icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Het rapport 'Het verdwijnen van de blauwe envelop'

De Ombudsman heeft op 5 april 2016 een rapport aangeboden aan staatssecretaris Wiebes over het verdwijnen van de blauwe envelop.

Gepubliceerd op:  6 april 2016


Conclusie van het rapport

Belasting4De Nationale ombudsman is van oordeel dat de Belastingdienst de belangen van mensen die moeite hebben met digitalisering uit het oog heeft verloren. Dit staat op gespannen voet met het uitgangspunt van 'behoorlijk overheidsoptreden', dat de overheid ernaar streeft toegankelijk te zijn voor al haar burgers. Het vereist dat de overheid goed benaderbaar is en dat haar informatievoorziening toegankelijk is voor alle burgers.

De Nationale ombudsman vindt het van groot belang dat de overheid bij digitalisering van de dienstverlening weet welke 2 groepen het niet kunnen bijbenen. En dat er een werkwijze ontwikkeld wordt om deze groepen mee te nemen in die digitalisering of deze anders een alternatief te bieden.

Reactie Consumentenbond

De Consumentenbond is het eens met de uitkomst van het rapport van de Ombudsman. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Door mensen te dwingen digitaal te communiceren worden er hele groepen buiten de maatschappij geplaatst, wij noemen dat DigiDwang. Dit is niet acceptabel, laat mensen zelf kiezen op welke wijze ze willen communiceren. Laat staatsecretaris Wiebes en anderen het rapport ter harte nemen en hun beleid aanpassen.'

Aanbevelingen aan de Belastingdienst

Zorg dat burgers die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen, niet buiten de boot vallen. Dat betekent dat de Belastingdienst zorgt voor:

  • beschikbare en toegankelijke hulp voor het hele traject van digitalisering;
  • een sluitend en goed functionerend vangnet van maatschappelijke dienstverleners voor burgers die niet digitaal willen of kunnen gaan, maar wel een dienstverlener willen machtigen;
  • de mogelijkheid van berichten op papier.

Geef burgers die nu tijdelijk papieren post ontvangen de zekerheid dat dit permanent of op zijn minst de komende jaren zo blijft.

Lees ook: