icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

85% consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen

Nieuws | Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten misleidende informatie op voedseletiketten als een probleem ervaren en een groot deel vindt dat hier iets aan gedaan moet worden.

Gepubliceerd op:  21 maart 2017

let-jij-op-voedselinformatie

De Consumentenbond deed begin 2017 onderzoek naar de mening van consumenten over de informatie op voedseletiketten. Hierbij ging speciale aandacht uit naar de informatie die consumenten als misleidend kunnen ervaren. De belangrijkste conclusies:

  • Consumenten vinden misleidende informatie op voedseletiketten een probleem
  • Consumenten voelen zich vooral misleid als producten hoge verwachtingen wekken en die vervolgens niet waar maken
  • Consumenten verschillen in de mate waarin ze zich misleid voelen door informatie op voedseletiketten
  • 85% van de consumenten vindt dat er iets gedaan moet worden aan misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen
  • Veel consumenten vinden dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en fabrikanten maatregelen moeten nemen tegen misleidende informatie op verpakkingen

Kwalitatief en kwantitatief onderzoek

Het consumentenonderzoek bestond uit een kwalitatief onderzoek onder 24 consumenten en een kwantitatief onderzoek onder 1.005 respondenten van een extern panel (representatief voor de Nederlandse bevolking) en 13.835 leden van het internetpanel van de Consumentenbond. Consumenten kregen voorbeelden en stellingen over (misleidende) informatie op voedseletiketten voorgelegd.

Sinds 2012 pleit de Consumentenbond met de actie Kletsplaatjes voor betere informatie op voedseletiketten zodat consumenten niet misleid worden door verpakkingen. Voorbeelden van Kletsplaatjes staan op de Wall of Shame.

Bekijk het volledige onderzoek.