icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Headerchannel suiker.jpg

De strijd tegen suiker

We krijgen meer suiker binnen dan goed voor ons is. Mensen zijn zich steeds bewuster van hun suikerinname en proberen die te beperken. Maar fabrikanten maken dit niet makkelijk. Ze stoppen te veel suikers in hun producten én gebruiken trucs om die suikers te verhullen. Wij willen dat dit verandert!

  • Minder suiker graag!

    Fabrikanten moeten niet te veel suikers toevoegen aan hun producten.

    Overbodige suikers

  • Geen valse suikerclaims meer!

    Fabrikanten moeten stoppen met trucs om suikers op etiketten te verhullen.

    Stiekeme suikers

  • Herken de suikers

    Wil je weten wat voor (toegevoegde) suikers in jouw favoriete producten zit?

    Doe dan de suikercheck!

Kijk uit voor stiekeme suikers!

Soms gaan suikers schuil onder een andere naam

De claim ‘0% geraffineerde suiker’ prijkt op veel producten. Vooral bij zuivel en zuivelvervangers, kinderproducten, tussendoortjes, en dranken.

Fabrikanten gebruiken dan zoetmakers zoals honing, dadelstroop of kokosbloesemnectar in plaats van suiker. Allemaal ingrediënten boordevol suiker. Zo word je op het verkeerde been gezet.

Stiekeme suikers infographic

Tot nu toe

  • Nieuws | 6 februari 2020

    Stop misleidende suikerclaims

    Suiker nieuws

    Wij roepen fabrikanten op te stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten. Die verdoezelen de toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

    Lees het nieuwsbericht

  • Artikel | 28 augustus 2019

    Ontbijtkoek langs de Nutriscore-meetlat

    Ontbijtkoek 1200x800

    Op het gebied van ontbijtkoek valt er heel wat te kiezen. Het schap is enorm en biedt naast allerlei suikerrijke varianten ook 'gezondere' varianten. Zoals ontbijtkoeken zonder toegevoegde suiker. Wij kenden aan 50 varianten ontbijtkoek de Nutriscore toe. De ontbijtkoeken zonder toegevoegde suiker scoren allemaal een A. 

  • Nieuws | 30 november 2018

    Aankondiging nieuw systeem voor productverbetering (zout, suiker en vet) biedt kansen, mits goed uitgevoerd

    Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wil een nieuw systeem voor productverbetering introduceren, wat moet leiden tot een gezonder aanbod. Volgens de Consumentenbond is dat hoognodig omdat het huidige Akkoord Verbetering Productsamenstelling niet werkt. Dit akkoord loopt tot 2020. Lees meer. 

  • Nieuws | 3 juli 2018

    Fabrikanten gebruiken te veel suiker

    Suikerpraatjes

    Vergelijkbare voedingsmiddelen verschillen onderling enorm in de hoeveelheid toegevoegd suiker. Zo stopt de ene fabrikant 7 suikerklontjes in zijn teriyaki woksaus en de ander maar 1,5. Veel fabrikanten kunnen een stuk minder scheutig zijn en de overheid moet regie nemen in het verminderen van suiker.

  • Nieuws | 28 juni 2018

    Wat we tot nu toe hebben bereikt

    voedingswaarde etiket nieuws

    Al sinds 2013 houden wij ons bezig met de strijd tegen de toegevoegde suikers. Dit doen wij door het onderwerp steeds op de politieke agenda te houden. De overheid heeft (dankzij onze acties) ook ingezien dat de vrijblijvende afspraken weinig resultaat hebben. Daarom heeft het Ministerie van Volksgezondheid in 2014 het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afgesloten met de sectoren. Dit is goed nieuws, omdat de overheid hiermee erkent dat er duidelijker afspraken nodig zijn om daadwerkelijk het verschil te kunnen maken. Een onafhankelijke Wetenschappelijke Advies Commissie (WAC) beoordeelt alle plannen.

  • Nieuws | 26 april 2018

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Er zit nog steeds te veel suiker en zout in voeding. Dat constateert het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Het RIVM adviseert de overheid om stappen te nemen zodat voedingsmiddelen echt worden verbeterd. De Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de Hartstichting en de Nierstichting pleiten al lange tijd voor minder suiker, verzadigd vet en zout in voeding. Daarom steunen we de aanbevelingen van de Commissie Criteria Productverbetering.

  • Nieuws | 15 november 2017

    Sourcy Vitaminwater: 50 miljoen suikerklontjes per jaar

    sourcy-suikerklontjes

    Consumenten krijgen per jaar 50 miljoen suikerklontjes binnen met het drinken van Sourcy Vitaminwater. De Consumentenbond vindt dat limonade niet verkocht mag worden onder de naam Vitaminwater en voerde vandaag actie om producent Vrumona te bewegen de naam van hun drankje aan te passen. 

  • Nieuws | 26 februari 2014

    Levensmiddelenakkoord heeft waterdichte afspraken nodig

    Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling van de levensmiddelensector en het Ministerie van Volksgezondheid moet beter worden ingevuld om het succesvol te maken. Dat vinden de Nederlandse Hypertensievereniging, de Hartstichting, de Nierstichting en de Consumentenbond. Lees verder

  • Nieuws | 18 februari 2014

    Kinderdrankjes vaak suikerwater met smaakje

    Kinderdrankjes bevatten vaak ingrediënten die ouders liever niet aan hun kinderen voorzetten. Zo vond de Consumentenbond veel suiker en andere toevoegingen bij een onderzoek naar veel verkochte pakjes kinderdrinken voor het magazine Beste Koop voor je kind. Slechts 4 van de 20 pakjes bevatten minder dan 30 kilocalorieën per 100 ml.

  • Actie Hoogtepunt | 11 februari 2014

    Actie Suikerpraatjes werpt vruchten af

    De actie Suikerpraatjes van de Consumentenbond heeft direct tot resultaat geleid. De fabrikanten van Servero (Fruit-to-go en Slurpfruit), Jack Klein (Cashew mix honing), Bambix (Honing Rondjes) en Van Gilse (Kristalsuiker) hebben laten weten hun verpakking aan te passen of er op zijn minst kritisch naar te kijken. Ekoland (Aardbeienjam) heeft de verpakking vorig jaar al aangepast, maar de oude verpakking staat soms nog in de schappen. Lees meer

  • Nieuws | 21 januari 2014

    Fabrikanten verkopen suikerpraatjes

    Levensmiddelenfabrikanten verdoezelen op allerlei manieren hoeveel suiker er in hun producten zit. Door op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen bijvoorbeeld, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De Consumentenbond vindt dat fabrikanten eerlijker moeten communiceren over suiker in hun producten en lanceert daarom de actie Suikerpraatjes.

actie-en-campagne-header.jpg

Jouw steun is hard nodig!

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor de belangen van álle consumenten in Nederland? Steun ons dan en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Zo krijg je toegang tot al onze testinformatie voor producten en diensten.

Ja, ik steun de Consumentenbond