icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Stappenplan lage internetsnelheid

Wat kun je doen als je structureel niet de beloofde snelheid krijgt?

Gepubliceerd op:  6 november 2014


1. Meet de reële snelheid  

  • Beeld website speedtestMet www.speedtest.net. Klik op 'Begin Test' (en niet op 'Nu starten').
  • Meet de snelheid met een netwerkkabel (dus niet via wifi) en zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting.
  • Zorg dat alle andere apparaten uit staan.
  • Sluit trage factoren, zoals een oude pc of laptop met te weinig internet geheugen uit en zet de programma's tijdens het meten uit. Lees meer. 
  • Meet gedurende een week en op verschillende tijdstippen. Bereken het gemiddelde: dit is de reële snelheid.

2. Zoek uit welke snelheid de provider heeft beloofd

  • Beeld van iemand die snelheden zietIn bevestigingsbrieven, e-mails, contract of facturen.
  • Door inloggen op de site van de provider.

Vergelijk de reële snelheid met de beloofde snelheid. Ligt de reële snelheid veel  lager dan de beloofde snelheid? Laat ons en elkaar jouw metingen weten en ga naar stap 3.

3. Lijn doormeten

  • Beeld van iemand die beltNeem contract op met je provider.
  • Vraag om het doormeten van de lijn.
  • Laat de uitkomst zwart op wit zetten.

Als de door jouw provider gemeten snelheid vergelijkbaar is aan de door jou gemeten snelheid sta je sterker. Jullie zijn het erover eens dat dit de reële snelheid is.

Als de door de provider gemeten snelheid veel hoger ligt dan de door jou gemeten snelheid, probeer er dan achter te komen hoe jij die snelheid in jouw huis kunt brengen. 

Vergelijk de door jou en de provider gemeten snelheden met de beloofde snelheid. Ligt de door jou en de provider gemeten snelheid veel lager dan de beloofde snelheid? Ga dan naar stap 4.

4. Klaag bij je provider

  • Beeld screenshot KlachtenkompasVia Klachtenkompas.nl. Hier zijn de meeste vaste providers, zoals KPN en UPC, bij aangesloten. Uitzonderingen zijn Tele2 en Ziggo.
  • Met een reactie via een contactformulier, een e-mail of een brief.

Kijk voor de tekst die je hierbij kunt gebruiken naar onze voorbeeldbrief 'in gebreke stelling'.

Lost de provider het probleem niet naar jouw tevredenheid op? Ga dan naar stap 5.

5. Ontbinden van contract

  • Beeld doorstrepen contractHeb je al meer dan één of twee jaar een abonnement bij deze provider en heb je niet tussendoor verlengd? Dan kun je opzeggen en op zoek naar een nieuwe provider. Abonnementen langer dan het contract (vaak is dat één jaar, in enkele gevallen twee jaar), hebben een maandelijkse opzegtermijn.
  • Heb je korter dan de contractsperiode van één of twee jaar een abonnement? Dan kun je vragen om je abonnement te ontbinden. Dat kan met een e-mail of een brief. Je kunt daarbij gebruik maken van de tekst uit onze voorbeeldbrief 'ontbinden'.

Doet de provider niets? Dan komt stap 6:

6. Ga naar de Geschillencomissie

Beeld website geschillencommissieLeg jouw klacht voor aan de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten.