icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
HEADERCHANNEL-Suiker-vuistje.jpg

Veel te veel suiker

Tot wel 40 suikerklontjes! Dat is de hoeveelheid suiker die je op een gemiddelde dag binnen kunt krijgen. Ondanks beloftes van voedselfabrikanten bevatten veel voedingsmiddelen nog steeds veel toegevoegde suiker. Dat moet anders!

Zoek de verschillen!

De hoeveelheid suiker verschilt enorm tussen vergelijkbare producten. Minder suiker kan dus wel!
  • Wienermelange

    1-Suiker-graphic Wiener Melange

  • Aardbeienyoghurt

    2-Suiker-graphic Yoghurt

  • Fruitdrank

    3-Suiker-graphic Fruitdrank

  • Granenreep

    4-Suiker-graphic Granen-noten reep

  • Woksaus

    5-Suiker-graphic Woksaus

Onze strijd tegen toegevoegde suiker

Wat we tot nu toe hebben bereikt

Al sinds 2013 houden wij ons bezig met de strijd tegen de toegevoegde suikers. Dit doen wij door het onderwerp steeds op de politieke agenda te houden. De overheid heeft (dankzij onze acties) ook ingezien dat de vrijblijvende afspraken weinig resultaat hebben. Daarom heeft het Ministerie van Volksgezondheid in 2014 het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afgesloten met de sectoren. Dit is goed nieuws, omdat de overheid hiermee erkent dat er duidelijker afspraken nodig zijn om daadwerkelijk het verschil te kunnen maken. Een onafhankelijke Wetenschappelijke Advies Commissie (WAC) beoordeelt alle plannen.

voedingswaarde etiket nieuws

Tot dusver

  • Nieuws | 3 juli 2018

    Fabrikanten gebruiken te veel suiker

    Suikerpraatjes

    Vergelijkbare voedingsmiddelen verschillen onderling enorm in de hoeveelheid toegevoegd suiker. Zo stopt de ene fabrikant 7 suikerklontjes in zijn teriyaki woksaus en de ander maar 1,5. Veel fabrikanten kunnen een stuk minder scheutig zijn en de overheid moet regie nemen in het verminderen van suiker.

  • Nieuws | 26 april 2018

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Er zit nog steeds te veel suiker en zout in voeding. Dat constateert het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Het RIVM adviseert de overheid om stappen te nemen zodat voedingsmiddelen echt worden verbeterd. De Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de Hartstichting en de Nierstichting pleiten al lange tijd voor minder suiker, verzadigd vet en zout in voeding. Daarom steunen we de aanbevelingen van de Commissie Criteria Productverbetering.

  • Nieuws | 15 november 2017

    Sourcy Vitaminwater: 50 miljoen suikerklontjes per jaar

    sourcy-suikerklontjes

    Consumenten krijgen per jaar 50 miljoen suikerklontjes binnen met het drinken van Sourcy Vitaminwater. De Consumentenbond vindt dat limonade niet verkocht mag worden onder de naam Vitaminwater en voerde vandaag actie om producent Vrumona te bewegen de naam van hun drankje aan te passen. Lees verder.

  • Nieuws | 26 februari 2014

    Levensmiddelenakkoord heeft waterdichte afspraken nodig

    Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling van de levensmiddelensector en het Ministerie van Volksgezondheid moet beter worden ingevuld om het succesvol te maken. Dat vinden de Nederlandse Hypertensievereniging, de Hartstichting, de Nierstichting en de Consumentenbond. Lees verder

  • Nieuws | 18 februari 2014

    Kinderdrankjes vaak suikerwater met smaakje

    Kinderdrankjes bevatten vaak ingrediënten die ouders liever niet aan hun kinderen voorzetten. Zo vond de Consumentenbond veel suiker en andere toevoegingen bij een onderzoek naar veel verkochte pakjes kinderdrinken voor het magazine Beste Koop voor je kind. Slechts 4 van de 20 pakjes bevatten minder dan 30 kilocalorieën per 100 ml.

  • Actie Hoogtepunt | 11 februari 2014

    Actie Suikerpraatjes werpt vruchten af

    De actie Suikerpraatjes van de Consumentenbond heeft direct tot resultaat geleid. De fabrikanten van Servero (Fruit-to-go en Slurpfruit), Jack Klein (Cashew mix honing), Bambix (Honing Rondjes) en Van Gilse (Kristalsuiker) hebben laten weten hun verpakking aan te passen of er op zijn minst kritisch naar te kijken. Ekoland (Aardbeienjam) heeft de verpakking vorig jaar al aangepast, maar de oude verpakking staat soms nog in de schappen. Lees meer

  • Nieuws | 21 januari 2014

    Fabrikanten verkopen suikerpraatjes

    Levensmiddelenfabrikanten verdoezelen op allerlei manieren hoeveel suiker er in hun producten zit. Door op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen bijvoorbeeld, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De Consumentenbond vindt dat fabrikanten eerlijker moeten communiceren over suiker in hun producten en lanceert daarom de actie Suikerpraatjes.