Verzekeringskaart zelden geraadpleegd

Rien Meijer Expert Geld & VerzekeringBijgewerkt op:17 december 2018

Maar liefst 351 van de in totaal 425 respondenten beantwoordden de vraag 'heb jij weleens een Verzekeringskaart op de website van een verzekeraar bekeken?' met 'nee'. Nog eens 4 wisten het niet (meer). Het leeuwendeel van deze groep bekijkt vermoedelijk ook de 'kleine lettertjes' van de polisvoorwaarden niet. Dat betekent in geval van schade een reëel risico op vervelende verrassingen.
Begrijpen en vergelijken
De Consumentenbond noemde de verzekeringskaarten bij de introductie in 2016 een stap in de goede richting om snel te kunnen vinden wat onder de dekking valt en wat niet. Nederland liep hiermee voorop binnen Europa.
Onduidelijk of slecht vertaald
De oorspronkelijke kaarten zijn dit jaar op last van 'Europa' vervangen door nieuwe Informatiedocumenten (IPID). Brancheorganisatie het Verbond van Verzekeraars vindt het ‘niet in alle opzichten een verbetering’. Woorvoerder Paul Koopman: ‘De verplichte teksten vinden we soms onduidelijk of slecht vertaald. Bijvoorbeeld ‘waar ben ik gedekt?’ in plaats van ‘waar ben ik verzekerd?’. Of dat we de term ‘Informatiedocument over het verzekeringsproduct’ erop moeten zetten, in plaats van de veel betere naam ‘Verzekeringskaart’.
Bron: Consumentenbond/Verbond van Verzekeraars