icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Traag internet? Stappenplan voor klachten bij een trage internetverbinding

Ervaar je structureel een lagere snelheid dan beloofd door je internetaanbieder? Volg dan dit stappenplan en haal je recht!
Silvia Smit

Expert Elektronica


Stap 1: Meet de internetsnelheid

Via www.speedtest.net (klik op 'begin test') kun je je internetsnelheid meten. Doe dit op een vaste computer en met een netwerkkabel. Op deze manier meet je niet de wifisnelheid die van veel andere factoren afhankelijk is. Kies bij het uitvoeren van de test een locatie zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt en zorg ervoor dat alle andere apparaten ‘uit’ staan, zodat ze de snelheid niet kunnen vertragen.

Stap 2: Sluit alle factoren binnenshuis uit

Een deel van de klachten is terug te voeren op de thuissituatie. Zo zijn een verkeerde plek van de modem/router, oude apparatuur of trage wifi soms de boosdoeners. Sluit dus eerst dit soort factoren uit die de internetsnelheid kunnen vertragen.

Stap 3: Meet gedurende een week de snelheid

Heb je uitgesloten dat andere zaken als het modem je trage internet veroorzaken, meet dan de internetsnelheid nogmaals (zie stap 1) op verschillende tijdstippen. Noteer alles. En reken een gemiddelde uit. Dit is je gemeten snelheid.

Stap 4: Zoek uit welke snelheid de provider heeft beloofd

Zoek in (bevestigings) brieven, e-mails en het contract welke snelheid is gecommuniceerd. Soms vind je de snelheid als je inlogt op de site van de provider. Bereken het verschil tussen dit getal en je eigen gemeten snelheid.

Stap 5: Is het verschil in snelheid beduidend groot?

Kom in actie als het verschil tussen de gecommuniceerde en gemeten snelheid groter is dan (richtlijn:) 20% tot 25%. De provider zal proberen alle thuisfactoren uit te sluiten en te verhelpen. Vraag in elk geval of ze de lijn doormeten en de uitkomst daarvan zwart op wit willen zetten.

Stap 6: Stel je provider in gebreke

Kan er niets worden gedaan aan de snelheid en komen ze je niet tegemoet? Stel je provider dan in gebreke. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief. Geef de provider twee weken om het probleem op te lossen.

Stap 7: Nog geen oplossing?

Stuur een aangetekende brief en eis een reactie binnen drie weken. Vraag om teruggave abonnementskosten en ontbinding contract. Ook hier hebben we een voorbeeldbrief voor.

Stap 8: Lukt het niet?

Leg uw klacht voor aan de Geschillencommissie.

Tip

Geen reactie? Het kan helpen om je provider publiekelijk aan te spreken, bijvoorbeeld via Klachtenkompas of Twitter. En je kunt natuurlijk over overstappen naar een andere provider. Bedenk daar altijd goed bij welke snelheid past bij je gebruik.

Nieuwste artikelen

Test alles-in-één-providers