icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Reclame Toyota Yaris misleidend

Toyota maakt reclame voor de Toyota Yaris met een prijs 'vanaf €12.525'. In de tv-commercial rijdt een duurdere uitvoering van de Toyota Yaris: de vijfdeurs Dynamic met onder meer een panoramadak en grotere lichtmetalen velgen. Wij vermoeden dat de prijs niet klopt en gaan op onderzoek uit. Met een verborgen camera proberen we de 'auto van het plaatje'  te kopen. Maar dat blijkt alleen mogelijk als we een paar duizend euro's meer neertellen.

Gepubliceerd op:  19 juni 2015


Auto uit reclame kost duizenden euro's meer

Bij de drie dealers krijgen we een offerte voor een rode 5-deurs auto en lichtmetalen velgen met onderaan de streep een bedrag van minimaal €15.493. Ruim €3.000 meer dan de advertentieprijs en deze auto's hebben geen panoramadak. De Toyota Yaris uit de reclame kunnen wij dus niet voor €12.525 kopen. Als we de prijzen uit de prijslijsten bekijken, komen we zelfs op een prijs van €20.500 voor de Dynamic uitvoering - dat is de enige uitvoering met dit soort velgen.  Toyota-Yaris

Rijklaarmaakkosten onvermijdbaar

Wat kun je dan wel voor die €12.525 kopen? De basisuitvoering Access met drie deuren is voor €13.325 te koop en als je daar €800 af haalt, kom je inderdaad op de €12.525. Die korting van €800 krijg je als je een auto inruilt. Er komen wel altijd nog rijklaarmaak- en afleverkosten bij van minimaal €920. Daarmee komt de totale prijs dus op €13.445.

Meerprijzen

We zien het vaker: een reclame voor een auto met een 'vanaf'-prijs. Vaak wordt daarbij vermeld dat er extra kosten zijn. Die informatie ontbreekt bij de reclame voor de Toyota Yaris, er wordt in deze reclame niets verteld over de 'inruilpremie' (€800 korting als je een auto inruilt) en bovendien betaal je voor de uitvoering met dit type velgen duizenden euro's meer. Uit onze dealerbezoeken blijkt overigens dat wij de €800 korting voor het inruilen van een auto ook krijgen als we géén auto inruilen. De meerpijzen (naast die voor de rijklaarmaak- en afleverkosten) waren onder meer €195 voor de rode lak en €750 voor de velgen. Weten hoe onze bezoeken aan de dealers verliepen? Bekijk de video!

Toyota moet deze reclame stoppen

Uit onze steekproef blijkt dat we de rode Toyota Yaris uit de reclame niet voor de geadverteerde prijs kunnen kopen. De Consumentenbond vindt daarom de reclame van Toyota misleidend en heeft er bij de importeur op aangedrongen om per direct met deze reclame te stoppen. Bovendien eist de Bond dat Toyota niet meer op deze wijze reclame maakt. De dealers spreken we nadrukkelijk niet aan; zij hebben deze reclame tenslotte niet bedacht.

Reactie Toyota

In een reactie laat Toyota weten met deze reclame te stoppen. Bij de prijs zal Toyota voortaan vermelden dat er nog rijklaarmaakkosten bij komen. Maar Toyota vindt wel dat hij een duurdere auto in de reclame kan afbeelden, omdat het woordje 'vanaf' bij de prijs staat. Volgens ons klopt dit niet, want als een 'vanaf'-prijs staat vermeld, dan moet de afgebeelde auto ook daadwerkelijk voor die prijs gekocht kunnen worden. De discussie hierover is nog gaande en het is nu afwachten hoe de nieuwe reclame voor de Toyota Yaris eruit komt te zien. We houden het in de gaten!

All-in prijzen!

De Consumentenbond vindt het belangrijk dat consumenten prijzen goed kunnen vergelijken, maar als er bij geadverteerde prijzen later nog kosten worden opgeteld, is dat niet goed mogelijk. Daarom pleit de Consumentenbond voor all-in prijzen en we vinden dat de prijzen van auto's die worden vermeld, inclusief rijklaarmaakkosten moeten zijn. Sinds vorig jaar hebben we hiervoor een campagne gestart. Vind jij dit ook belangrijk? Steun dan de actie en druk op 'STOP!': www.consumentenbond.nl/rijklaarmaakkosten.

Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in een algemene aanbeveling (onder artikel (i)) aangegeven het ontoelaatbaar te vinden in advertenties afbeeldingen bij producten te gebruiken die niet, of niet geheel overeenstemmen met de specifieke kenmerken van die betreffende producten. In eerdere uitspraken (één over een reclame voor de Volkswagen Polo en notabene ook één over een eerdere reclame voor de Toyota Yaris) heeft de Commissie ook aan de adverteerders aanbevolen om met deze manier van adverteren te stoppen.