Terug naar het overzicht 04-okt-2012

Philips Senseo Sarista: eerste indruk

Senseo Sarista: review

Bekijk de video

[Klik op de afbeelding om de video te bekijken]

De Philips Sarista is een heel nieuw concept. Het idee erachter is goed maar in de uitvoering laat Philips nog wel wat liggen. Ook de koffie zelf werd niet heel enthousiast ontvangen. We lieten 5 van de 6 smaken proeven door 7 koffieliefhebbers, alleen de Decafé proefden zij niet. Zij vonden de koffie niet vies maar ook niet echt lekker. Geen van de smaken werd duidelijk het lekkerst gevonden.

Om positief te beginnen eerst...

De pluspunten

  • Het plaatsen en wisselen van de containers gaat makkelijk.
  • Een container wordt tot de allerlaatste boon op gemalen.
  • Symbolen voor een kopje, of twee of een hele kan zijn duidelijk.
  • Symbolen voor koffiesterkte zijn duidelijk.
  • Op de lekplaat staat aangegeven waar de kopjes en kan geplaatst moeten worden.
  • De isoleerkan houdt de koffie goed op temperatuur.
  • Uitnemen van zetgroep gaat makkelijk.
  • Het reinigen van de zetgroep gaat makkelijk.

Maar dan...

De minpunten

  • Het apparaat is behoorlijk groot: 25,5 cm breed, 43,5 cm diep en 40 cm hoog wanneer de container erop staat. Daarnaast moet je ook nog 15 cm ruimte rondom het apparaat vrijhouden.
  • Met name rechts van het apparaat komt tijdens de bereiding flink wat damp uit de machine.
  • Het waterreservoir heeft nog meer dan genoeg water voor 1 kopje als het apparaat aangeeft dat het water bijgevuld moet worden.
  • Met de isoleerkan onder de uitloop zijn het waterreservoir en de koffiedikbak lastig te verwijderen.
  • Met het uitnemen van de koffiedikbak gaat de zijklep, die toegang biedt tot de zetgroep, vaak mee open.
  • Na het schenken uit de kan blijft er op de tuit koffie liggen.
  • De lekbak zit snel vol.
  • Een vlottertje geeft aan hoe vol de lekbak zit, maar dat is niet zo duidelijk te zien.
  • Het legen van de lekbak zonder geklieder is lastig.
  • De Sarista maalt steeds genoeg voor één kopje Kies je voor 2 kopjes tegelijk dan maalt hij dus 2 keer en voor een kan wel 6 keer.
  • Hierdoor duurt het zetten lang, voor een hele kan zeker 6 minuten.
  • Het malen gaat verre van geruisloos.

Verder nog wat aandachtspunten voor het gebruik

  • De Sarista voert - als je hem aanzet - altijd eerst een spoelgang uit. Plaats daarvoor dus altijd eerst een kopje, dat je leeg gooit als hij klaar is.
  • De zetgroep moet volgens Philips elke week schoongemaakt worden.
  • De zetgroep moet volgens Philips elke maand gesmeerd worden. Daarvoor wordt natuurlijk een smeermiddel van Philips geadviseerd, dat te koop is via de Philips webwinkel.

De Philips Senseo Sarista is een koffiezetapparaat waarmee je één kopje, twee kopjes of een hele kan kunt zetten. Het apparaat maalt voor elk kopje koffie vers bonen. De bonen zitten in een container (funnel) die je bovenop het apparaat klikt. 

Voor elk kopje koffie kan je een andere container gebruiken; dus als de één liever een milder kopje drinkt dan de ander dan wissel je gewoon van container. 

Met één container (€4,79) zet je 20 kopjes. Per kopje is dat 14 cent duurder dan een Senseopad. Er zijn 6 verschillende smaken verkrijgbaar waaronder een decafé. De containers zijn te koop bij de supermarkt of bij de Douwe Egbertsshop

Van de Sarista zijn 2 uitvoeringen verkrijgbaar

  • De deep black uitvoering (€290) met isoleerkan. Bij dit model kun je ook kiezen uit 3 koffiesterktes. Dan wordt de hoeveelheid water aangepast. Sterk geeft 60 ml, middel 110 ml en mild 140 ml.
  • De pearl white uitvoering (€250) zonder isoleerkan en zonder optie om de sterkte van de koffie in te stellen. Er kan wel een isoleerkan bijgekocht worden (€39,95).

Wat vonden wij van de Senseo Sarista? Lees de review.

Deel bericht via:
Print

Alle reacties (255)

  • ik heb hetzelfde met miin sarista ik kreeg de zetgroep er niet meer in het hendeltje waar je de zetgroep mee uit kan halen zat muurvast ,apparaat is 2 weken weggeweest nu kan ik de zetgroep wel plaatsen maar het hendeltje zit nog steeds vast en nu heb ik ook dat er heel veel gemalen koffie over de zetgroep ligt en ook waar de koffiegrul in valt daar ligt heel veel koffie achter de vangbak ik vind het slechte service van sarista en dat voor een koffiemachine die 289 euro koste,ik vind het een slechte zaak ga weer maar eens klagen en kijken wat ze nu weer zeggen alleen heb ik er niet veel vertrouwen meer in Reageer op deze reactie
  • alweer is mijn koffiezetapparaat kapot. Na een reparatie waarbij de koffiemachine 3 weken weg is geweest heeft deze het weer 2 maandjes gedaan en begon toen weer te haperen en te haperen tot nu, de koffiezetter zit vast, er is geen beweging in te krijgen. GRAAG REPARATIE en een nieuwe/oude ter leen daar ik nu geen koffie meer kan zetten. Reageer op deze reactie
  • Ben niet tevreden over de Sarista. Hebben hem nu 2 jaar en hij moet weer terug voor reparatie. 2 de keer al. Al de lampjes zijn weer aan het branden. Koffie voor de machine is al niet meer te koop bij onze supermarkt. Zien het apparaat ook al niet meer in een hoop winkels staan. Koffie is lekker maar voor de rest hebben wij spijt dat we hem gekocht hebben. Sorry Philips had wat meer zorg mogen besteden voor ze hem op de markt brachten. Wil ook graag mijn geld terug. Stuur hem niet meer retour. Ga kijken voor een ander apparaat. Reageer op deze reactie
  • Net als vele andere gebruikers ervaren wij ook alleen maar problemen met de Sarista, die wij in 2013 aangeschaft hebben. Inzet mechanisme moet regelmatig schoongemaakt worden, wat problemen geeft met terugzetten en erger nog dan soms er niet meer uit te krijgen is. Water bijvullen terwijl er nog voor minstens 2 kopjes water is. Lekbakje snel vol en lastig te verwijderen. Vandaag heel positief en goed contact gehad met service afd. Philips. Stap voor stap begeleid om het vastgelopen mechanisme terug te plaatsen. Uiteindelijk gelukt, maar het lampje knippert heel snel en er kan geen koffie worden gezet. Zo'n spijt van dit apparaat. Koffie is goed. Wordt weer opsturen en dan weer 2 weken zonder. Het liefst wil ik mijn geld terug, maar daar durf ik niet op te rekenen. Reageer op deze reactie
  • Onze ervaringen met de Sarista zijn ook alles behalve positief. Teveel handelingen moeten verricht worden. Zelfs als er nog genoeg water in zit, minstens 2 kopjes, moet je al bijvullen. Lekbakje snel vol, niet makkelijk eruit te halen. Inzet mechanisme is echt een ramp. Bij schoonmaken wat veelvuldig moet gebeuren elke keer problemen en heel veel ergernis. Vandaag prettig en zinnig tel.cont. met Philips gehad, stap voor stap gestuurd om het goed te laten verlopen. Alles nu goed, behalve dat het lampje te snel knippert en er gewoon niets gebeurt. Natuurlijk kan je het opsturen, nog garantie aanwezig, maar dan zit je minstens 2 weken zonder koffiezetter. Tot nu toe maar weinig enthousiaste en tevreden gebruikers gezien. Reageer op deze reactie
  • Er moet iets meer gebeuren dan alleen een gat en een dop maken dat is het probleem. Als ik ze modificeer werken ze perfect. Reageer op deze reactie
  • Aaaaaaaahhhhhh ha haaaaa ... De containers heb ik van het begin al vast gezet het scoopje dan met plastic kit .. loopt vast een container met een paar koffie bonen erin ennnnnnnnnnn hatsikadeee klaar is die weer ... Verder geen probleem met de sarista Reageer op deze reactie
  • totaal geen negatieve ervaringen met de sarista. Wij hebben hem nu bijna 2 jaar en is ideaal in gebruik. Wij hebben zelf de funnels omgebouwd omdat wij de funnels te duur vonden en te weinig keuze in smaak. Wij hebben nog nooit gehad dat hij vast liep of dat de zetgroep niet terug wilde. Dat wilde ik ook even gezegd hebben dat het niet altijd maar slecht is de Senseo. Reageer op deze reactie
  • Voor de mensen die een Senseo Sarista hebben aangeschaft heb ik positieven en negatieve berichten. Negatief is dat het apparaat altijd gebruiksonvriendelijk zal blijven. Positief is in elk geval dat je nu gratis twee officiële hervulbare beanvullers kunt bestellen. Wat de oorzaak hiervan is dat blijft even gokken, maar het zou mij niets verbazen dat dit komt omdat ze na de vele problemen niet meer worden verkocht en de schappen in de supermarkt vol blijven. Ook zal de negatieve aandacht en de website sarista.inf of senseo-sarista.info hier wel zijn steentje in hebben bijgedragen. Op deze websites vind u veel informatie over de sarista en ook gelijk een antwoordt op uw vraag waarom de beanvuller geen bonen transporteert nadat u hem heeft gemodificeerd. De mensen die zich hebben geregistreerd bij de aanschaf van de sarista krijgen automatisch bericht over de hervulbare funnels. Voor de andere vind u binnenkort informatie over de bestelprocedure. Chris Reageer op deze reactie
  • @mevrouw T. Postema: U kunt dergelijke vragen het beste stellen in de rubriek 'Vraag&Antwoord' bij de desbetreffende productvergelijker, zodat discussies niet vollopen met berichten die over iets anders gaan. Bij het gebruik van gemalen koffie is het bij sommige apparaten niet mogelijk om tegelijkertijd meer dan een kop koffie/espresso te zetten. Reageer op deze reactie
  • Bij de test van DeLonghi Ecam 2210B staat de nadere specificaties / voorzieningen / overige voorzieningen de tekst ... alleen een kop mogelijk bij gebruik van gemalen koffie. Wat wordt daarmee bedoeld? Reageer op deze reactie
  • Wij hebben ook een funnel aangepast maar nu maalt hij de bonen niet en ik zou niet weten hoe het komt alleen een gat ik gemaakt met dop om de bonen bij te vullen meer niet en gewoon D E bonen er in Reageer op deze reactie
  • Met welk merk koffiebonen vult u hem bij? Wij hebben het geprobeerd maar toen deed hij het niet. Dus sindsdien altijd de dure verpakkingen aan het kopen. Bvd Reageer op deze reactie
  • Mocht de zetgroep niet terug gaan: Haal de zetgroep eruit,maar laat de rest wel zitten,doe de deur dicht van de zetgroep en zet dan de sarista aan,deze zal naar het begin punt gaan,machine uitzetten en dan zou de zetgroep weer moeten passen. Succes. Reageer op deze reactie
  • Wij hebben nu al bijna 2 jaar een sarista en waren heel erg tevreden. Hete koffie, veel verschillende smaken en makkelijk te onderhouden. Totdat de zetgroep vastliep omdat ik hem waarschijnlijk te diep naar binnen duwde. Apparaat opgestuud, was niet te maken. Resultaat: een SPIKSPLINTERNIEUW apparaat gekregen. Dank je wel Philips, jullie krijgen van mij een warme douche! Reageer op deze reactie
  • Peter heeft gelijk. Het toevoerpijpje vanuit het maalmechanisme raakt verstopt door de damp vanuit het afvalbakje. De koffie kleeft daar dan aan elkaar. Hoe lost Philips dat op? Grotere gaten in de zijklep? Het is voor Sarista dus een serieus probleem! Nu moet ik elke 14 dagen weer prutsen. Da's niet leuk. Sarista: alleen voor techneuten! Reageer op deze reactie
  • Ik wilde ter vervanging van de Senseo van mijn 85jarige moeder, een Saristo aanschaffen, maar zie er toch maar vanaf. Dit kan ik haar niet aandoen. Een duur apparaat dat veel onderhoud vergt en om de haverklap kapot kan zijn. Reageer op deze reactie
  • heb hem nu een anderhalf jaar en rode lampjes deed niets meer plilips gebeld onderhoudsset opgestuurd maar dacht ik maak hem zelf los en wat blijkt de maler liep vast omdat er rotzooi inzat schoongemaakt alles (de kappen rondom)teruggezet en hij doet het weer perfect (10 min,werk geweest) en ik heb nog steeds 1 endezelfde funnel die ik zelf bij vul dus met dat dure gedoe valt het wel mee ben er zeer blij mee Reageer op deze reactie
  • Het gaat om koffie apparaat senseo sarista hij loopt vast Ik heb ook over gebeld. Heb ook doorgenomen met telefoniste paar handeling vericht. Hij blijft vast lopen. Met vr gr a taizi Reageer op deze reactie
  • De maler loopt steeds vast. Hiervoor heeft Philips een "oplossing" bedacht namelijk nog een extra schoonmaak voor het toestel bekijkt u de instructie op http://www.philips.com/sarista-koffieuitgang helaas werkt dat bij mij niet en is het apparaat nu helemaal in de soep gelopen. Philips geeft aan dat zij (nog) niet weten waardoor het toestel steeds verstopt raakt. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website

Doe mee

Laatste reactie op onze tests
Hilde

Ik heb het apparaat vandaag gekocht en het valt me op dat de cups nog voor de helft zijn gevuld na het maken van een cappucino....

Laatst gestelde vraag
ik ben op zoek naar de beste expressomachine onder de €500 ? ik zie door de grote veelheid van merken en machines door de bomen het bos niet. .Bestaat er een test van de 10 beste machines? eventueel met...
heer J. Creusen
Beantwoord door
Reactie Consumentenbond,
Laatste review
Jura IMPRESSA J9.2 One Touch Piano White
Eddy
46.6666666666667 procent