icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Volg mij niet

De meeste mensen willen niet gevolgd worden op internet. Bijna iedereen vindt het ook onacceptabel dat in hun gegevens wordt gehandeld. Dit blijkt uit een enquête onder 1532 consumenten die de Consumentenbond in 2016 uitvoerde.

Commerciële tracking cookies

Websites plaatsen cookies die de website soms gebruiksvriendelijker maken: ze kunnen bijvoorbeeld jouw wachtwoord voor een bepaalde website onthouden.

Vaak worden (door derde bedrijven) ook commerciële tracking cookies geplaatst. Hiermee volgen deze partijen wat jij doet op internet. Deze informatie wordt gebruikt om gerichter te adverteren. Zodra jij een nieuwe website bezoekt, wordt gehandeld over de advertenties die daarop zullen verschijnen. Dit verhandelen van advertentieruimtes gebeurt achter de schermen, door allerlei bedrijven en in enkele secondes. 

Volgen internetgedrag (zeer) onacceptabel

We vroegen consumenten in hoeverre ze het volgen van hun internetgedrag acceptabel vinden. We maakten hierbij onderscheid tussen de situatie dat consumenten wel of niet van de commerciële tracking cookies afweten.

Van de consumenten die niet van tracking cookies afweten vindt 77% het volgen van hun internetgedrag (zeer) onacceptabel, slechts 5% vindt het wel (zeer) acceptabel

Zelfs als consumenten er wél vanaf weten vindt een meerderheid (55%) het onacceptabel,18% vindt het wel (zeer) acceptabel.

 

Taartdiagram Tracking cookies niet weetTaartdiagram Tracking cookies wel weet

Handel in gegevens: een no-go

In Nederland handelen meer dan 180 bedrijven in persoonsgegevens. Bijvoorbeeld: de persoonsgegevens van donateurs van een goed doel worden verkocht aan een bedrijf dat handelt in data. Met deze gegevens worden profielen gemaakt en verkocht voor marketingdoeleinden aan andere bedrijven.

We vroegen in hoeverre consumenten het acceptabel vinden dat - zoals in dit voorbeeld - in hun gegevens wordt gehandeld.

  • Slechts 3% vindt dit (zeer) acceptabel.
  • De overige consumenten vinden dit (zeer) onacceptabel (87%)
  • Of ze staan er neutraal tegenover: 9% zegt 'maakt mij niet uit' en 1% heeft geen mening.

 

Handel in online persoonsgegevens

Google mag niet gluren

Google verzamelt veel informatie over zoekgedrag van consumenten. Als gebruikers zijn ingelogd, verzamelt Google ook andere gebruikersinformatie zoals de locatiegeschiedenis. Met deze gegevens stelt Google adverteerders in de gelegenheid om via Google advertenties gerichter te tonen aan hun publiek.

Het verzamelen van gebruikersinformatie door Google valt niet in de smaak bij de consumenten: slechts 10% vindt dit (zeer) acceptabel, 62% vindt het (zeer) onacceptabel.

Google slaat gegevens over gebuikers

Het gebruik van gegevens door Google om gericht advertenties te tonen wordt evenmin gewaardeerd: 61% vindt dit (zeer) onacceptabel, 14% vindt dit (zeer) acceptabel.

Google gebruikt gegevens voor advertenties

Veel websites overtreden de wet

Gelukkig mogen websites niet zomaar commerciële cookies plaatsen. Daarvoor moeten zij eerst jouw toestemming hebben. Voor ‘handige’ cookies (zoals cookies die je wachtwoord of de inhoud van je winkelmandje onthouden) geldt een uitzondering: daarvoor is geen toestemming nodig. Helaas blijken veel websites zich niet aan de wet te houden: deze blijven commerciële tracking cookies plaatsen zonder toestemming. De Consumentenbond wil dat websites hiermee stoppen.

Steun onze actie: Baas over eigen data

E-privacyrichtlijn tegen online tracking

Eigenlijk werkt de cookiewet niet voldoende. De banners met ‘klik op ok om cookies te accepteren’ zijn een gruwel. Door al die cookiebanners op websites, klikken we bijna altijd automatisch op ‘ok’. Vaak hebben we ook helemaal geen keuze. Wil je de website zien, dan moet je in veel gevallen eerst commerciële cookies accepteren. 

Met de nieuwe e-privacyrichtlijn kan deze situatie verbeteren. Het Europees Parlement stemde op 26 oktober 2017 in met het volgende: 

  • Cookiemuren - waardoor je alleen een website op mag als je jouw surfgedrag laat volgen - worden verboden. Je moet iedere website kunnen bezoeken zonder dat je internet cookies accepteert. Dit betekent dat consumenten een échte keuze krijgen.
  • ‘Privacy by default’ wordt geëist. Dat betekent dat websites en diensten standaard goede privacyinstellingen moeten hebben. Een instelling als ‘do not track’ in je browser staat dan standaard ‘aangevinkt’. 

Lees meer over de e-privacy richtlijn.

Onderzoeksopzet

In mei 2016 hebben we via een enquête verschillende privacykwesties voorgelegd aan 1532 consumenten. We legden in het kort uit wat de situatie was en vroegen consumenten om te kiezen tussen 'zeer acceptabel', 'acceptabel', 'neutraal', 'onacceptabel' en 'zeer onacceptabel'. Er was ook een categorie ‘weet ik niet’. De 1532 consumenten waren representatief in geslacht en leeftijd.