Facebook instellingen: bepaal wat je deelt
Peter Kulche Expert online privacyBijgewerkt op:17 juli 2024
Bepaal met wie je deelt
Berichten die je plaatst kun je delen met de hele wereld, alleen met je vrienden, of alleen met jezelf. In het laatste geval kan dus niemand anders het bericht zien. Overigens is het bij het plaatsen van een bericht nog steeds mogelijk om een andere doelgroep te kiezen.
Meer controle over taggen
Mensen kunnen je 'taggen' als ze je herkennen in een bericht of op een foto op Facebook. Vrienden kunnen je ook inchecken op een plaats, zelfs als je de locatiefunctie zelf niet gebruikt. Je kunt dit niet uitzetten, maar je kunt wel blokkeren dat een naam- of locatie-tag in je tijdlijn zichtbaar is (voor jouw vrienden).
Geen berichten van onbekenden
Mensen kunnen op verschillende manieren via Facebook contact met je opnemen. Krijg je vaak vriendschapsverzoeken van wildvreemden? Dan kun je dit uitschakelen. Zo houd je de deur dicht voor volslagen onbekenden of mensen die je niet via bestaande vrienden kent.
Getoonde advertenties beheren
Facebook-advertenties vormen een schimmig gebied. Stel, bij jou in de buurt opent een nieuw Japans restaurant en je wordt hierop gewezen via een Facebook-vriend. Je neemt een kijkje op de Facebook-pagina van dit restaurant en reageert via de knop 'Vind ik leuk'. Nu heeft Facebook het recht een advertentie over dit restaurant aan je vrienden te tonen en erbij te zetten dat je dit leuk vindt.
Verder toont Facebook je advertenties op basis van voorkeuren en de websites en apps die je bezoekt. Doe je hier liever niet aan mee? Dan kun je dit uitzetten.
Apps blokkeren
Je kunt ook andere sociale netwerken toegang geven tot Facebook. En er zijn games, programma's en apps die een koppeling kunnen maken. Hierdoor kan een app als Spotify of Nike+ via Facebook jouw muziekvoorkeur of sportresultaten publiceren. Je hoeft hiervoor maar 1 keer toestemming te verlenen.
Wat zo'n app verder met je gegevens doet, is niet altijd duidelijk. Welke diensten en applicaties toegang hebben tot Facebook kun je zien in jouw overzicht van apps.
Weg uit de zoekmachines
Zoek in Google op je eigen naam en je Facebook-account duikt op in de zoekresultaten. Wil je dat niet, volg dan onderstaande instructies.
Facebook verwijderen
Wil je helemaal niets meer delen met Facebook? Dan is je Facebook-account verwijderen de beste optie voor je privacy.
Vind je dat een te radicale stap? Dan kun je je account ook deactiveren en later eventueel weer activeren.
Wat weet Facebook inmiddels over jou?
Ben je benieuwd welke informatie Facebook over jou heeft verzameld? Meld je aan bij Facebook en klik op de link 'Je gegevens downloaden'.
Facebook heeft recent een nieuwe pagina toegevoegd: Activiteit buiten Facebook. Hier zie je welke gegevens het bedrijf over jou heeft verzameld buiten Facebook. Bijvoorbeeld doordat je sites bezoekt waarbij Facebook 'meekijkt'. Je kunt deze logs op deze pagina bekijken, maar ook wissen.
Wil je dat Facebook in de toekomst zulke gebruikersgegevens niet meer aan je profiel koppelt? Dan kun je dat ook instellen. Kies 'Meer opties' op de pagina. Klik op 'Toekomstige activiteit beheren'. Daar kun je de genoemde instelling aanpassen.
Lees verder
Nieuw & interessant
- 13 aug.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’. - Nieuws | 30 jul.
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Op 30 juli 2024 heeft Stichting Take Back Your Privacy – ondersteund door de Consumentenbond – bij het Gerechtshof Amsterdam toegelicht waarom zij hoger beroep heeft ingesteld in de TikTok-zaak. - 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).