icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Dekking hoverboards varieert sterk

Nieuws | Hoverboards worden steeds populairder. Deze zelfrijdende tweewielers zonder zitting en stuur zijn in Nederland verboden op de openbare weg. Toch dekken diverse  AVP-verzekeraars aansprakelijkheidsschades met of door hoverboards.
Rien Meijer
Rien Meijer

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  19 september 2017

hoverboard-2

Met een hoverboard mag je alleen rijden op eigen terrein. Aangezien ze geen stuur of zitplaats hebben, vallen deze tweewielers buiten de categorie goedgekeurde voertuigen. Opmerkelijk genoeg biedt een behoorlijk aantal verzekeraars dekking bij schade veroorzaakt met hoverboards, óók op de openbare weg. Dat blijkt uit een rondgang van onderzoekersbureau MoneyView. Uit een steekproef van de Consumentenbond kwam eind 2016 hetzelfde beeld naar voren.

Kinderspeelgoed

Meerdere verzekeraars geven aan dat hoverboards onder de dekking vallen zolang ze gekwalificeerd kunnen worden als kinderspeelgoed. De voorwaarde is dat een bepaalde snelheid niet kan worden overschreden. De maximumsnelheid van een hoverboard varieert van 6 tot 20 km/uur.

Aansprakelijkheidsschades door particulier gebruik van een hoverboard dat sneller dan 16 km/uur kan, is uitsluitend gedekt bij Univé en ZLM. ZLM (alleen actief in Zeeland en Noord-Brabant) kan een schadeclaim echter afwijzen, als het board door een volwassene als vervoersmiddel is gebruikt.

Topsnelheid 10 of 16 km/uur

Bij de volgende verzekeraars mag de maximumsnelheid niet hoger zijn dan 16 km/uur:

  • ABN Amro
  • ANWB
  • Avéro Achmea
  • Centraal Beheer
  • Delta Lloyd
  • Ditzo
  • EAG Assuradeuren
  • InShared (mits niet op de openbare weg)
  • Interpolis
  • Klaverblad
  • Unigarant

FBTO en United Insurance hanteren een topsnelheid van 10 km/uur. Bij de andere verzekeraars zijn aansprakelijkheidsschades met of door hoverboards nooit gedekt.

Sterkere verkeersdeelnemer

De Consumentenbond vroeg het Ministerie van Infrastructuur en Milieu vorig jaar om een reactie op de ontstane onduidelijkheid. Die reactie luidde als volgt: ‘Een hoverboard is zelf een motorrijtuig. (...) Als iemand op een hoverboard een voetganger aanrijdt, geldt de laatste als zwakkere verkeersdeelnemer en de eerste niet.’

Artikel 185

In dat geval draai je als hoverboardbestuurder sneller op voor de schade, zo volgt uit artikel 185 van de Wegenverkeerswet. Hierin staat dat de bestuurder van een gemotoriseerd voertuig (de sterkere verkeersdeelnemer) altijd voor minstens 50% van de schade opdraait bij een botsing met een fietser of voetganger (de zwakkere verkeersdeelnemer). Is een zwakkere verkeersdeelnemer jonger dan 14 jaar, dan draait de sterkere verkeersdeelnemer zelfs voor álle schade op.

Bron: MoneyView / Consumentenbond / Ministerie van Infrastructuur en Milieu

 

Lees ook: 

 

Test aansprakelijkheidsverzekeringen