icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Nuon neemt maatregelen tegen problemen rondom waarborgsommen

Nuon komt met de oplossingen voor de onterecht hoge waarborgsommen die ze soms rekenen. Een mooi antwoord op onze oproep! De oplossingen van Nuon staan hieronder.

Gepubliceerd op:  13 april 2017

nuon-winkel

Oplossingen

  1. Nuon neemt geen regioscore meer mee in de beoordeling. Daarbij heeft Nuon aan Focum gevraagd om aan te geven dat Focum weliswaar een regioscore heeft, maar dat Nuon die niet meeneemt in de beoordeling.
  2. Nuon geeft uitleg over de kredietscore en geeft daarbij aan dat verkeerd ingevulde klantgegevens ook tot een lage score kunnen leiden. Deze informatie wordt zowel door de klantenservice, de verkopers, op de website, als in de ‘waarborgsombrief’ gegeven.
  3. In deze ‘waarborgsombrief’ gaat Nuon ook uitleggen dat de kredietscore geen harde score is, maar een inschatting van betaalrisico’s.
  4. Voor klanten die binnen 1 jaar terugkeren bij Nuon laat Nuon geen creditcheck meer bij Focum uitvoeren, maar gaat uit van zijn interne check. 

Oproep

Uit meldingen die bij de Consumentenbond binnen kwamen, blijkt dat energieleveranciers soms onterecht hoge waarborgsommen rekenen en consumenten slecht informeren over de achterliggende motieven. De Consumentenbond riep de energieleveranciers eind februari op om hier zorgvuldiger mee om te gaan:

  1. De regioscore buiten beschouwing te laten.
  2. Te informeren over de hoogte en betekenis van de score en de gevolgen, ook vooraf.
  3. Te helpen met het herstellen van fouten.

Energieleverancier Vandebron kwam al snel met oplossingen en nu volgt Nuon hen op. De andere energieleveranciers hebben we via de branchevereniging aangesproken. Van hen verwachten we binnenkort een reactie.

Meldpunt

Op het meldpunt ‘De dupe van je data’, dat we op 17 november 2016 lanceerden, hebben we inmiddels ruim 80 relevante meldingen binnen gekregen. Hiervan gaat 59% over hoge waarborgsommen door energieleveranciers en de meeste over energieaanbieders Vandebron en Nuon. Daarom hebben we ons in eerste instantie op deze twee partijen gericht.