Extra informatie

Goede tv-merken

Sterke tv-merken

Over welke tv-merken zijn we heel tevreden? En welke merken zouden we de volgende keer weer aanschaffen? We vroegen het aan bijna 7000 leden van het internetpanel van de Consumentenbond.

  • Samsung is favoriet en krijgt met een 8,3 het hoogste rapportcijfer. 43% is van plan om de volgende keer weer een Samsung-tv te kopen. Over Sharp zijn ze het minst tevreden (7,3), JVC scoort op alle punten onder het gemiddelde.
  • Eentiende van de tv’s had weleens kuren. LG, Sony en Panasonic zitten met 6% relatief laag. Vooral de Loewe-gebruikers hadden pech: 20% van de tv’s vertoonde weleens een mankement. De hogere leeftijd van deze toestellen kan hierbij een rol spelen. Loewe-gebruikers zijn wel het meest tevreden over de prestaties van hun tv. Als we kijken naar de twee marktleiders dan valt op dat de toestellen van Philips vaker kapot zijn gegaan, maar die van Samsung juist sneller.
  • In 2011 had 31% van de panelleden een Philips-televisie in huis. In de afgelopen jaren is Samsung de markt sterk aan het veroveren. Dit begint ook bij ons panel zichtbaar te worden: 29% heeft een Samsung-tv, 28% heeft er 1 van Philips. 
  • Ook al is JVC alweer een aantal jaren geleden gestopt met de productie van televisies, veel mensen hebben er nog wel 1 in huis.
  • Bij de keuze voor een nieuwe televisie werd vooral gelet op de prijs-kwaliteitverhouding (36%). Alleen bij Loewe en Philips niet, daar ging het vooral om de goede naam van het merk.  

  Tv merken

Soort scherm

In 2011 had 22% nog een beeldbuistelevisie in huis. Dit percentage is de afgelopen 4 jaar sterk afgenomen. De consumenten die aan dit onderzoek meewerkten kijken naar:

  • Lcd/Lcd-led-scherm 82%
  • Beeldbuis 7%
  • Plasma-scherm 6%

Prijsklasse

De aanschafprijs van de televisies loopt flink uiteen. Bijna tweederde (64%) heeft er maximaal €1000 aan uitgegeven. Bijna een kwart (23%) betaalde er tussen de €1000 en €2000 voor. En 6% tastte diep in de buidel en kocht er 1 van meer dan €2000.

Mankementen

Bijna tweederde (64%) heeft een televisie jonger dan 5 jaar. Veel mankementen traden al in het eerste jaar na aanschaf op (40%).

Waaraan merkten de gebruikers dat hun televisie een mankement vertoonde? De meest genoemde antwoorden zijn:

  • Er was helemaal geen beeld meer: 28%
  • Er verschenen blokken of strepen in het beeld: 15%
  • Het beeld haperde: 12%

De voeding (10%), het beeldscherm (7%) en de processor (6%) werden het vaakst gerepareerd of vervangen. Voor 45% was de reparatie kosteloos, omdat het nog binnen de garantie viel. De rest betaalde gemiddeld €157 voor de reparatie.

De vorige tv

De meeste respondenten hadden hiervoor een Philips-tv (38%). Deze werd door 36% pas na 10 jaar vervangen. Samsung was toen duidelijk minder populair (7%). De meeste respondenten vervingen de tv omdat ze een modernere wilden (30%). Bij 23% omdat de tv kapot was.

Na gemiddeld 9 jaar is het tijd voor een nieuwe televisie. Het verschilt per merk hoe snel ze worden vervangen. De LG-gebruikers kochten destijds na 6 jaar een nieuwe, de tv’s van Philips werden pas na 10 jaar de deur uitgedaan.

Wat & Hoe

De uitkomsten zijn gebaseerd op de persoonlijke ervaringen en oordelen van bijna 7000 consumenten met en over nieuwe elektronische apparaten. De uitspraken over merken gaan niet over specifieke modellen. De verschillen tussen de apparaten van een merk kunnen groot zijn. Zo varieert de leeftijd van net gekocht tot meer dan tien jaar oud en lopen de prijzen van de apparaten sterk uiteen. Ook de manier waarop het apparaat wordt gebruikt, speelt een rol in de ervaringen van de respondenten. De uitkomsten van dit onderzoek gelden dus niet voor alle modellen van een bepaald merk. Ze gelden zeker niet automatisch voor de modellen die nu in de winkels staan.

Wat is de beste televisie? Lees de Samenvatting van de televisietest

Deel bericht via:

Doe mee

Kun jij helpen?
Ik heb een Lcd Sony tv,10 jaar oud, geeft ineens een dubbel beeld aan. Wat kan dat zijn?
Gosia,
Stel een vraag
Laatste review
Philips 40PFK5300
Dirk Cosyns
63.3333333333333 procent
/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!