icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Baas over eigen data

Onder de noemer ‘Baas over eigen data’ doet de Consumentenbond de komende jaren onderzoek naar het verzamelen van data door bedrijven, maakt consumenten weerbaar en stelt misstanden aan de kaak.
baas-over-iegen-data - STAPPENPLAN INZAGERECHT - 1#1200x800mix

Welke problemen zijn er?

  1. Bedrijven verzamelen meer persoonlijke gegevens dan noodzakelijk. Ze maken niet duidelijk wat ze ermee doen en met wie ze deze gegevens delen.
  2. Bedrijven gebruiken en interpreteren steeds meer persoonlijke gegevens. Zij bepalen vervolgens wie dure of risicovolle consumenten zijn, om die zoveel mogelijk uit te sluiten. 

Wat merk jij als consument?

  1. Bedrijven koppelen jouw gegevens aan een ‘risicoprofiel’. Door dat profiel kun je worden geweigerd voor een telefoonabonnement of energiecontract, of je betaalt een risico-opslag. Er kan foute of achterhaalde informatie zijn gebruikt voor jouw profiel en die beslissing. Maar probeer daar maar eens achter te komen, laat staan fouten te herstellen. 
  2. Bedrijven zitten je dicht op de huid, vooral op internet. Dat voelt heel onprettig. Zomaar een voorbeeld: bekijk je schoenen in een webwinkel, dan blijven die schoenen je weken ‘achtervolgen’ in een banner. Privacy is in de kern het recht met rust gelaten te worden.

Wat willen we bereiken?

  1. Bedrijven houden zich aan de wet en gaan zorgvuldig om met persoonlijke gegevens. Ze ‘overvragen’ consumenten niet en delen geen gegevens met andere bedrijven tenzij dat nodig is om consumenten een goede dienst te leveren. 
  2. We willen dat er grenzen worden gesteld aan het gebruik van persoonlijke gegevens door dienstverleners. Namelijk daar waar consumenten onverzekerbaar of uitgesloten worden. 

Wie kan de verandering bewerkstelligen?

‘Zorgvuldig met gegevens omgaan’ is ingewikkeld voor veel organisaties. Zij willen vaak wel de wet volgen en ook moreel gezien juist met klantinformatie omgaan maar weten niet hoe. Wij zullen bedrijven wijzen op tekortkomingen die wij in onderzoeken tegen komen. Organisaties die het hierna beter doen trekken andere mee want die kunnen niet achterblijven. Bedrijven die hun leven niet beteren krijgen negatieve publiciteit. Waar bedrijven de wet overtreden zullen we de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) inschakelen, die handhavend kan optreden.

Wat kan jij zelf doen?

  1. Je kunt je tegen tracking op internet verweren met een adblocker.
  2. Stop met het verstrekken van uitgebreide, persoonlijke informatie over jezelf als dat niet nodig is (moet die weegschaal per se aan internet gekoppeld zijn, moet je wel je e-mailadres invullen bij die dieetquiz?).
  3. Doe navraag bij bedrijven waar je klant bent: welke gegevens hebben jullie van mij, met welk doel en met wie delen jullie mijn gegevens? Dat kan bijvoorbeeld via een inzageverzoek

Bekijk meer tips voor het verbeteren van je privacy.

Lees meer

  • Meldpunt Dupe van je data
    Niet alleen een BKR-registratie of een betaalachterstand kan nadelig zijn. Ook als bedrijven andere ‘data’ over je hebben, kunnen ze je uitsluiten. Maar wat als die gegevens niet kloppen of niet worden toegelicht Meld het ons!
  • In 5 stappen meer privacy
    Lees in onze rubriek Privacy op internet de 5 gouden tips voor meer privacy en hoe je regelt dat bedrijven je minder goed kunnen volgen op internet.