icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Gezond blijven? Gezond eten!|

Bestel het boek dat je hierbij helpt.

Voeding en je gezondheid 45x45

Meer over de actie: Wat kost mijn zorg?

Veel consumenten hebben geen idee wat een behandeling in het ziekenhuis kost. Zij worden achteraf geconfronteerd met hoge rekeningen, zonder dat zij vooraf kunnen vergelijken. Onderzoek van de Consumentenbond leverde maar in heel weinig gevallen correcte en bruikbare informatie op over de prijs van de behandeling.
Isabel van Leeuwen

Campagneleider

Gepubliceerd op:  3 augustus 2016

zorgkosten-ziekenhuis

Wat is er precies aan de hand?

Iedere Nederlander heeft een verplichte zorgverzekering en een verplicht eigen risico. Als je zorg nodig hebt wordt dit (uitzonderingen daargelaten) pas vergoed nadat je je eigen risico hebt betaald. Daardoor komen veel (eerste) behandelingen voor eigen rekening. Dan wil je graag weten wat je moet gaan betalen en of er verschillen zijn tussen de mogelijke zorginstellingen waar je terecht kan. Vooraf duidelijk inzicht krijgen in wat de behandeling je gaat kosten, is helaas erg lastig gebleken.  

Hebben jullie hier ook onderzoek naar gedaan?

Ja, voor de start van de actie (2015/2016) hebben wij bij zorgverzekeraars en zorgaanbieders (in dit geval ziekenhuizen) gevraagd naar de gecontracteerde tarieven voor een bepaalde behandeling. Gecontracteerde tarieven zijn de tarieven die verzekeraars en aanbieders met elkaar hebben afgesproken.

De resultaten maken ons duidelijk dat het bijna onmogelijk is om vooraf inzicht te krijgen in deze tarieven. Ziekenhuizen zeggen het niet te mogen of niet te kunnen omdat de contracten nog niet rond zijn en verzekeraars wijzen terug naar ziekenhuizen. Zelfs als een zorgproductcode wordt opgegeven door de consument wordt er vaak geen gecontracteerd tarief afgegeven. 

Wat wil de Consumentenbond?

Wij willen dat alle ziekenhuisprijzen openbaar worden gemaakt, zodat je weet wat een ziekenhuisbehandeling bij je zorgverzekeraar gaat kosten. Wij willen dat je voorafgaand aan je behandeling op een makkelijke manier te weten kan komen wat dit gaat kosten - en dit kan vergelijken tussen ziekenhuizen. En dat je achteraf kunt checken of het bedrag klopt dat op je rekening staat. Een groot deel van de kosten komt namelijk voor je eigen rekening, door het verplichte eigen risico van €385. (zowel in 2016 als in 2017)

In 2015 is dit onderwerp ook al besproken in een uitzending van Kassa! De verzekeraars beloofden toen beterschap, maar hier zien wij nog weinig van.

De Consumentenbond gaat door met dit onderwerp en vraagt verzekeraars en ziekenhuizen om de prijzen bekend te maken. 

Jouw hulp hebben we hard nodig

De druk kunnen wij behoorlijk opvoeren door namens zoveel mogelijk consumenten dit geluid te laten horen richting partijen en politiek.

Wat kun je doen?

Je kunt onze actie steunen. Hoe meer stemmen wij laten horen hoe beter.

Ben je recent in het ziekenhuis geweest?

Dan willen we graag jouw hulp! Je kunt op onze website anoniem laten weten wat jouw ziekenhuisbehandeling in 2016 heeft gekost. We hebben hiervoor een speciale tool online staan. Door jouw rekening te delen help je andere consumenten en breken we samen de macht van zorgverzekeraars en ziekenhuizen!

Heb jij al een rekening van 2017? Wij werken er aan om deze binnenkort ook in te kunnen voeren in onze verzamel module. 

Waarom is het belangrijk om deze tarieven op te kunnen vragen?

Een groot deel van de behandelingen kost minder dan je verplicht eigen risico. Die betaal je dus zelf. Dan wil je graag vooraf weten wat je ongeveer kwijt gaat zijn en bovendien het liefst een keuze maken op basis van de juiste informatie. Omdat de prijzen tussen ziekenhuizen kunnen verschillen (alle verzekeraars maken eigen afspraken met ziekenhuizen) loont het om te vergelijken.

Waarom focussen wij ons op de tarieven en niet op de kwaliteit?

Wij zien het openbaar maken van de prijzen als onderdeel van een groter geheel. Uiteraard wil de Consumentenbond ook keuze in informatie in de brede zin van het woord, dus zowel prijzen als kwaliteit. Beide elementen blijven in de sector zeer achter en dat willen wij veranderen. Wij focussen ons nu op één van de onderdelen, namelijk de prijzen. Deze zijn van belang voor consumenten door de verrekening met het eigen risico.

Met transparante tarieven die verschillen tonen, komt bovendien de vraag (en hopelijk het antwoord) om dit te verklaren aan de hand van kwaliteit. Uit het één volgt het ander. 

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte blijven van onze vorderingen in de campagne Wat kost mijn zorg? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Voer een geldige e-mailadres in a.u.b.