icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Pokémon Go: de verleiding wint

column door Inge Piek

Gepubliceerd op:  2 september 2016

pokemon game

Pokémon Go, het spelletje waarvoor mensen op straat naar digibeestjes zoeken, wil volledige toegang tot je Google-account (dus ook Gmail)*. Tóch is het spel razend populair. Jack Millership van onderzoeksbureau Gfk concludeert daaruit dat mensen blijkbaar niet geven om hun privacy.

Millership gaat te kort door de bocht. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat mensen hun privacy wel degelijk belangrijk vinden. Het probleem is alleen dat we geen flauw idee hebben welke informatie over ons tussen allerlei bedrijven wordt gedeeld. Dat Pokémon zo populair is, is omdat veel mensen het spel gewoon leuk vinden, niet omdat ze niets geven om hun privacy.

Niet alleen gamemakers willen alles van ons weten. Ook verzekeraars zijn zeer geïnteresseerd in ons gedrag. De ANWB verkoopt nu polissen waarbij een stick in de auto bijhoudt hoe je bochten neemt, remt, optrekt en hoe hard je rijdt. Hoe veiliger je rijdt, hoe meer korting je krijgt. Je kunt het ook omdraaien: je betaalt meer als je je gegevens niet wilt delen.

Moet er duidelijker worden gewaarschuwd, zodat wij beter kunnen kiezen welke privégegevens we weggeven? Dat is maar deels de oplossing. De verleidingen van ‘korting’, ‘gratis’ en een leuke verpakking winnen het vaak van ons gezonde verstand. Als je het maar goed verpakt, kopen (of downloaden) mensen het wel.

Wat is jouw oplossing? Deel hem hieronder in een reactie!

*De maker heeft dit privacyprobleem intussen verholpen.

Meer lezen: