icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Strenge en waterdichte afspraken nodig

Fabrikanten moeten door strenge en waterdichte afspraken gedwongen worden de hoeveelheid zout te verminderen in producten. Na jarenlang actievoeren en lobby is het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afgesloten. Minister Schippers wil dat de sectoren die het belangrijkste aandeel hebben in de overtollige hoeveelheden zout, suikers en vetten als eerste werken aan productverbetering.

Gepubliceerd op:  20 april 2015


Akkoord moet waterdicht worden

In het akkoord dat de Minister met de branche heeft gesloten, is een einddoel voor 2020 opgenomen: iedereen die volgens de aanbevelingen eet, krijgt dan niet te veel zout, suikers en verzadigde vetten binnen. Dit akkoord biedt perspectief op verbetering, maar er zijn extra waarborgen nodig om de doelstellingen daadwerkelijk te halen:

  • niet alle relevante branches zijn vertegenwoordigd;
  • bedrijven kunnen er binnen branches mee wegkomen als zij toch te weinig doen;
  • de adviezen van de Wetenschappelijke Advies Commissie worden niet serieus genoeg genomen door de stuurgroep van het akkoord.

(meer informatie)

De Consumentenbond is van mening dat wetgeving uiteindelijk het beste resultaat oplevert. In branches waar dat mogelijk is, heeft dat ook de voorkeur. De bakkerijsector leverde hiervoor het bewijs. Onder druk van onder meer de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting, vroeg de branche het Ministerie twee maal om een aanpassing in de wet, zodat alle bakkers zich wel móeten houden aan de norm. In 2009 en in 2012 is het Warenwetbesluit Meel en Brood aangepast, en ons brood is daardoor zo'n 25% minder zout geworden in een paar jaar.

brood 900 x 600 

Vrijwillige zoutreductie door fabrikanten gaat moeizaam

Sinds 2007 voert de Consumentenbond actie voor goede afspraken, zodat bedrijven niet onder de zoutreductie uit kunnen komen. De doelstellingen in 2007 waren:

  • De dagelijkse inname van zout moet in Nederland met ca. 40% omlaag;
  • Fabrikanten, maar ook horeca, bakkerijen en catering, moeten de hoeveelheid zout in hun producten verlagen. Omdat dit niet vanzelf gaat, moet er een convenant komen;
  • Een convenant voor het verlagen van het zoutgehalte in levensmiddelen moet nietvrijblijvend zijn. Dit convenant bevat de volgende kenmerken:
    - het moet transparant zijn welke bedrijven deelnemen;
    - heldere doelstelling per product(groep);
    - de voortgang moet gemonitord worden (meten = weten);
    - de resultaten van de monitoring moeten gebruikt worden om bij te sturen.
  • Bedrijven moeten actief worden aangespoord aan het convenant deel te nemen;
  • Verlaging van het zoutgehalte gaat niet vanzelf. Daarom moeten alle fabrikanten, maar ook bijvoorbeeld horeca en bakkerijen, aan de slag hiermee;
  • Zoutverlaging moet stapsgewijs en over de hele linie van producten, om de consument te laten wennen;
  • De informatie op het etiket kan duidelijker:
    - de term zout wordt de standaard, niet natrium;
    - de informatie moet per portie worden vermeld;
    - daarnaast is een duidelijke kleurcodering nodig, waarmee in één oogopslag duidelijk is hoeveel zout een product bevat.