icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Een trotse terugblik op onze successen

Waar je als individuele consument vaak machteloos staat, kan de Consumentenbond een vuist maken en wél iets bereiken. Een overzicht van de zaken die wij, samen met onze leden, voor elkaar hebben gekregen. Daar zijn we trots op.

Gepubliceerd op:  8 november 2017

GidsArchiefOudeGidsen

1. Afschaffing dubbele courtage makelaars 

In 1965 dient de Consumentenbond bij het ministerie van Economische Zaken een klacht in tegen de toen door makelaars ingevoerde dubbele courtage. De makelaar ontving courtage van zowel de kopende als de verkopende partij. Pas 25 jaar vasthoudendheid van de bond later komt er een wettelijk verbod. 

2. Bel-me-niet Register

Wie niet telefonisch benaderd wenst te worden door bedrijven kan zich sinds 2009 inschrijven in het Bel-me-niet Register. Bedrijven zijn wettelijk verplicht zich daaraan te houden.

3. Colportagewet

De Colportagewet uit 1975 is een van de eerste wetten die op initiatief van de Consumentenbond tot stand is gekomen. Bij kopen aan de deur moet je altijd een schriftelijk contract tekenen. En is er een bedenktijd van acht dagen waarbinnen je de koop ongedaan kunt maken.

4. Thuiswinkel Waarborg

Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg garandeert dat je met een betrouwbare webwinkel te maken hebt. De rechten en plichten van de ondernemer, vastgelegd in de ‘algemene voorwaarden’ zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond. Zo is de bedenktijd sinds 2009 verlengd tot 14 dagen en kun je niet verplicht worden meer dan de helft vooruit te betalen.

5. Uniform Pensioenoverzicht

Dankzij het jaarlijkse Uniform Pensioenoverzicht (UPO) weten werknemers sinds 2007 waar ze aan toe zijn bij pensionering. En per 1 januari 2011 staat het Pensioenregister online, zodat iedereen op elk moment inzicht heeft in zijn inkomen na pensionering.

6. Geen valse gezondheidsclaims

Na zes jaar discussie stelt de Europese Commissie in 2011 vast welke gezondheidsclaims fabrikanten mogen gebruiken ter promotie van levensmiddelen en voedingssupplementen. Misleidende claims zijn verboden.

7. Bedenktijd na koop van een huis

Een mondelinge koopovereenkomst is niet langer bindend; de koop van een woning door een particulier moet schriftelijk zijn vastgelegd. De wettelijke bedenktijd beschermt overenthousiaste kopers op een overspannen huizenmarkt, zoals tot 2008. Sinds 2003 kun je binnen drie dagen zonder opgave van redenen van een gekocht huis af.

8. Geschillencommissies

Samen met de brancheorganisatie richt de Consumentenbond in 1970 de eerste geschillencommissie op, die voor Chemische Wasserijen en Ververijen. Vanaf dat moment hoeven consumenten niet langer via lange gerechtelijke procedures hun gelijk te halen bij onenigheid met een leverancier of producent. Intussen zijn er 52 geschillencommissies.

9. Nummerbehoud

Vóór 1998 was het gebruikelijk dat je een nieuw telefoonnummer kreeg bij verhuizing, ook binnen de regio. Het recht op nummerbehoud geldt vanaf die tijd ook voor mobielnummers als je overstapt naar een andere provider.

10. Weet wat je eet

Vanaf december 2014 zijn fabrikanten verplicht op het etiket van voedingsmiddelen volledige informatie te geven over de voedingswaarde. Zo weet je precies hoeveel vet, suiker en zout je binnenkrijgt. En onleesbaar kleine lettertjes zijn dan verboden.