icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Bepaalt je huisadres of je kredietwaardig bent?

Energieleveranciers wegen bij de kredietbeoordeling soms mee waar jij woont; zij hanteren een zogenaamde 'regioscore'. Dit blijkt uit een rondvraag door de Consumentenbond onder energieleveranciers. Zo kan het dat je onverwacht een flinke waarborgsom aan je nieuwe energieleverancier moet betalen.
Inge Piek
Inge Piek

Campagneleider

Gepubliceerd op:  14 november 2017

kredietbeoordeling-energieleverancier

Kredietwaardigheidscheck

Sommige energieleveranciers bekijken - voordat ze een nieuwe klant accepteren - of deze klant voldoende kredietwaardig is. Ze vragen een kredietscore op bij kredietinformatiebureaus zoals EDM, Experian en Focum. Bij een negatieve kredietscore moet je als toekomstige klant een waarborgsom betalen, die soms oploopt tot honderden euro’s. Lees meer over de kredietwaardigheidscheck. 

Regioscore

Eén op de 4 energieleveranciers neemt in de beoordeling van nieuwe klanten ook de regioscore mee. Deze score kennen kredietinformatiebureaus toe aan consumenten op basis van hun huisadres. Bijvoorbeeld omdat in de wijk veel mensen met schulden wonen. Of omdat de vorige bewoners hun rekeningen niet betaalden.

Het gaat hierbij om de volgende energieleveranciers:

  • Energieflex
  • Essent
  • Huismerk Energie
  • Qurrent 
  • Qwint

Andere energiebedrijven nemen deze regioscore gelukkig niet mee in de kredietcheck. 

Helemaal geen kredietcheck

Er zijn ook energiebedrijven die helemaal geen kredietcheck uitvoeren. Het gaat om de volgende bedrijven:

  • Fenor Energie
  • HVC Kringloopenergie
  • NieuweStroom
  • Robin Energie
  • Sepa green
  • Service House
  • WoonEnergie

Een aantal van bovenstaande bedrijven richt zich overigens vooral op de zakelijke markt. 

Kredietbeoordeling moet zorgvuldiger

De Consumentenbond is tegen het gebruik van een regioscore bij de kredietwaardigheidscheck. Begin 2017 riepen we energieleveranciers op om zorgvuldiger om te gaan met de kredietbeoordeling van hun klanten.

We kregen de meeste meldingen binnen over Nuon en Vandebron, dus die spraken we hierop aan. Beide bedrijven beloofden beterschap en lieten weten de regioscore voortaan buiten beschouwing te laten

Overzicht van kredietbeoordelingen 

Hierbij een overzicht van welke energieleveranciers aan kredietbeoordeling doen bij nieuwe klanten en in hoeverre daarbij de 'regioscore' wordt meegenomen. Van E-on, Energiedirect en United consumers hebben we geen reactie ontvangen.

Kredietbeoordeling energieleveranciers

Meldpunt ‘De dupe van je data’

De Consumentenbond houdt in de gaten of consumenten nadelen ondervinden van het verzamelen en interpreteren van hun gegevens door bedrijven. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren omdat je als consument (vanwege een onterechte 'kredietonwaardigheid’) geen klant kunt worden bij een telecomaanbieder. Of een hoge waarborgsom moet betalen aan een nieuwe energieleverancier.

Heb jij wel eens zoiets meegemaakt of ben je op een andere manier de dupe geworden van je data? Dan horen we graag over jouw ervaring via ons meldpunt ‘De dupe van je data’.