Extra informatie

Beste digitale televisieprovider

logo_providermonitorVanaf 2009 publiceert de Consumentenbond de ProviderMonitor, een ranglijst op basis van meningen en ervaringen van consumenten over internet-, telefonie- en (sinds mei 2012) ook televisie-aanbieders.

In deze december-publicatie maken we een totale ranglijst op basis van klanttevredenheid en storingen. In juni 2015 doen we dat weer. Bekijk de vorige  update van juni 2014. 

Meer over het hoe en wat van de ProviderMonitor? Bekijk: hoe testen wij providers van digitale tv.

Klachten over Online.nl (update 17 april 2015)

Online.nlDe Consumentenbond krijgt sinds eind 2014 honderden klachten over telecomprovider Online.nl. Het aantal klachten over Online had in januari van dit jaar een grote piek en zit ook nu nog rond de 35 per week. Dat is veel voor een kleine provider. Veel van de klachten gaan over traag of geen internet of over een niet-werkende of haperende televisie. Ook krijgen mensen soms onjuiste rekeningen of wordt de beloofde compensatie niet teruggestort. Veel mensen vinden de klantenservice (als zij Online bellen) onbehulpzaam, onkundig of onvriendelijk.

De Consumentenbond blijft bij Online aandringen op het oplossen van klachten. Ook wil de Consumentenbond dat de provider geen loze beloftes doet bij de verkoop van zijn diensten. Lees meer over de klachten over Online.

Ervaar jij ook problemen met Online? Check dan wat je daaraan kunt doen: www.consumentenbond.nl/online.

Rangschikking tv-providers (december 2014)

Update 17 april 2015: UPC en Ziggo zijn vanaf 13 april 2015 officieel 1 bedrijf. Ze staan nu nog apart in de overzichten op deze pagina, omdat ze tot nu toe 2 verschillende bedrijven waren. De Consumentenbond wil graag het beste van de 2 werelden voor de consument. Bekijk onze wensenlijst en deel je ervaringen in de community.    

Alle providers hebben een ruime voldoende in de rangschikking. XS4ALL en ZeelandNet/Delta zijn 'Beste uit de test'. De kwaliteit van digitale tv is bij beide providers zeer goed. XS4ALL heeft wel meer tv-storingen dan ZeelandNet. XS4ALL verleend daarentegen weer betere service bij een eventuele storing.

Over het geheel scoren alle providers redelijk tot goed op de meeste testaspecten. Toch zijn er hier en daar uitschieters. Zo zijn klanten van UPC het minst tevreden over de kwaliteit van de apparatuur die gebruikt moet worden. Tele2 kampt daarnaast met veel televisiestoringen. Bijna een derde van de Tele2-klanten heeft in het afgelopen jaar wel één of meerdere problemen ondervonden. Klanten van CanalDigitaal klagen weer over slechte service bij storingen. Zonde, want CanalDigitaal krijgt verder prima scores.

TVTotaal december 2014 

De getallen in de groene vakjes geven een 8 of hoger aan OF relatief weinig storingen. Rood is dat wat relatief laag scoort OF sowieso een onvoldoende heeft.  

Als we kijken naar de glasvezelaanbieders dan staat XS4ALL met een totaaloordeel van 7,9 bovenaan. De kwaliteit van digitale tv krijgt een zeer goede 8,3. Het aantal storingen zit bij XS4ALL, KPN en Telfort  gemiddeld rond de 15%. Caiway staat vooral onderaan omdat de service die ze aanbieden bij storingen minder goed is en ze het meeste last hebben van tv-storingen (gemiddeld 20%).

TVTotaal Glasvezel december 2014 

NB: aangezien glasvezel-abonnementen nog niet voor iedereen af te nemen zijn, staan ze in een aparte tabel en is er geen 'Beste uit de Test'.

Internet en bellen

Benieuwd hoe de providers van internet+bellen (+digitale tv) scoren? Ga dan naar de rapportagepagina met specifiek deze testresultaten van de ProviderMonitor.

Doe mee en win een tablet of laptop 

We roepen digitale tv-gebruikers op zich in te schrijven voor het gebruikerspanel voor de ProviderMonitor. Je kunt dan panellid worden.

De Consumentenbond heeft aan het eind van 'providerjaar 2014' een aantal laptops/tablets verloot onder de deelnemers aan het panel. Zij zijn persoonlijk op de hoogte gebracht.  

Ook voor 2015 geldt dat we aan het eind van dit jaar weer een aantal laptops en/of tablets onder de deelnemers gaan verloten. Een extra stimulans om ook nog in 2015 mee te doen!

Vergelijken en overstappen 

De resultaten van de ProviderMonitor zijn niet alleen hier te lezen, maar ook verwerkt in de vergelijker die consumenten helpt een passend digitaal tv-abonnement te nemen (eventueel met internet en/of bellen).

Voor deze vergelijker is de Consumentenbond een samenwerking aangegaan met PriceWise. De Consumentenbond zet de prijzen van abonnementen op een rij in samenwerking met PriceWise. PriceWise werkt onafhankelijk van de providers en biedt ondersteuning bij het eventuele overstappen.

Lees ook:

Vergelijk:

Deel bericht via:

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Laatst gestelde vraag
Ik heb op dit moment analoge tv en overweeg over te stappen op Digitenne. Ik heb meerdere tv's. Als ik Digitene heb kan ik dan nog analoge tv kijken op een andere tv of heb ik dan een extra abonnement...
Frank
Beantwoord door
Reactie . Consumentenbond,
/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!