icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Vraag en antwoord: zorgkosten

Wat heb ik eraan om mijn gegevens achter te laten? Waar haal ik de gegevens vandaan? Het antwoord op deze en andere vragen vind je hieronder.
Isabel van Leeuwen
Isabel van Leeuwen

Campagneleider

Gepubliceerd op:  30 augustus 2016

Bijgewerkt op:  8 februari 2017

ziekenhuisgang-rolstoel-zorgtarieven

Wat is er precies aan de hand?

Iedere Nederlander heeft een verplichte zorgverzekering en een verplicht eigen risico. Als je zorg nodig hebt wordt dit (uitzonderingen daargelaten) pas vergoed nadat je je eigen risico hebt betaald. Daardoor komen veel (eerste) behandelingen voor eigen rekening. Dan wil je graag weten wat je moet gaan betalen en of er verschillen zijn tussen de mogelijke zorginstellingen waar je terecht kan. Vooraf duidelijk inzicht krijgen in wat de behandeling je gaat kosten, is helaas erg lastig gebleken. 

Wij willen dat alle ziekenhuisprijzen openbaar worden gemaakt. Wij willen dat jij voorafgaand aan je behandeling op een makkelijke manier te weten kan komen wat je dit gaat kosten - en dit kan vergelijken tussen ziekenhuizen. En achteraf kan je dan checken of het bedrag klopt dat op je rekening staat.

Meer weten? Lees meer over de actie Wat kost mijn zorg?

Waarom zou ik mijn kosten achter laten?

Wanneer je de kosten van jouw ziekenhuisbehandeling invoert, help je ons op de weg naar transparantie van ziekenhuistarieven. Daarnaast krijg je voor de tarieven van 2016 en 2017 feedback over of jouw rekening hoger of lager was dan het gemiddelde tarief voor die behandeling. Verder help je ons om met al die verzamelde gegevens de macht van zorgverzekeraars en zorgaanbieders te doorbreken.

Op het moment dat je de kosten van een behandeling in 2017 aan ons doorgeeft, en dat tarief is nog niet openbaar, dan sturen we een e-mail aan je zorgverzekeraar. Hiermee verifiëren we het tarief én voeren we de druk bij de zorgverzekeraars op om zelf tot openbaarmaking van de tarieven te komen. 

Ziekenhuistarieven zijn toch al openbaar? 

Veel ziekenhuizen hebben inderdaad hele lijsten met ziekenhuistarieven op hun website geplaatst. Het gaat dan echter om de passantentarieven, oftewel de bedragen die onverzekerden betalen of de bedragen die gelden wanneer de zorgverzekeraar geen prijsafspraken heeft gemaakt met het ziekenhuis. Deze prijzen zijn dus haast nooit relevant. In alle andere gevallen zijn de tarieven onduidelijk.

Waar vind ik de behandelingskosten?

De gegevens waar de pagina om vraagt, vind je op jouw ziekenhuisrekening. Deze kun je vinden in jouw mijnomgeving (de digitale omgeving van jouw zorgverzekeraar waar je informatie over jouw zorgkosten kunt vinden). Om je hierbij op weg te helpen hebben we een pagina met instructies opgesteld. Op de pagina waar je jouw ziekenhuiskosten invult, vind je ook een instructievideo die je hierbij kan helpen.

Hoe gaan wij om met je gegevens?

Je hoeft geen persoonlijke gegevens met ons te delen. We vragen je naar gegevens over jouw rekening, het ziekenhuis waar je bent behandeld en de zorgverzekeraar bij wie je verzekerd bent. We koppelen deze informatie niet aan persoonsinformatie. Op deze manier is jouw privacy gegarandeerd.

Waarom staat mijn zorgverzekeraar/ziekenhuis niet op de lijst?

Wij hebben ons best gedaan om alle zorgverzekeraars en ziekenhuizen in de lijst op te nemen. Je  kunt de naam van jouw zorgverzekeraar / ziekenhuis zowel zoeken in onze alfabetische lijst, als door (een deel van) de naam in de balk te typen. Kun je op beide manieren jouw zorgverzekeraar of ziekenhuis niet vinden? Misschien is deze dan onlangs van naam veranderd of betrokken geweest bij een fusie. We vragen je vriendelijk om dit na te gaan en de nieuw naam vervolgens te selecteren.

Waarom is er geen instructie van mijn verzekeraar?

Helaas hebben wij niet van alle verzekeraars exacte informatie over hoe de ziekenhuisrekening in de mijnomgeving wordt weergegeven. In de instructievideo op de pagina waar je je ziekenhuiskosten in kunt vullen, is Zilveren Kruis als voorbeeld genomen. De kans is groot dat je door deze instructie te volgen, alsnog een heel eind komt. Vaak is de route naar de ziekenhuisrekening grotendeels gelijk. Ook de ziekenhuisrekeningen zelf vertonen gelijkenissen. Daarnaast hebben we een algemene instructie op papier opgesteld. Kom je er met de algemene instructie ook niet uit? Dan kun je je zorgverzekeraar benaderen.

Waarom zou ik nog mijn rekening van 2016 controleren?

Als patiënt weet je zelf het beste welke behandeling er wanneer heeft plaatsgevonden. Omdat voor ziekenhuisbehandelingen het eigen risico aangesproken wordt, is het raadzaam je rekening te controleren op foutieve (tarief)informatie, maar ook zodat je weet waarvoor je betaalt. In veel gevallen kan je nu pas je rekening van 2016 controleren, omdat je die vaak pas weken of maanden na je bezoek aan het ziekenhuis binnenkrijgt.

Welke zorgverzekeraars en ziekenhuizen werkten mee?

Op onze actiepagina hebben wij overzichten opgesteld waarin je kunt zien hoe het staat met de openbaring van tarieven bij diverse zorgverzekeraars en ziekenhuizen:

Onder welke zorgverzekeraar valt mijn verzekering?

Verzekeraars maken tariefafspraken met ziekenhuizen. Veelal doen ze dit ook voor de verschillende labels en collectiviteiten die onder hen vallen. Zie hieronder welke labels bij welke zorgverzekeraars horen (of hoorden in de jaren vanaf 2014) en voor wie verzekeraars dus gelijke tarieven hebben afgesproken.

Tarieven van: Gelden voor:
CZ
  • CZ
  • CZdirect
  • Delta Lloyd
  • OHRA
  • PZP (Politie Zorgpolis)
Menzis
  • Anderzorg
  • Azivo
  • HEMA
  • Menzis
  • PMA
VGZ
  • Aevitae (VGZ)
  • Besured
  • Bewuzt
  • Caresco (VGZ)
  • De Goudse
  • IAK (VGZ)
  • IZA 
  • IZA CURA
  • IZZ
  • National Academic
  • Promovendum
  • SZVK (Stichting Ziektekostenverzekering Krijgsmacht)
  • Turien & Co. (VGZ)
  • UMC Zorgverzekering
  • United Consumers
  • Univé
  • VGZ
  • VPZ (VGZ)
  • ZEKUR
  • Zorgzaam
Zilveren Kruis
  • Agis
  • Avéro Achmea
  • FBTO
  • Interpolis
  • OZF Achmea
  • Pro Life
  • Studenten Goed Verzekerd
  • Ziezo
  • Zilveren Kruis
Achmea
  • Aevitae (Avéro Achmea)
  • C4Me
  • IAK (Avéro Achmea)
  • ik! / Ik-Zorg voor mijzelf
  • Nedasco (Avéro Achmea)
  • Turien & Co. (Avéro Achmea)
  • VPZ (Avéro Achmea)
  • YouCare
ASR
  • Aevitae (ASR)
  • BeterDichtbij
  • Caresco (ASR)
  • De Amersfoortse
  • Ditzo
  • IAK (ASR)
  • Turien & Co. (ASR)
  • VPZ (ASR)
De Friesland
  • De Friesland
  • Kiemer
DSW
  • DSW
  • inTwente
  • Stad Holland
Eno
  • Energiek
  • HollandZorg
  • Salland Zorgverzekeringen
  • Salland ZorgDirect
ONVZ
  • ONVZ
  • PNOzorg
  • VvAA
Zorg en Zekerheid
  • AZVZ
  • Zorg en Zekerheid

Hoe zit eigenlijk het systeem in elkaar?

Ziekenhuizen werken met dbc's (diagnose-behandelcombinaties) om de kosten van zorg in rekening te brengen. Lees hier meer over dbc's en overige zorgproducten.

Kan ik alle ziekenhuisrekeningen invoeren?

In onze module is er enkel de mogelijkheid rekeningen met een dbc-zorgproductcode in te voeren. Andere rekeningen (de zogenaamde overige zorgproducten) kan je helaas (nog) niet bij ons kwijt in de module. Lees hier meer over dbc's en overige zorgproducten meer over dbc's en overige zorgproducten.

Ik kan de dbc-codes niet vinden, wat nu?

Soms vermeldt een verzekeraar de declaratiecode en niet de zorgproductcode. Via de dbc-zorgproducten tariefapplicatie kun je een declaratiecode ombouwen tot zorgproductcode.

Lees hier meer over dbc's en overige zorgproducten.

Wat ook kan is dat er voor jouw ziekenhuisbezoek geen zorgproductcode geldt. Er bestaan in de ziekenhuiszorg namelijk enkele andere vormen van behandelingen (bijvoorbeeld als je alleen maar komt voor het maken een echo) die een ander soort code kennen. Als jij deze zorg hebt ‘gebruikt’ klopt het dat je een andere code vindt. Er is dan geen zorgproductcode en omdat wij in onze module tot nu toe enkel de mogelijkheid bieden de rekeningen met een dbc-zorgproductcode in te voeren, kan je deze helaas (nog) niet bij ons kwijt.

Het bedrag op mijn rekening is anders dan die in de vergelijker. Wat nu?

Als je vermoedt dat er een verkeerd bedrag gedeclareerd is, kun je opheldering vragen bij je zorgverzekeraar. Zij kunnen vervolgens nagaan of de declaratie van het ziekenhuis juist is. Levert dit geen antwoord of oplossing dan horen wij dat ook graag via watkostmijnzorg@consumentenbond.nl

Ook interessant:

Nieuwste artikelen

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte blijven van onze vorderingen in de campagne Wat kost mijn zorg? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Voer een geldige e-mailadres in a.u.b.