icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Veelgestelde vragen over woekerrentes bij mobiele abonnementen met smartphone

Zijn er woekerrentes bij mobiele abonnementen gerekend? Wat zijn dat? En hoe zit het nou met die uitspraak van de Hoge Raad? We geven antwoord op deze vragen.

Gepubliceerd op:  22 augustus 2016


Wat is er aan de hand?

Al jaren worden 'abonnementen inclusief mobiele telefoon' verkocht, waarbij niet duidelijk is welk bedrag je - via de maandelijkse termijnen - voor je telefoon betaalt. Zo berekende KPN bij sommige abonnementen veel meer dan (de wettelijk maximaal toegestane) 14% rente aan zijn klanten, soms tot wel 100%. Dat blijkt uit onderzoek van claimorganisatie ConsumentenClaim in juli 2016.

De Consumentenbond en ConsumentenClaim sloegen de handen ineen en eisen

  • dat KPN stopt met deze woekeraanbiedingen;
  • dat klanten de ten onrechte in rekening gebrachte rente terugkrijgen;
  • dat de KPN voldoet aan alle wettelijke regels voor kredietverstrekking.

De partijen zijn nu met elkaar in gesprek.

Om welke regels gaat het?

Bij zogenaamde ‘all-in’ abonnementen betalen consumenten - via het maandelijkse abonnementsgeld - voor zowel de telefoondiensten (bellen, sms’en en internetten) als de mobiele telefoon. Zo kun je in totaal meer voor het toestel kwijt zijn, dan bij directe betaling bij aanvang van het contract.

In 2014 oordeelde de Hoge Raad dat bij deze abonnementen sprake is van 'kopen op afbetalen en krediet', dus dat de voor die overeenkomsten geldende wettelijke regels van toepassing zijn. Die schrijven onder meer voor dat de prijs van de telefoon vooraf duidelijk moet zijn. En als er rente in rekening wordt gebracht, moet de hoogte daarvan zowel in het aanbod als in de overeenkomst vermeld worden. Gebeurt dat niet, dan mag geen kredietvergoeding in rekening worden gebracht.

Wat doet de Consumentenbond?

De Consumentenbond startte na de uitspraak van de Hoge Raad in oktober 2014 de actie ‘Gratis is niet gratis’. We riepen de telecombedrijven op onmiddellijk te stoppen met misleidende reclame voor gratis mobiele telefoons en zich te houden aan alle consumentenwetgeving. Ook vroegen we toezichthouder AFM actie te ondernemen en handhavend op te treden.

De Consumentenbond vindt het belangrijk dat duidelijk wordt wat je bij een mobiel abonnement betaalt voor de telefoon en welk deel voor de telefoondiensten is bestemd, zodat je beter kunt vergelijken. Maar mobiele providers die abonnementen mét toestel verkopen, moeten ook aan alle andere regels voldoen en dat blijkt bijna 2 jaar later nog niet overal het geval. Samen met ConsumentenClaim eisen we dat het aanbod van providers aan de regels voldoet.

Bovendien willen we dat consumenten de ten onrechte in rekening gebrachte rente terugkrijgen. We zijn nu met KPN in gesprek.

Wat kan ik doen?

Je kunt nagaan of je een abonnement hebt waarbij je voor je telefoon maandelijks hebt betaald. Als jouw provider niet duidelijk heeft gemaakt wat je voor het toestel zelf betaalt, maar alleen een all-in prijs noemt, voldoet dit niet aan de regels. Het maakt niet uit of het abonnement nog loopt of al is beëindigd.

Verder is het nu even afwachten en kun je de ontwikkelingen rondom deze collectieve actie volgen. Het is op dit moment niet nodig om je bij de Consumentenbond aan te melden. De Consumentenbond heeft de verjaring collectief gestuit. Consumenten hoeven niet bang te zijn dat ze dadelijk te laat zijn met het indienen van een claim.

Meer informatie