze reactie
  • Helemaal eens met bovenstaande problemen, wij herkennen deze klachten ook. Jammer want de koffie is wel lekker. Reageer op deze reactie
  • Daar gaan we dan.... in navolging op al vele andere reacties voeg ik er ook maar 1 aan toe. Wij hebben het apparaat reeds 11 maanden en voor de derde keer is het maalmechanisme er mee opgehouden. heb eerst via S&F de sarista 2x op laten sturen omdat de Block (waar het apparaat vandaan komt) failliet is. Nu na de derde keer ellende het 0900 nummer gebeld en er werd aangeboden een omruil voor een ander apparaat met bijbetaling. moest wel eerst ff nagevraagd worden. de volgende dag een mail gekregen met dat het helaas niet mogelijk is omdat er nog geen drie geregistreerde reparaties in het systeem staan. Je betaald fors voor een apparaat waarvan je denkt veel plezier te hebben van een Nederlandse fabrikant, die ik altijd hoog had zitten. En dan laten ze je gewoon met de ellende zitten Ik weet niet wat ze bij Phillips aan het doen zijn, in ieder geval NIET aan klantenbinding!!! Reageer op deze reactie
  • @Bea Tesselaar: Vervelend dat het apparaat niet waarmaakt wat u ervan verwacht. Wellicht helpt het om uw klacht ook bij de fabrikant zelf neer te leggen? Hier een link naar de contactinformatie van Philips: http://www.support.philips.com/support/contact/contact_page.jsp?userLanguage=nl&userCountry=nl Als de fabrikant uw probleem niet naar behoren oplost, is het altijd de winkel waar u het apparaat kocht die voor een deugdelijke oplossing verantwoordelijk is. Kijk hier voor meer informatie over wat u zelf kan doen: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/ Reageer op deze reactie
  • Beste Philips ik heb mijn Senseo Sarista sinds december 2012. ik heb netjes de service beurt door jullie laten doen, maar ik oktober 2013 liep hij helemaal vast. Opgestuurd naar jullie, en na ca anderhalve week kreeg ik hem weer terug. Hij deed het weer prima, en wij helemaal blij, want we misten hem erg. Heel jammer dat op 1e kerstdag 2013 hij weer helemaal vast liep. We hebben hem toen toch weer aan de gang gekregen, dit is de afgelopen nog enkele malen gebeurtd, totdat hij vorige week weer helemaal vast liep, en we hem niet meer aan de gang gekregen. Vandaag is hij dus weer opgehaald voor reparatie. Na alle berichtjes op dit forum gelezen te hebben heb ik daar echter geen vertrouwen in. Kunnen jullie de apparaten niet beter vervangen door goede, of hebben jullie die niet Reageer op deze reactie
  • mijn sarista is 4 keer terug geweest naar de reparateur en ik krijg steeds de zetgroep niet terug geplaatst Reageer op deze reactie
  • Ook hier steeds weer problemen met het vastlopen van de bonenmaler, ik probeer via Philips/Servilux te achterhalen waarom dit onderdeel steeds vastloopt. Helaas zonder gewenst resultaat!! Mijn apparaat is voor dit probleem al meerdere keren opgestuurd geweest. Reageer op deze reactie
  • Ben ook in het bezit van een Sarista en ben er erg blij mee, de koffie is erg goed van smaak. Alleen ontdekte ik vreemde slijtage aan de zetgroep, er zaten beschadigingen in het bakje waar de koffie wordt samengeperst. Heb hier een foto van gemaakt en naar Philips gemaild met de vraag of dit vaker voor kwam. Ik werd binnen 2 uur gebeld door Philips met de mededeling dat het niet normaal was en krijg direct een nieuwe zetgroep toegezonden. Ik noem dat perfecte service van Philips!! Reageer op deze reactie
  • Gebruik: ca. 8 kopjes per dag. Twee keer per week maak ik de machine schoon. Mechanisme verwijderen en afspoelen in lauw water. Met de achterkant van een theelepeltje maak ik voorzichtig het maalmechanisme schoon vanuit de ruimte waar je het mechanisme inschuift. Het maalsel klontert hier, wellicht (mede) als gevolg van vocht uit het afvalbakje, snel samen. Met twee keer schoonmaken per week voorkom je vastlopen en schimmel. Zou eigenlijk toch niet mogen bij een dergelijk apparaat. Philips, what about 'Innovation and you'? Reageer op deze reactie
  • @Mevr. Ridderhof: Als u nog informatie nodig hebt over wat nu te doen: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/ Reageer op deze reactie
  • Blij dat ik het apparaat (nog) niet heb gekocht. Te veel negatieve reacties en waardeloze service. Even doorsparen voor een beter apparaat waar alle bonen in kunnen. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Laatste review
Philips Saeco Moltio HD8769/01
J. Prins
83.3333333333333 procent
Laatst gestelde vraag
Mediamarkt biedt een Delonghi Ecam 22110SB aan en zet daarbij beste uit de test januari 2014. Hoe kan ik in uw test zien dat deze in januari beoordeeld is? Ik kan het op de site niet terugvinden.
mevrouw P.A. Hoogendam
Beantwoord door
Reactie Consumentenbond,
Laatste reactie op onze tests
christien

heb hem nu een anderhalf jaar en rode lampjes deed niets meer plilips gebeld onderhoudsset opgestuurd maar dacht ik maak...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!