icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Wat is ons doel?

Het is tijd dat de overheid inziet dat zelfregulering door de industrie onvoldoende werkt, en ingrijpt. Wij zullen daarom bij de politiek aandringen op wettelijke maatregelen, de overheid moet daadkrachtig ingrijpen.

Gepubliceerd op:  19 februari 2015

Snel naar:


Maatregelen

kids-content-8--220x170pixWij willen een krachtig pakket aan wettelijke maatregelen om de marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen en kinderen echt te beschermen.

  • Er zijn heldere voedingscriteria nodig: kindermarketing mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum.
  • Kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes en meer van dergelijke marketinginstrumenten mogen niet (meer) worden ingezet voor ongezonde producten. 

stop kindermarketing-logo

Alliantie

Niet alleen de Consumentenbond strijdt voor deze maatregelen. Samen met andere organisaties en wetenschappers bundelen we de krachten in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dit brede samenwerkingsverband streeft naar een stevig pakket aan wettelijke maatregelen om de op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen. De Alliantie zal aandringen op wetgeving, omdat zelfregulering van de zijde van de voedingsindustrie slechts met kleine stapjes gaat en onvoldoende resultaat oplevert om kinderen echt te beschermen. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is in februari 2015 opgericht en bestaat uit:

  • Consumentenbond
  • Diabetes Fonds
  • Gemeente Rotteram
  • GGD Amsterdam
  • Hartstichting
  • Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas
  • Nederlandse Obesitas Vereniging
  • Nederlandse Vereniging van Diëtisten
  • Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
  • Obesitas Vereniging
  • Ouders van Waarde
  • Wereld Kanker Onderzoek Fonds
  • Wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel
  • Unicef
  • Universiteit Maastricht 
  • Vrije Universiteit Amsterdam, hoogleraar Voeding en Gezondheid Jaap Seidell en directeur van de afdeling Gezondheidswetenschappen.

Lees het volledige position paper: Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: mag het gezonder?! op www.stopkindermarketing.nl.

Bekijk onze actie tegen Ongezonde Kindermarketing