icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Speuren naar de échte autoprijs

Een jaar na de start van onze actie 'Stop rijklaarmaakkosten!' zijn de rijklaarmaakkosten nóg niet in de prijs opgenomen. Het blijft voor consumenten daarom puzzelen om uit te vinden welke prijs ze écht voor een auto moeten betalen. De Consumentenbond dringt bij de Vereniging RAI (Rijwiel en Automobiel Industrie) aan op oplossingen.

Gepubliceerd op:  26 oktober 2015


In 2015 nóg geen all-in prijzen voor auto's

Uit een nieuwe zoektocht van de Consumentenbond naar de échte prijzen van auto's blijkt dat de importeurs nog steeds geen all-in prijzen voor nieuwe auto's hanteren. Op de websites worden prijzen genoemd, maar daarvoor blijken de betreffende auto's niet te koop. Bovenop deze geadverteerde prijzen komen namelijk altijd nog 'rijklaarmaakkosten' of 'afleverkosten' van gemiddeld zo'n €700, of ongeveer 5% extra kosten bovenop de geadverteerde prijs.

Puzzelen en speuren

Om duidelijk te maken hoeveel consumenten moeten puzzelen om de échte autoprijs te achterhalen, noemen we hier 2 resultaten uit ons onderzoek:

  • De Peugeot 2008 wordt aangeboden 'vanaf €17.990'. Pas onderaan op de laatste pagina van de prijslijst kom je erachter wat de 'additionele kosten' zijn: €799.
  • De Ford Ka wordt aangeboden 'vanaf €9.995', maar pas na het ontcijferen van de miniletters in de prijslijst blijkt dat er extra kosten zijn, namelijk €899 en dus 9% extra kosten bovenop de aanbiedingsprijs.  

Dit zijn maar 2 van de voorbeelden, want alle automerken blijken dit te doen. Dit moet veranderen!

Stop Rijklaarmaakkosten!

De Consumentenbond pleit al langer voor 'all-in prijzen' voor auto's en startte vorige jaar de actie 'Stop Rijklaarmaakkosten!', want alleen dan kunnen consumenten de prijzen van auto's goed vergelijken. Bovendien is het al sinds 2013 niet meer nodig om de rijklaarmaakkosten los te noemen, omdat de aanschafprijs, of die nu in- of exclusief rijklaarmaakkosten is, geen invloed heeft op de hoogte van de aanschafbelasting. Inmiddels is de actie door ruim 19.000 mensen ondersteund, maar het enige wat auto-importeurs tot nu toe hebben gedaan, is reageren met slechte argumenten.

RAI in overleg met de branche

Naar aanleiding van onze actie tegen de misleidende reclame van Toyota, heeft de Vereniging Rijwiel & Automobiel Industrie (RAI) ons in een gesprek in juni van dit jaar laten weten aan een oplossing te gaan werken. Ze willen zich blijkbaar nu (zodra wij één van de bedrijven gericht aanspreken) wél hiervoor inzetten, ondanks hun eerdere reactie dat zij niet als behartiger namens autoimporteurs kón optreden.

Helaas zegt de vereniging RAI nog niet tot een oplossing te zijn gekomen. We zullen hen daarom informeren over onze laatste bevindingen en aandringen op échte resultaten. Als er dit jaar geen all-in prijzen voor auto's komen, zullen wij in het nieuwe jaar ook andere misleidende autoreclames aanpakken en ook die merken dan bij naam noemen.