icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Kredietbeoordeling door energieleveranciers moet zorgvuldiger

Energieleveranciers moeten een betere uitleg geven over de krediettoetsing aan potentieel nieuwe klanten en helpen bij het herstellen van fouten. Nu worden consumenten van het kastje naar de muur gestuurd als ze om duidelijkheid vragen. Ook moeten energieleveranciers bij hun kredietbeoordeling van nieuwe klanten niet kijken naar de postcode waar mensen wonen.

Gepubliceerd op:  23 februari 2017

stekker doos

Deze oproep doen wij aan energieleveranciers naar aanleiding van meldingen op het meldpunt ‘De dupe van je data’:

  1. Laat regioscore buiten beschouwing en laat de ‘reputatie’ van de buurt buiten beschouwing.
  2. Informeer over hoogte en betekenis van de score en de gevolgen, ook vooraf.
  3. Help met het herstellen van fouten.

Taartdiagram De Dupe van je data NIEUW

Problemen bij beoordelen kredietwaardigheid

Op het meldpunt ‘de dupe van je data’, dat we op 17 november 2016 lanceerden, hebben we inmiddels 77 relevante meldingen binnen gekregen. Hiervan gaat 57% over hoge waarborgsommen door energieleveranciers en de meeste over energieaanbieders Vandebron en Nuon. Daarom hebben we ons in eerste instantie op deze twee partijen gericht.

Uit de meldingen over energieleveranciers blijkt dat zij aan consumenten vragen om een waarborgsom te betalen, voordat ze energie geleverd kunnen krijgen. Energieleveranciers vragen dit, omdat consumenten volgens informatie van kredietinformatiebureaus niet ‘kredietwaardig’ zouden zijn. Lees wat een kredietwaardigheidscheck is.

Voorbeeld afwijzing

Nuon nov 2016 - bewerkt

Na het analyseren van de meldingen over Vandebron en Nuon, zien wij de volgende problemen:

  • Kredietscores zijn soms onterecht laag.
  • Er wordt gebruik gemaakt van een ‘regioscore’ en dit leidt tot postcodediscriminatie.
  • De kredietscore wordt niet gecommuniceerd en er is geen duidelijke uitleg over de score.
  • Consumenten worden vooraf niet duidelijk geïnformeerd over de kredietcheck die op basis van de opgegeven persoonlijke gegevens wordt uitgevoerd.

Soms moeten consumenten een waarborgsom betalen, maar heeft het kredietinformatiebureau helemaal geen gegevens over hen:

Toelichting Focum aug2016

Vandebron zet stappen, Nuon (nog) niet

Vandebron liet, na onze vraag om oplossingen, weten met de volgende oplossingen te komen:

  • De zogenaamde ‘regioscore’ bij de kredietcheck bij EDR buiten beschouwing laten en alleen uitgaan van de ‘persoonlijke score’.
  • Consumenten informeren over de hoogte van de score en het advies van EDR, zodra de klant daarom vraagt.
  • De hoogte van de waarborgsom aanpassen naar beneden en baseren op de daadwerkelijke te betalen bedragen.
  • Vooraf duidelijker informeren over de kredietcheck: 1. Op de website (met name bij het aanmeldproces), 2. bij de straatverkoop en 3. in de leveringsvoorwaarden.
  • Verbeteren dienstverlening bij fouten: opleiden van de klantenservice, een ‘heranalyse formulier’ voor makkelijker contact met EDR en eventuele bemiddeling.

Nuon wijt onterechte waarborgsommen aan het verkeerd invullen van gegevens bij de aanvraag. Doordat bij een inzageverzoek bij het kredietinformatiebureau gebruik wordt gemaakt van de officiële gegevens (zoals een ID nummer), gaan beide besluiten over andere personen, aldus Nuon. We hebben Nuon gevraagd dit probleem duidelijker vooraf en bij de beslissing aan consumenten uit te leggen. Ook zegt Nuon dat zij de €750 alleen aan zakelijke klanten rekent. We hebben dit nagevraagd bij de melders. Zij blijken weliswaar vroeger een zakelijke klant te zijn geweest, maar zijn dat al jaren niet meer en hebben een contract als consument aangevraagd. Het gaat dus om verouderde informatie.

Wij zijn blij met de stappen van Vandebron en roepen andere energieleveranciers op om hetzelfde te doen. We doen bij deze een oproep aan brancheorganisatie Energie Nederland om met oplossingen te komen. Eerder hebben wij met hen een kennismakingsgesprek gehad, waarin zij vroegen om met een voorstel te komen.

Update 15 maart 2017
Via Twitter liet Nuon ons weten aanpassingen te hebben gedaan. Wij hebben hierop doorgevraagd (via Twitter en e-mail), maar nog geen reactie ontvangen. We houden jullie op de hoogte! De tweets en het gesprek met de energieleveranciers zijn te lezen via het officiële twitter account van de Consumentenbond.

Update 14 april 2017
Goed nieuws! Ook Nuon heeft laten weten met oplossingen te komen. 

Update 10 mei 2017

Energie Nederland laat ons weten dat energieleveranciers op ‘terughoudende wijze’ waarborgsommen hanteren en dat zij zich bij het toepassen van kredietscores aan de wet houden. De branchevereniging noemt voordelen van het gebruik van de regioscore (het verbetert de voorspellende waarde en beperkt het risico op wanbetaling, aldus Energie Nederland) maar zegt ook dat niet iedere leverancier de regio meeweegt in de score. De vereniging doet helaas geen beloftes en zegt dat iedere energieaanbieder zelf bepaalt wat hij wel of niet doet.

Daarom hebben we (via de branchevereniging) aan de energieleveranciers zelf gevraagd om duidelijk te maken (en hun naam te noemen) of zij het goede voorbeeld van Vandebron en Nuon gaan volgen. Als we voor 26 mei niets horen, dan zullen we die energieaanbieders waar we ook meldingen over krijgen gericht aanspreken.

Meldpunt 'De dupe van je data'
Op het meldpunt komen ook meerdere klachten binnen over kredietinformatiebureaus Focum, EDR en Experian en telecom aanbieder Tele2. Ook met deze partijen gaat de Consumentenbond zoeken naar oplossingen. Heb jij ook wel eens onterecht een waarborgsom moeten betalen of ben je onterecht voor een dienst afgewezen? Meld het op ons meldpunt ‘De dupe van je data’.

Check op kredietwaardigheid

Voordat consumenten klant worden bij een energieleverancier, voert de energieleverancier een kredietcheck uit. Hij controleert of de nieuwe klant geen schulden heeft. Energieleveranciers kijken daarvoor naar onbetaalde rekeningen en schakelen een kredietinformatiebureau in. Zo’n kredietinformatiebureau geeft een aantal ‘scores’ en op basis daarvan besluit een energieleverancier of iemand voordat hij klant wordt eerst een waarborgsom moet betalen of niet. Als een klant te veel schulden heeft, ziet de energieleverancier dat als een risico en vraagt hij de klant om een ‘waarborgsom’. Wil je hierover meer weten en zien wat het probleem is? Check dan deze video:

 

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.