icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Digitale brievenbus?

De belastingdienst noemt de berichtenbox een 'digitale brievenbus'. Die vergelijking gaat mank. Post die naar je toe gebracht wordt komt in de brievenbus. Post die je moet gaan halen komt in een postbus. Die postbus moet je zelf aanpassen en er mag van de belastingdienst geen nee - nee sticker op. In plaats van een sleuteltje heb je nu een gebruikersnaam en een wachtwoord om de postbus te openen.

Gepubliceerd op:  5 februari 2016


Belasting5Eenmaal in die postbus moet je naar een andere postbus, van de overheidsinstantie zelf. En ook daar moet je wéér inloggen. Niet alleen de overheid creëert een postbus, steeds meer bedrijven zetten belangrijke informatie in een 'mijn' omgeving op hun website. Zo word je brievenbus langzaam vervangen door een veelvoud aan digitale postbussen, elk met hun eigen inlognaam én wachtwoord.

Belastingdienst legt verantwoordelijkheid bij burger
Een brief op je deurmat noopt tot actie. Dat gevoel van urgentie is een stuk minder bij een digitale postbus. Maar een digitaal bericht missen kan ernstige gevolgen hebben. Stel dat je een toeslagberekening niet ziet, of een voorlopige aanslag die niet klopt.

De Belastingdienst vindt zichzelf in elk geval niet verantwoordelijk: 'Het niet activeren van de berichtenbox betekent niet dat mensen hun post niet digitaal ontvangen. Mijnoverheid.nl verstrekt geen informatie aan betrokken instanties of berichten gelezen worden. De overheid kijkt immers ook niet door de brievenbus of post gelezen wordt.'

Die vergelijking klopt niet, de redenering wel. Maar het mooie aan e-mail is nu juist dat je wél kunt bijhouden of berichten gelezen worden. Overigens is het niet zo dat je de berichtenbox moet activeren. Deze is al geactiveerd voor iedere Nederlander van 14 jaar en ouder. Het enige dat je zelf kunt doen is een e-mail notificatie instellen.