icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

PostNL Verhuisservice stopt met stiekem doorspelen van adresgegevens

PostNL heeft zijn verhuisservice privacy-vriendelijker gemaakt. Na vragen van de Consumentenbond geeft PostNL nu alleen gegevens door aan andere partijen, als gebruikers van de verhuisservice daarvoor toestemming geven. 
Inge Piek
Inge Piek

Campagneleider

Gepubliceerd op:  22 februari 2018

baas-over-eigen-data-screenshot

Stiekem

Met de Verhuisservice van PostNL kun je je post, tegen betaling, laten doorsturen naar het nieuwe adres en doorgeven welke bedrijven mogen weten dat je bent verhuisd. Maar nadat je in het aanmeldproces hebt aangegeven welke bedrijven jouw nieuwe adres mogen krijgen, worden jouw gegevens ook doorgeven aan andere partijen, zodat die jou ‘(gericht) aanbiedingen’ kunnen doen. Dit kunnen bijvoorbeeld aanbiedingen zijn van een verzekeraar zoals Promovendum, of reclamepost van een loterij.

Al langer een probleem

We berichtten begin 2016 al in de Digitaalgids over dit stiekem doorspelen van gegevens door de PostNL Verhuisservice. Door het accepteren van de privacyverklaring gaven gebruikers van de Verhuisservice ‘toestemming’ dat hun gegevens werden doorgegeven aan derden voor geadresseerde reclamepost (‘direct mail’). Deze informatie stond verstopt in de privacyvoorwaarden. Persoonsgegevens werden altijd doorgegeven, tenzij je dit ‘uitvinkte’.

privacyverklaring afmelden

Dit vonden wij geen échte keuze voor consumenten en trokken bij PostNL aan de bel. Helaas gebeurde er toen niets. We informeerden consumenten aan de hand van een voorbeeldbrief hoe zij zich konden afmelden voor gebruik van persoonsgegevens door PostNL.

Irritatie

Ongevraagde geadresseerde reclamepost zorgt niet alleen voor irritatie. Consumenten vragen zich ook af hoe de verzender aan hun adres komt. Een mailing eind vorig jaar van Promovendum zorgde voor dit soort vragen en cabaretier Pieter Derks bracht het eind 2016 in zijn radio-column onder de aandacht. Er bestaat een grote kans dat het adres van dit soort mailings bij partijen als EDM of Cendris vandaan komt, die de adressen updaten met gegevens vanuit onder meer de PostNL Verhuisservice. Direct mail is toegestaan, maar je kunt het blokkeren.

Postfilter.nl

Bedrijven kopen adressen om hun reclamepost naartoe te sturen. Om dit te blokkeren, kun je je laten registreren in het Nationaal Post Register van Stichting Postfilter. Na 4 tot 6 weken is de blokkade actief en die is 5 jaar geldig. Meer tips tegen datagraaiers? Bekijk dan de tips tegen misbruik van je gegevens.

Datagraaier? Meld het ons!

Direct mail is toegestaan. Maar het gaat te ver dat bedrijven stiekem jouw gegevens doorspelen naar andere partijen of gebruiken voor andere doeleinden dan jij verwacht.

Soms hebben bedrijven jouw gegevens nodig voor hun diensten, bijvoorbeeld jouw adres om je bestelling naar op te sturen. Of een e-mailadres, zodat jij een gekocht concertkaartje kunt ontvangen. Dat is logisch.

Maar soms gebruiken bedrijven jouw gegevens ook voor andere doeleinden of ze vragen meer van je dan nodig is. Dit mag niet zomaar en wij noemen deze bedrijven daarom datagraaiers. Heb jij een voorbeeld van zo’n datagraaier? Laat het ons weten en e-mail ons via datagraaier@consumentenbond.nl of laat een reactie achter in de community. We zullen jouw e-mailadres waarmee je mailt naar dit postvak niet gebruiken voor andere doeleinden of doorspelen naar andere partijen.

In de nieuwe Consumentengids van 27 februari 2018 verschijnt een artikel over verschillende soorten datagraaiers.

Nieuwste artikelen