icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Resultaten enquête privacy en smartphones

Gepubliceerd op:  24 juli 2014


Wie leest de privacyvoorwaarden?

De ondervraagden lezen niet altijd de privacyvoorwaarden van apps: de meesten (33%) doen dat soms, 28% meestal en 21% zelden.

Hoe vaak lees je de privacyvoorwaarden van apps

Ze lezen de privacyvoorwaarden niet, omdat de teksten te lang zijn (63%) en/ of omdat ze geen tijd of zin hebben (44%).  

Waarom lees je privacyvoorwaarden niet 

Meestal kunnen ze de privacyvoorwaarden wél vinden: dat is voor 37% van de ondervraagden het geval; 12% vindt ze zelden of nooit en 23% soms. De groep mensen die de privacyvoorwaarden wél leest, doet dat om te weten wat de app met bepaalde gegevens doet (58%). Ook beslissen ze vaak op basis van de privacyvoorwaarden of ze de app wel of niet installeren/ downloaden (48%).

Instelling per app

In de enquête vroegen we naar de wensen op het gebied van privacy voor 3 soorten apps:

  • Nieuws-apps, zoals nu.nl en AD.nl;
  • Winkel-apps, zoals Hema en Appie van Albert Heijn;
  • Kortings-apps, zoals Scoupy en Reclamefolder.nl.

Veel ondervraagden (84%) vinden het (zeer) belangrijk dat zij kunnen instellen welke (privé)gegevens zij kunnen delen met de aanbieder van die apps. De meesten willen dat hun gegevens zoals naam, telefoonnummer, foto's, locatie en gedrag 'nooit' gebruikt worden.

Met name bij 'contacten' en 'agenda' hebben mensen dat bezwaar: meer dan 80% van de ondervraagden wil dat die gegevens nooit worden gebruikt, ook niet als het noodzakelijk is voor het functioneren van de app zelf. Nu zal zoiets als 'contacten' ook minder vaak nodig zijn voor het functioneren van nieuws-, winkel- of kortings-apps.

Mag app gebruik maken van contacten in je smartphone

Met 'naam', 'e-mailadres' en 'locatie' hebben mensen iets minder moeite, daar is ook een verschil te zien tussen nieuws-apps en de winkel- of kortings-apps. De locatie van de smartphone mag nooit gebruikt worden door een nieuws-app (vindt 45%), een winkel-app (56%) en een kortings-app (60%).

Mag app gebruik maken van de locatie van jouw smartphone

Gemiddeld vindt maar 1% van de mensen dat informatie zoals naam, telefoonnummers of gedrag mag worden doorgegeven aan andere aanbieders. Gemiddeld 3% vindt dat die informatie gebruikt mag worden voor marketingdoeleinden (van de app zelf).  

Wat mensen zelf doen

Top 5 van wat mensen zelf doen om hun privacy te beschermen bij het gebruiken van apps:

  1. Ik controleer de (standaard)instellingen van een app en pas deze aan als ik dat nodig vind (39%).
  2. Ik download geen apps die (voor mijn gevoel) teveel (privé)gegevens gebruiken of vragen (37%).
  3. Als ik ergens (privé)gegevens moet invullen, lees ik eerst de privacyvoorwaarden (33%).
  4. Ik controleer de (standaard)instellingen van een sociale media-app (zoals Facebook, LinkedIn) en pas deze aan als ik dat nodig vind (31%).
  5. Ik controleer voor het installeren/ downloaden welke toegangsrechten de app vraagt (29%).

Verder is er nog een groep mensen (25%) die de toegangsrechten van apps beperkt en 17% vult bij sommige apps niet zijn echte gegevens in.

De meerderheid (60%) van de mensen weigert 'altijd' de toegang tot contacten in hun adresboek en 48% tagt 'nooit' foto's. Verder zet 36% 'nooit' foto's van mensen op sociale netwerken - en 25% doet dat 'soms'. Het vragen van toestemming (bijvoorbeeld aan vrienden om de foto te plaatsen) verschilt nogal: ongeveer evenveel mensen doen dat 'altijd', 'meestal', 'soms', 'zelden' of 'nooit'.

Over het onderzoek

De enquête is uitgevoerd tussen 3 en 10 juli 2014 onder 1048 Nederlanders. Van de ondervraagden heeft 70% een Android smartphone, 21% een iPhone en 5% heeft een Windows Phone. De overigen hebben een Blackberry of Symbian smartphone of weten het niet. De geënqueteerden zijn representatief voor geslacht, leeftijd en regio.