icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Hoe werkt de berichtenbox op mijn.overheid.nl?

Op mijn.overheid.nl kun je inloggen met DigiD. Daar staat een berichtenbox. Hierin staan berichten, met afzender en onderwerp. Net zoals een e-mail inbox.

Gepubliceerd op:  5 februari 2016


Belasting3In verreweg de meeste gevallen gaat het om een aankondiging, het bericht  zelf staat op de site van de betreffende instantie. Er staat geen link bij naar die overheidsinstantie. Die site moet je zelf opzoeken en daar weer inloggen met DigiD of met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

Uit een lijst met landelijke overheidsinstanties kies je van welke je de berichten digitaal wilt krijgen. De Belastingdienst is geen keuze, die 'optie' is al aangevinkt. Je kunt er voor kiezen om een e-mail ter herinnering krijgen, als er een bericht geplaatst is. Je vult je e-mail adres in, waarnaar vervolgens een verificatiecode gestuurd wordt. Die verificatiecode vul je weer in op de site, zo wordt gecontroleerd of het e-mail adres klopt.

Markeer het e-mail adres van de berichtenbox als 'veilige afzender', om zeker te weten dat de e-mails niet in je spambox terecht komen. Dit e-mail adres is noreply@mijn.overheid.nl.

Welke berichten worden er in de berichtenbox gezet?

Wie alle relevante opties aan zet, ontvangt de volgende berichten van de aangesloten instanties:

  • De RDW stuurt herinneringen aan de APK en aan het verlengen van het rijbewijs.
  • Het CJIB kan een overzicht van openstaande zaken in de berichtenbox plaatsen. Dit zijn bijvoorbeeld antwoorden op bezwaren of betalingsregelingen. Verkeersboetes worden voorlopig nog per post verzonden, omdat 'het grote consequenties kan hebben als je die boete niet ziet.'
  • Het UWV stuurt alleen notificaties, om aan te geven dat er een bericht klaar staat op MijnUWV. Dat kan bijvoorbeeld een betaalspecificatie zijn. Iemand met WW ontvangt ongeveer 2 berichten per maand. Medische gegevens worden per brief verzonden.
  • Wie een inkomensverklaring digitaal aanvraagt bij de Raad voor de Rechtsbijstand, kan ervoor kiezen om deze ook digitaal te ontvangen.
  • De SVB zet alle communicatie over de AOW, nabestaandenuitkering ANW en de kinderbijslag in de berichtenbox. Zij maakt een uitzondering voor brieven aan erven, onderzoeksformulieren, terugzendbijlagen en brieven aan klanten onder curatele of bewind.
  • De gemeenten beginnen bijna allemaal met enkele persoonsgebonden berichten, zoals een herinnering als het paspoort of de identiteitskaart verloopt. Op termijn  komen daar waarschijnlijk ook berichten over de OZB, rioolbelasting, afvalstoffenheffing en WOZ beschikkingen bij. Enkele grote gemeenten willen ook nieuws via de berichtenbox communiceren, zoals wegwerkzaamheden. Bij deze gemeenten kun je dan de wijken en buurten selecteren waarvan je nieuws wil ontvangen. Dit proces kan nog jaren duren. Gemeenten blijven brieven sturen naar inwoners die zich niet aangemeld hebben in de berichtenbox.
  • Pensioenfondsen zetten in beginsel alleen het jaarlijkse pensioenoverzicht in de berichtenbox. Uiteindelijk willen ook zij alle communicatie digitaal gaan verzorgen.
    Als de gemeenten ook gemeentelijk nieuws gaan plaatsen, kan het druk worden in de berichtenbox. Gebruikers die niet veel berichten willen ontvangen, kunnen een afzender weer uit zetten. Daarna komt alles weer per post. Dit laatste geldt voor alle aangesloten instanties, behalve de Belastingdienst.