icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Overzicht actie 'Stop rijklaarmaakkosten!'

Ruim een jaar dringt de Consumentenbond aan op all-in prijzen voor auto's. Lees hier wat we hebben gedaan.

Gepubliceerd op:  11 april 2016


Start van de actie 

In oktober 2014 publiceren we een onderzoek (pdf) over bijkomende kosten bij auto's en begint de actie 'Stop rijklaarmaakkosten!'. We willen een all-in prijs voor auto's, waarbij de rijklaarmaakkosten of afleverkosten ín de prijs worden opgenomen. De vereniging 'Rijwiel & Automobiel Industrie' (RAI) bemoeit zich niet met de prijzen en het prijsbeleid van hun leden. Dus spreken we per e-mail de 10 grootste importeurs aan. Eind november spreken we 10 andere importeurs aan en hebben we bijna alle importeurs benaderd.

De importeurs komen met allerlei argumenten waarom rijklaarmaakkosten niet in de prijs opgenomen kunnen worden. In januari 2015 weerleggen we die argumenten en geven een voorbeeld van hoe het wel kan. We sporen de 10 grootste importeurs nog een keer aan via Twitter. Het heeft geen effect.

Misleidende reclame  

In mei en juni 2015 voeren we actie tegen de misleidende reclame van Toyota. De Vereniging 'Rijwiel & Automobiel Industrie' (RAI) neemt contact met ons op en vraagt naar de regels voor reclames met een 'vanaf-prijs'. In juli 2015 hebben we een gesprek met de RAI en de RAI zegt toe met de leden een oplossing te gaan bespreken.

RAI aan zet

In september 2015 herinneren we de RAI aan onze afspraak en vragen we om een oplossing. De RAI zegt overleg te hebben gehad met de leden en afspraken te hebben gemaakt om het onderwerp serieus op te pakken. In oktober 2015 dringen we bij de RAI aan om nog dat jaar met een oplossing te komen. We informeren hen ook over de resultaten van ons laatste onderzoek: de rijklaarmaakkosten blijken nóg niet in de prijs te zijn opgenomen en het blijkt een zoektocht om erachter te komen óf er kosten bij komen en welke dat dan zijn. 

We geven aan dat wij niet kunnen bepalen welke van de rijklaarmaakkosten wel of niet vermijdbaar zijn, dat is aan de industrie. In januari 2016 hebben we een gesprek met de RAI, maar er is geen oplossing.

Toezichthouder aan zet

In maart 2016 geven we de RAI nog één keer de tijd om met een oplossing te komen. De RAI vraagt weer aan ons om te bepalen welke kosten al dan niet vermijdbaar zijn, wij geven weer aan hier niet over te gaan. We horen niets en daarom vragen we in april aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om een onderzoek naar prijsmisleiding met betrekking tot rijklaarmaakkosten uit te voeren. De ACM heeft het onderwerp op de agenda gezet. De Consumentenbond zal de komende maanden misleidende autoreclames blijven blootleggen.

Meer weten?

Wil je meer weten over rijklaarmaakkosten of de actie? Lees dan de veelgestelde vragen of ga naar de actiepagina.