Zoek de geschillen (2)
Gepubliceerd op: 5 juni 2020

Jarenlang konden consumenten met een klacht over een gekocht meubelstuk of woonaccessoire terugvallen op een onafhankelijke geschilleninstantie, die wordt ondersteund door de Consumentenbond. Per 2020 is brancheorganisatie INRetail uit dit samenwerkingsverband gestapt en is ze een eigen geschilleninstantie begonnen.
Positie voor consumenten verzwakt
Het betekent een verslechtering van de positie van consumenten, in meerdere opzichten. Je zal maar een nieuwe keuken hebben gekocht en broddelwerk geleverd krijgen. Het is dan maar de vraag of je daadwerkelijk je recht kunt halen. Niet alleen ontbreekt bij de nieuwe instantie Uitgesprokenzaak.nl een écht onafhankelijke consumentenvertegenwoordiging, ook neemt deze niet langer alle klachten in behandeling. Wie een klacht over een woonproduct onder de €250 heeft, staat bij de nieuwe geschilleninstantie voor een dichte deur.
Hoofdstuk is nog niet gesloten
Maandenlange inspanningen van onze kant om INRetail binnenboord te houden, hebben deze stap helaas niet kunnen voorkomen. Maar is daarmee het hoofdstuk ook definitief gesloten? Nee. Zolang wij mogelijkheden zien om de rechten van consumenten te versterken, blijven we met partijen in gesprek. En dus zaten we vorige week weer met INRetail om de tafel, om nieuwe vormen van samenwerking te bespreken. En de ondernemers lijken gevoelig voor onze argumenten, al zijn we er nog niet. Achter de schermen zetten we ons in voor een oplossing. Zodat consumenten toegang houden tot onafhankelijke geschillenbeslechting als het er echt op aan komt!
Lees ook:
In december vorig jaar verscheen de column Zoek de geschillen over dit onderwerp.