Terug naar het overzicht 04-okt-2012

Philips Senseo Sarista: eerste indruk

Senseo Sarista: review

Bekijk de video

[Klik op de afbeelding om de video te bekijken]

De Philips Sarista is een heel nieuw concept. Het idee erachter is goed maar in de uitvoering laat Philips nog wel wat liggen. Ook de koffie zelf werd niet heel enthousiast ontvangen. We lieten 5 van de 6 smaken proeven door 7 koffieliefhebbers, alleen de Decafé proefden zij niet. Zij vonden de koffie niet vies maar ook niet echt lekker. Geen van de smaken werd duidelijk het lekkerst gevonden.

Om positief te beginnen eerst...

De pluspunten

  • Het plaatsen en wisselen van de containers gaat makkelijk.
  • Een container wordt tot de allerlaatste boon op gemalen.
  • Symbolen voor een kopje, of twee of een hele kan zijn duidelijk.
  • Symbolen voor koffiesterkte zijn duidelijk.
  • Op de lekplaat staat aangegeven waar de kopjes en kan geplaatst moeten worden.
  • De isoleerkan houdt de koffie goed op temperatuur.
  • Uitnemen van zetgroep gaat makkelijk.
  • Het reinigen van de zetgroep gaat makkelijk.

Maar dan...

De minpunten

  • Het apparaat is behoorlijk groot: 25,5 cm breed, 43,5 cm diep en 40 cm hoog wanneer de container erop staat. Daarnaast moet je ook nog 15 cm ruimte rondom het apparaat vrijhouden.
  • Met name rechts van het apparaat komt tijdens de bereiding flink wat damp uit de machine.
  • Het waterreservoir heeft nog meer dan genoeg water voor 1 kopje als het apparaat aangeeft dat het water bijgevuld moet worden.
  • Met de isoleerkan onder de uitloop zijn het waterreservoir en de koffiedikbak lastig te verwijderen.
  • Met het uitnemen van de koffiedikbak gaat de zijklep, die toegang biedt tot de zetgroep, vaak mee open.
  • Na het schenken uit de kan blijft er op de tuit koffie liggen.
  • De lekbak zit snel vol.
  • Een vlottertje geeft aan hoe vol de lekbak zit, maar dat is niet zo duidelijk te zien.
  • Het legen van de lekbak zonder geklieder is lastig.
  • De Sarista maalt steeds genoeg voor één kopje Kies je voor 2 kopjes tegelijk dan maalt hij dus 2 keer en voor een kan wel 6 keer.
  • Hierdoor duurt het zetten lang, voor een hele kan zeker 6 minuten.
  • Het malen gaat verre van geruisloos.

Verder nog wat aandachtspunten voor het gebruik

  • De Sarista voert - als je hem aanzet - altijd eerst een spoelgang uit. Plaats daarvoor dus altijd eerst een kopje, dat je leeg gooit als hij klaar is.
  • De zetgroep moet volgens Philips elke week schoongemaakt worden.
  • De zetgroep moet volgens Philips elke maand gesmeerd worden. Daarvoor wordt natuurlijk een smeermiddel van Philips geadviseerd, dat te koop is via de Philips webwinkel.

De Philips Senseo Sarista is een koffiezetapparaat waarmee je één kopje, twee kopjes of een hele kan kunt zetten. Het apparaat maalt voor elk kopje koffie vers bonen. De bonen zitten in een container (funnel) die je bovenop het apparaat klikt. 

Voor elk kopje koffie kan je een andere container gebruiken; dus als de één liever een milder kopje drinkt dan de ander dan wissel je gewoon van container. 

Met één container (€4,79) zet je 20 kopjes. Per kopje is dat 14 cent duurder dan een Senseopad. Er zijn 6 verschillende smaken verkrijgbaar waaronder een decafé. De containers zijn te koop bij de supermarkt of bij de Douwe Egbertsshop

Van de Sarista zijn 2 uitvoeringen verkrijgbaar

  • De deep black uitvoering (€290) met isoleerkan. Bij dit model kun je ook kiezen uit 3 koffiesterktes. Dan wordt de hoeveelheid water aangepast. Sterk geeft 60 ml, middel 110 ml en mild 140 ml.
  • De pearl white uitvoering (€250) zonder isoleerkan en zonder optie om de sterkte van de koffie in te stellen. Er kan wel een isoleerkan bijgekocht worden (€39,95).

Wat vonden wij van de Senseo Sarista? Lees de review.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (247)

  • Voor de mensen die een Senseo Sarista hebben aangeschaft heb ik positieven en negatieve berichten. Negatief is dat het apparaat altijd gebruiksonvriendelijk zal blijven. Positief is in elk geval dat je nu gratis twee officiële hervulbare beanvullers kunt bestellen. Wat de oorzaak hiervan is dat blijft even gokken, maar het zou mij niets verbazen dat dit komt omdat ze na de vele problemen niet meer worden verkocht en de schappen in de supermarkt vol blijven. Ook zal de negatieve aandacht en de website sarista.inf of senseo-sarista.info hier wel zijn steentje in hebben bijgedragen. Op deze websites vind u veel informatie over de sarista en ook gelijk een antwoordt op uw vraag waarom de beanvuller geen bonen transporteert nadat u hem heeft gemodificeerd. De mensen die zich hebben geregistreerd bij de aanschaf van de sarista krijgen automatisch bericht over de hervulbare funnels. Voor de andere vind u binnenkort informatie over de bestelprocedure. Chris Reageer op deze reactie
  • @mevrouw T. Postema: U kunt dergelijke vragen het beste stellen in de rubriek 'Vraag&Antwoord' bij de desbetreffende productvergelijker, zodat discussies niet vollopen met berichten die over iets anders gaan. Bij het gebruik van gemalen koffie is het bij sommige apparaten niet mogelijk om tegelijkertijd meer dan een kop koffie/espresso te zetten. Reageer op deze reactie
  • Bij de test van DeLonghi Ecam 2210B staat de nadere specificaties / voorzieningen / overige voorzieningen de tekst ... alleen een kop mogelijk bij gebruik van gemalen koffie. Wat wordt daarmee bedoeld? Reageer op deze reactie
  • Wij hebben ook een funnel aangepast maar nu maalt hij de bonen niet en ik zou niet weten hoe het komt alleen een gat ik gemaakt met dop om de bonen bij te vullen meer niet en gewoon D E bonen er in Reageer op deze reactie
  • Met welk merk koffiebonen vult u hem bij? Wij hebben het geprobeerd maar toen deed hij het niet. Dus sindsdien altijd de dure verpakkingen aan het kopen. Bvd Reageer op deze reactie
  • Mocht de zetgroep niet terug gaan: Haal de zetgroep eruit,maar laat de rest wel zitten,doe de deur dicht van de zetgroep en zet dan de sarista aan,deze zal naar het begin punt gaan,machine uitzetten en dan zou de zetgroep weer moeten passen. Succes. Reageer op deze reactie
  • Wij hebben nu al bijna 2 jaar een sarista en waren heel erg tevreden. Hete koffie, veel verschillende smaken en makkelijk te onderhouden. Totdat de zetgroep vastliep omdat ik hem waarschijnlijk te diep naar binnen duwde. Apparaat opgestuud, was niet te maken. Resultaat: een SPIKSPLINTERNIEUW apparaat gekregen. Dank je wel Philips, jullie krijgen van mij een warme douche! Reageer op deze reactie
  • Peter heeft gelijk. Het toevoerpijpje vanuit het maalmechanisme raakt verstopt door de damp vanuit het afvalbakje. De koffie kleeft daar dan aan elkaar. Hoe lost Philips dat op? Grotere gaten in de zijklep? Het is voor Sarista dus een serieus probleem! Nu moet ik elke 14 dagen weer prutsen. Da's niet leuk. Sarista: alleen voor techneuten! Reageer op deze reactie
  • Ik wilde ter vervanging van de Senseo van mijn 85jarige moeder, een Saristo aanschaffen, maar zie er toch maar vanaf. Dit kan ik haar niet aandoen. Een duur apparaat dat veel onderhoud vergt en om de haverklap kapot kan zijn. Reageer op deze reactie
  • heb hem nu een anderhalf jaar en rode lampjes deed niets meer plilips gebeld onderhoudsset opgestuurd maar dacht ik maak hem zelf los en wat blijkt de maler liep vast omdat er rotzooi inzat schoongemaakt alles (de kappen rondom)teruggezet en hij doet het weer perfect (10 min,werk geweest) en ik heb nog steeds 1 endezelfde funnel die ik zelf bij vul dus met dat dure gedoe valt het wel mee ben er zeer blij mee Reageer op deze reactie
  • Het gaat om koffie apparaat senseo sarista hij loopt vast Ik heb ook over gebeld. Heb ook doorgenomen met telefoniste paar handeling vericht. Hij blijft vast lopen. Met vr gr a taizi Reageer op deze reactie
  • De maler loopt steeds vast. Hiervoor heeft Philips een "oplossing" bedacht namelijk nog een extra schoonmaak voor het toestel bekijkt u de instructie op http://www.philips.com/sarista-koffieuitgang helaas werkt dat bij mij niet en is het apparaat nu helemaal in de soep gelopen. Philips geeft aan dat zij (nog) niet weten waardoor het toestel steeds verstopt raakt. Reageer op deze reactie
  • Probleem opgelost: het maalmechanisme is verstelbaar met een bijgeleverde sleutel. Zonder sleutel verstelt de machine zich ook zelf, wat NIET de bedoeling is. Staat hij te ruim afgesteld dan maalt hij dus niet meer en loopt vast. Zet het maalmechanisme in een gemiddelde stand en LIJM HEM VAST. Dan kan hij niet meer weglopen en is dat probleem opgelost. Klusje van een kwartier. Reageer op deze reactie
  • Hij moet dan gereset worden. De 2 bakken eruit halen, het apparaat uitzetten en weer aanzetten. Twee minuten wachten en dan lukt het weer om de zetgroep erin te zetten. Reageer op deze reactie
  • Segers cons.bond lidno ********. Wat was mijn vrouw blij met de aankoop van een sarista koffiezetter. Tot dat wij de zetgroep eens lekker schoon gingen maken. Wij kregen zoals diverse andere mensen, deze niet meer teruggeplaatst. Ik ben installateur van beroep en ben dus redelijk vaardig met techniek. Wanneer ik alle voorgaande klachten in aanmerking neem kom ik tot de conclusie, er goed klaar mee te zijn Kan ik na 2,5 maand mijn geld terugverlangen ? (bij Blokker ? [Dit bericht is door de beheerder aangepast. Wees voorzichtig met het plaatsen van privégegevens op openbare platforms als dit. Voor juridisch advies kunt u hier meer informatie vinden: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/ Leden van de Consumentenbond kunnen ook bellen voor een persoonlijk advies. Zie de link onderaan deze pagina voor de contactinformatie.] Reageer op deze reactie
  • De sarista is na 6 maanden ergernis verdwenen in de grijsbak , was er helemaal klaar mee.vastlopen , niet neer in elkaar te krijgen enz enz . nu weer de ouwe trouwe standaard senseo deze doet na 6 jaar dienst nog steeds zijn best. Reageer op deze reactie
  • L.S., mijn zetgroep van de sarista krijg ik niet terug geplaatst, hij blijft hagen net voor de klik. Het deurtje kan nuniet meer dicht, en hij plaatst zich dus automatisch niet in de goede positie. Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen? Met vriendelike groet Greet Kasperink. Reageer op deze reactie
  • mijn sarista is al twee keer opgehaald geweest voor het vastlopen van het maal systeem en dus al twee keer schoongemaakt maar het probleem niet opgelost nu heb ik hem voor de derde keer weggebracht na een klacht over het schoonmaken en het niet oplossen van het probleem naar e-care maar hun zeggen dat er niets met mijn apparaat mis is dus krijg ik het apparaat nu weer terug zonder dat er iets aan gedaan is . nu maar weer afwachten wanneer het apparaat weer vastloopt en ik hem voor de vierde keer weer op kan laten halen . en dat allemaal voor een apparaat van € 250,- dat net één jaar oud is. philips los het probleem op of ruil het apparaat om voor een beter apparaat. Reageer op deze reactie
  • GEEN GOEDE AANKOOP! De Sarista is een niet goed uitgedacht product waar veel aan mankeert. Wat bij ons het meest voorkomt is dat de maalunit vastloopt. We hebben het apparaat een keer laten ophalen door Philips (gratis) en na terug ontvangst (enkele weken later) heeft hij het weer een maand gedaan. Nu loopt hij regelmatig vast. Na wat eigen 'piel' werk en veel schoonmaken, doet hij het soms wel en soms niet. Ook al volg je netjes de instructies en ontkalk je de machine regelmatig, dit is geen garantie dat het apparaat goed blijft werken. Verder loopt ook regelmatig de zet unit vast. Iets dat eigenlijk niet zou moeten kunnen. Soms is het zo erg dat de unit er niet meer uit kan worden gehaald om hem schoon te maken. Dus als je geen ervaren schroevendraaiergebruiker bent en niet houdt van veel contact met de winkel waar je hem hebt gekocht of Philips zelf, besteed dan je geld aan iets anders. Als Philips hier niets aan doet. zal Sarista zeker van de markt verdwijnen. Reageer op deze reactie
  • Helemaal eens met bovenstaande problemen, wij herkennen deze klachten ook. Jammer want de koffie is wel lekker. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Laatste review
Jura ENA Micro 5
L.M.J. Giebels
86.6666666666667 procent
Laatst gestelde vraag
Wij overwegen om een Melitta Caffeo Bistro aan te schaffen. Ik zie geen testresultaten van deze machine op deze site. Is er misschien een variant van deze machine die wel getest is? Daarnaast zijn wij...
heer M.H.J. van Onna
Beantwoord door
C.B. Personeel,
Laatste reactie op onze tests
Harry

De smaak van de Douwe Egberts capsules vind ik persoonlijk beter, maar de frustratie ( duurt langer, gruis in de koffie en...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!