icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Waarom zijn wij tegen het verdwijnen van de blauwe envelop?

Een digitaal bericht missen kan ernstige gevolgen hebben. Stel dat je een toeslagberekening niet ziet, of een voorlopige aanslag die niet klopt.

Gepubliceerd op:  5 februari 2016


Belasting4De belastingdienst vindt zichzelf niet verantwoordelijk: 'Het niet activeren van de berichtenbox betekent niet dat mensen hun post niet digitaal ontvangen. Mijnoverheid.nl verstrekt geen informatie aan betrokken instanties of berichten gelezen worden. De overheid kijkt immers ook niet door de brievenbus of post gelezen wordt.' Die redenering klopt op zichzelf. Maar het mooie aan e-mail is nu juist dat je wél kunt bijhouden of berichten gelezen worden. Overigens is het niet zo dat je je berichtenbox moet activeren. Die is al geactiveerd voor iedere Nederlanders van 14 jaar en ouder. Het enige dat je zelf kunt doen is een e-mail notificatie instellen.

De belastingdienst vergelijkt de berichtenbox met een brievenbus. Die vergelijking gaat mank. Post die naar je toe gebracht wordt komt in de brievenbus. Post die je moet gaan halen komt in een postbus. Die postbus moet je zelf aanpassen en er mag van de belastingdienst geen 'nee - nee' sticker op. In plaats van een sleuteltje heb je nu een gebruikersnaam en een wachtwoord om de postbus te openen. Eenmaal in die postbus moet je naar een andere postbus, van de overheidsinstantie zelf. En ook daar moet je weer inloggen.

Niet alleen de overheid creëert een postbus, steeds meer bedrijven zetten belangrijke informatie in een 'mijn' omgeving op hun website. Zo wordt je brievenbus langzaam vervangen door een veelvoud aan digitale postbussen, elk met hun eigen inlognaam en wachtwoord. Een brief op je deurmat noopt tot actie. Dat gevoel van urgentie is een stuk minder bij een digitale postbus.