icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Traag internet? Volg dit stappenplan en klaag bij je provider

Is jouw internetsnelheid structureel lager dan de internetaanbieder belooft? Volg dit stappenplan en haal je recht!

Silvia Smit

Silvia Smit , Expert Elektronica Bijgewerkt op:12 juli 2018


Stap 1: Meet de internetsnelheid

Via beta.speedtest.net (klik op 'Ga' of 'Go' en niet op de reclame-banner) meet je de internetsnelheid. Doe dit op een vaste computer en met een netwerkkabel. Op deze manier meet je niet de wifisnelheid, die is van veel andere factoren afhankelijk. Kies bij het uitvoeren van de test een locatie zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt. Zorg dat alle andere apparaten ‘uit’ staan, zodat ze de snelheid niet kunnen vertragen.

Stap 2: Sluit alle factoren binnenshuis uit

Een deel van de klachten is terug te voeren op de thuissituatie. Zo zijn een verkeerde plek van de modemrouter, oude apparatuur of trage wifi soms de boosdoeners. Sluit dus eerst dit soort factoren uit (check onze pagina over thuis je internet versnellen) die de internetsnelheid kunnen vertragen.

Stap 3: Meet gedurende een week de snelheid

Heb je uitgesloten dat andere zaken zoals je modem het trage internet veroorzaken? Meet dan de internetsnelheid nogmaals (zie stap 1) op verschillende tijdstippen. Noteer alles. En reken een gemiddelde uit. Dit is je gemeten snelheid.

Stap 4: Zoek uit welke snelheid de provider heeft beloofd

Zoek in (bevestigings) brieven, e-mails en het contract welke snelheid is gecommuniceerd. Soms vind je de snelheid als je inlogt op de site van de provider. Bereken het verschil tussen dit getal en je eigen gemeten snelheid.

Stap 5: Is het verschil in snelheid beduidend groot?

Kom in actie als het verschil tussen de gecommuniceerde en gemeten snelheid groter is dan (richtlijn:) 20% tot 25%. De provider zal proberen alle thuisfactoren uit te sluiten en te verhelpen. Vraag in elk geval of de aanbieder de lijn doormeet en de uitkomst daarvan zwart op wit willen zetten.

Stap 6: Stel je provider in gebreke

Kan er niets worden gedaan aan de snelheid en komen ze je niet tegemoet? Stel je provider dan in gebreke. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling vanwege niet leveren overeengekomen internetsnelheid. Geef de provider 2 weken om het probleem op te lossen.

Stap 7: Nog geen oplossing?

Stuur een aangetekende brief en eis een reactie binnen 3 weken. Vraag om teruggave abonnementskosten en ontbinding contract. Ook hier hebben we een voorbeeldbrief ontbinden van het abonnement door lage snelheid voor.

Stap 8: Lukt het niet?

Leg je klacht voor aan de Geschillencommissie.

Tip: Geen reactie? Het kan helpen om je provider publiekelijk aan te spreken. Bijvoorbeeld via Klachtenkompas of Twitter. En je kunt natuurlijk alles-in-1-providers vergelijken en overstappen naar een andere provider. Denk goed na over de snelheid die past bij je gebruik.

Haal je recht als consument

Consumentenrechten zijn over het algemeen goed geregeld in Nederland, maar hoe krijg je waar je recht op hebt? Wat kun je doen als je een geschil hebt met een financiële instelling of als een besteld product door een webwinkel niet geleverd wordt? Haal je recht als consument helpt met heldere informatie over wet- en regelgeving en praktische tips.

Alleen verkrijgbaar als e-book (pdf of ePUB). Bekijk het inkijkexemplaar en alle specificaties.

haal-je-recht-als-consument-e-book