icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Wie spreken we aan?

We vragen aan alle importeurs om voortaan all-in prijzen te gebruiken, inclusief de rijklaarmaakkosten dus. We beginnen donderdag 30 oktober met de 10 grootste importeurs.

Gepubliceerd op:  30 oktober 2014


Lijst van importeurs die we aanspreken

In onderstaande de importeurs die we een e-mail hebben gestuurd om aan te dringen op het opnemen van de rijklaarmaakkosten ín de prijs. We zullen hier ook updates geven over de reacties van deze importeurs en over welke importeurs we nog meer aanschijven.

  • Pon's Automobielhandel, importeur van Volkswagen, Skoda, Audi, Seat en Porsche
  • Renault Nederland, importeur van Renault en Dacia
  • Peugeot Nederland, importeur van Peugeot
  • Opel Nederland, importeur van Opel en Chevrolet
  • Ford Nederland, importeur van Ford
  • Kia Motors Nederland, importeur van Kia
  • Louwman & Parqui, importeur van Toyota en Lexus
  • Citroën Nederland, importeur van Citroën
  • BMW Group Nederland, importeur van BMW en Mini
  • Volvo Cars Nederland, importeur van Volvo, Jaguar en Land Rover

Update 24 november 2014. Naast bovenstaande importeurs roepen we ook de volgende importeurs op om de rijklaarmaakkosten ín de prijs op te nemen. Daarmee hebben wij bijna alle importeurs aangesproken.

  • Fiat Group, importeur van Fiat, Alfa Romeo, Chrysler en Lancia
  • Mitsubishi Motor Sales, importeur van Mitsubishi
  • Mercedes-Benz Nederland, importeur van Mercedes-Benz en Smart
  • Nissan Nederland, importeur van Nissan
  • Nimag, importeur van Suzuki
  • Greenib Car, importeur van Hyundai
  • Honda Benelux, importeur van Honda
  • Tesla Motors, importeur van Tesla
  • Subaru Benelux, importeur van Subaru

Update 13 januari 2014

  • Mazda Motor Nederland is op 13 januari 2015 aangesproken. Deze importeur was met de e-mail van 24 november onbedoeld weggelaten.

RAI Vereniging pakt geen rol

26 November 2014. We hebben ook de RAI Vereniging, de behartiger van 550 auto-fabrikanten en -importeurs, gemaild. We zien namelijk dat veel consumenten onze actie steunen en de RAI zou zich voor het principe van all-in prijzen kunnen uitspreken. Maar de RAI wil zich niet bemoeien met de prijzen en het prijsbeleid van hun leden. Als zij dat als branchevereniging wel zouden doen, dan kwamen ze meteen in aanvaring met de Autoriteit Consument & Markt, aldus de RAI. Pluspunt is wel dat de RAI ook geen fiscale noodzaak meer ziet om rijklaarmaakkosten apart te vermelden en in die zin is ze het dus eens met de actie.

Steun de actie!

Wil je wel dat rijklaarmaakkosten worden opgenomen ín de prijs, druk dan op STOP!

Reacties van de importeurs

In onderstaande op een rij hoe de verschillende importeurs reageren.

  • Opel reageert snel, maar doet niets (31 oktober 2014)

Eén dag later laat Opel ons het volgende weten: 'Opel Nederland overweegt momenteel niet om de rijklaarmaakkosten te integreren en derhalve een all-in prijs te hanteren'. Teleurstellend.

  • Peugeot: 'Vooralsnog' geen voorstander (4 november 2014) 

Peugeot zegt dat het opnemen van de rijklaarmaakkosten in de prijs effect heeft op de bijtelling. En dat heeft weer betrekking op de helft van de verkopen. Daarom, aldus de importeur, is zij 'vooralsnog' geen voorstander.

  • Citroën: Rijklaarmaakkosten inzichtelijk (5 november 2014)

Ook Citroën is geen voorstander. Zij zien als belangrijkste voordeel van (losse) rijklaarmaakkosten dat de kosten voor bijvoorbeeld transport, poetsen en lifehammer verschillen per model en zo beter te vergelijken zijn. Ook zeggen zij, net als Peugeot, dat de rijklaarmaakkosten effect hebben op de bijtelling van de auto.

  • Renault reageert ook afwijkend (10 november 2014)

Renault zegt dat het apart vermelden van rijklaarmaakkosten het voor consumenten transparanter en overzichtelijker maakt. Bij de rijklaarmaakkosten staat altijd aangegeven welke zaken zijn inbegrepen en op de factuur staan ook nog andere zaken zoals opties en accessoires die niet zijn inbegrepen. Ook Renault verwijst naar de bijtelling en dus is het voor de zakelijke rijder een voordeel als de rijklaarmaakkosten niet worden opgenomen in de prijs van de auto. Volgens Renault heeft een hogere prijs voor consumenten gevolgen voor de verzekeringspremie. 

  • Volvo: Grootste deel zakelijke klanten (11 november 2014)

Volvo zegt dat het grootste deel van de klanten zakelijke klanten zijn. Voor die groep tellen de hogere rijklaarmaakkosten wel mee in de fiscale bijtelling. Volvo zegt verder dat de rijklaarmaakkosten de kosten 'transparanter' maken, dat het begrip 'gemeengoed' is en dat ze er 'geen klachten' over krijgen. Bovendien, aldus Volvo, wordt de prijs van de Volvo's hoger in vergelijking tot die van zijn concurrenten, als Volvo wél en de concurrent níet de rijklaarmaakkosten in de prijs opneemt.

  • Kia stuurt het standpunt van de RAI op (11 november 2014)

Kia volstaat met het sturen van het statement van de RAI Vereniging, de behartiger van 550 auto-fabrikanten en -importeurs. RAI (dat staat voor 'Rijwiel en Automobiel Industrie') maakt in het statement onderscheid tussen kosten die gemaakt moeten worden voor het 'toon- en berijdbaar' maken van de auto (zoals het verwijderen van stickers voor transport en het wegpoetsen van lijmresten) en kosten die moeten worden gemaakt voor de aflevering van nieuwe auto's (zoals de recyclingbijdrage, tenaamstellingskosten en de kosten voor kentekenplaten). RAI schrijft dat de kosten van de eerste categorie uit de prijs van de auto worden gehaald om die kosten duidelijk te maken voor de klant. Dat mag ook volgens de wet, aldus de RAI, en voor de zakelijke rijder heeft het het voordeel dat over een lagere prijs het BPM wordt berekend. Een particuliere koper heeft weliswaar niet dit voordeel (sinds begin 2013 wordt het BPM berekend op basis van de CO2-uitstoot), maar wel dat de verzekeringspremie over een lager bedrag wordt berekend.

  • Pon's: Geïnteresseerd, maar andere mening (18 november 2014)

Volgens Pon's Automobielhandel (importeur van onder andere Volkswagen, Skoda en Audi) volgt de discussie over rijklaarmaakkosten 'met interesse', maar vindt het gescheiden berekenen van deze kosten in het voordeel van de consument. De argumenten zijn vergelijkbaar als die van de andere importeurs: de lagere prijs (exclusief de rijklaarmaakkosten) is de basis voor een lagere verzekeringspremie en voor zakelijke rijders een lagere fiscale bijtelling. Bovendien geven de kosten consumenten meer inzicht in wat ze waarvoor betalen.

  • BMW: Transparantie is belangrijk (19 november 2014)

BMW Group Nederland vindt transparantie en een heldere prijs belangrijk. BMW-klanten geven het verkoopproces een 8,9, aldus de importeur. Uit de reactie kunnen wij niet opmaken wat het bedrijf doet met de rijklaarmaakkosten. 

  • Louwman & Parqui: Gevolgen voor verzekeringspremie (28 november 2014)

Volgens Louwman & Parqui (importeur van Toyota en Lexus) leidt het opnemen van rijklaarmaakkosten ín de prijs tot hogere kosten. Voor particuliere kopers betekent het dat de vezekeringspremie over een hoger bedrag wordt gerekend en voor zakelijke rijders wordt de fiscale bijtelling over een hoger bedrag berekend. Aldus Louwman & Parqui.

Hoe kan het wel?

De Consumentenbond heeft de reacties van importeurs gelezen en denkt graag mee. Lees hier waarom rijklaarmaakkosten gewoon ín de prijs kunnen worden opgenomen.