Extra informatie

Klachten over zorgverzekeraar

Afgewezen door de zorgverzekeraar

Ben je door de zorgverzekeraar geweigerd voor een aanvullende verzekering, of wil je zorgverzekeraar een medische behandeling of een declaratie niet vergoeden? Kijk dan eerst op welke gronden de verzekeraar je heeft afgewezen. Bespreek je klachten met de zorgverzekeraar en probeer er samen uit te komen.

Ben je daarna nog steeds ontevreden over de beslissing van de zorgverzekeraar, dien je klacht dan schriftelijk bij de zorgverzekeraar in. Of meld je klacht eerst op het Klachtenkompas.nl van de Consumentenbond. Via deze website proberen we bedrijven en hun klanten (weer) met elkaar in gesprek te brengen. Al heel veel klachten zijn zo succesvol opgelost!

Let op de volgende punten:

  • teken bezwaar aan binnen 6 weken na de gebeurtenis of de beslissing;
  • vermeld je naam en adres en dateer de brief of je klacht op Klachtenkompas.nl;
  • beschrijf waar je het niet mee eens bent en waarom;
  • voeg een kopie toe van de brief waar de beslissing in staat.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

Vind je met je klachten bij de zorgverzekeraar geen gehoor en kom je er samen niet uit, dan kun je bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) in Zeist terecht. Deze stichting is in 2006 opgericht door Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

De Ombudsman Zorgverzekeringen, onderdeel van de SKGZ, probeert alle klachten over zorgverzekeraars eerst via bemiddeling op te lossen. Als de Ombudsman het conflict niet kan oplossen, is er officieel sprake van een geschil. De zaak wordt dan overgedragen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Geschillencommissie Zorgverzekeringen

De Geschillencommissie Zorgverzekeringen bekijkt de zaak juridisch en doet er vervolgens een uitspraak over. Die is bindend. Beide partijen moeten zich daar dus aan houden. Het kan zijn dat je in dit traject op een hoorzitting moet verschijnen om je standpunt te verdedigen.

Hulp bij indienen van een klacht over zorgverzekeraar

Verzekerden die hulp nodig hebben bij het indienen van de klacht over de zorgverzekeraar kunnen terecht bij een zorgbelangorganisatie in de buurt. Op www.zorgbelang-nederland.nl is te vinden waar je terecht kunt. In deze organisatie werken verschillende belangenorganisaties samen.

Meer juridische informatie over hoe je kunt klagen bij je zorgverzekeraar is te lezen bij ons juridisch advies.

Beoordeel je zorgverzekeraar

Heel tevreden of juist ontevreden over je zorgverzekering? Laat dan je review achter. Daarmee help je andere consumenten bij het zoeken naar een goede zorgverzekering. Je helpt ook de verzekeraar, want die kan zijn dienstverlening verbeteren.
De beoordelingsmodule is ontwikkeld door Advieskeuze.nl en wordt volledig ondersteund door de Consumentenbond.

Zorgverzekeringen vergelijken

Veranderen van zorgverzekering kan meestal alleen aan het einde van het jaar.  Slechts in uitzonderlijke gevallen is het mogelijk om gedurende het jaar van zorgverzekering te veranderen, bijvoorbeeld als je 18 jaar wordt, uit het buitenland komt of van werkgever verandert. Met de Zorgvergelijker vind je in een paar simpele stappen een voordelige verzekering die aansluit bij je wensen. Iedereen kan gratis gebruikmaken van de Zorgvergelijker en profiteren van de kortingen.

Bekijk ook hoe wij de zorgverzekeringen hebben onderzocht.

 

Deel bericht via: