icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Verkoper legt schuld voor kapotte activity tracker bij jou

Je aankoop gaat kapot en de verkoper zegt dat het je eigen schuld is. Moet jij dan bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt?

Wat zijn je rechten?

  • Als je aankoop kapot is gegaan binnen 6 maanden na aankoop of als je garantie hebt gekregen binnen de garantieperiode, dan moet de verkoper bewijzen dat het jouw schuld is. Hij kan dat bijvoorbeeld bewijzen aan de hand van een onderzoeksrapport.
  • Gaat een product kapot na 6 maanden of heb je garantie gekregen na de garantieperiode, dan moet jij bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt.

Wat kun je zelf doen?

  • Kijk op internet of er mensen zijn met dezelfde klachten. Dit kan helpen te bewijzen dat het niet is veroorzaakt door verkeerd gebruik.
  • Zegt de verkoper dat je het product verkeerd hebt gebruikt, vraag dan naar bewijs. Dit kan het onderzoeksrapport zijn.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
  • Kom je er samen met de verkoper niet uit ga dan na of hij aangesloten is bij de Geschillencommissie. Is dat het geval, dan kun je je klacht bij de desbetreffende geschillencommissie voorleggen. Is dat niet het geval en heb je een rechtsbijstandsverzekering, dan kun je die inschakelen of contact opnemen met het Juridisch Loket.

Lees meer: