icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Testresultaten alles-in-1-providers

Wie is de beste alles-in-1-provider? Een consumentenpanel beoordeelt alles-in-1-providers onder andere op de kwaliteit van internet, telefonie, televisie en de klantenservice. Bekijk de testresultaten per provider.

Silvia Smit

Silvia Smit , Expert Elektronica Bijgewerkt op:23 juli 2018

Testresultaten_alles_in_een

De resultaten gaan over het tweede kwartaal van 2018 (april t/m juni 2018).

XS4ALL

xs4all8,3 (glasvezel), 8,0 (dsl)

XS4ALL is het kwaliteitsmerk van KPN. De resultaten van ons onderzoek laten dit ook zien. Glasvezel van XS4ALL is in het tweede kwartaal 2018 opnieuw Beste uit de Test met een 8,3. Klanten zijn dik tevreden en geven XS4ALL een 9,0.

De kwaliteit van internet wordt gewaardeerd met een 8,6 en ook de telefonie-kwaliteit vindt men zeer goed (8,4). Klanten hebben weinig last van internet- en telefoniestoringen. Op tv-gebied zijn er meer storingen: 16%.

De klantenservice van XS4ALL (glasvezel) scoort goed: 7,9.

KPN

kpn8,0 (glasvezel), 7,7 (dsl)

KPN is samen met Ziggo de grootste aanbieder en is het moederbedrijf van XS4ALL en Telfort. KPN zit wat betreft prijsniveau een beetje tussen het ‘dure’ XS4ALL en meer ‘budget’ Telfort in.

KPN-glasvezel komt uit ons onderzoek op de (gedeelde) tweede plaats met een 8,0. Vooral de internet- en telefoniekwaliteit krijgen hoge cijfers (8,1 en 8,6) en het storingspercentage van deze diensten is laag (10% voor internet via glasvezel en 2% voor bellen). 

Klanten zijn tevreden met de aanbieder blijkt uit het oordeel: 8,0. 

ZeelandNet/Deltadelta

8,0 (Kabel)

Alleen inwoners van Zeeland kunnen abonnementen afsluiten bij ZeelandNet/Delta. ZeelandNet is een wat duurdere provider die in totaal - net als KPN Glasvezel en XS4ALL DSL - een 8,0 scoort. Dat komt vooral door de tv- en internetkwaliteit met relatief hoge scores (8,5 en een 8,2).

De storingen van tv, internet en telefonie vallen mee (13%, 8% en 2%). De Zeeuwen zijn tevreden en geven ‘hun’ aanbieder gemiddeld een 8,2.

Solconsolcon

7,7 (glasvezel)

KPN heeft halverwege 2017 Solcon gekocht. Vooralsnog blijft Solcon onder eigen naam opereren. In het tweede kwartaal scoort Solcon glasvezel op kwaliteit van tv en op tevredenheid een stuk beter dan het vorige kwartaal en zijn de verschillen met KPN DSL minimaal. Klanten zijn zeer tevreden over de kwaliteit van internet (8,1) en vast bellen (8,3). Ook zijn er weinig storingen op dat vlak.

Het oordeel op het gebied van televisie is een dik punt hoger dan vorig kwartaal, maar met een 6,8 nog steeds niet hoog. Deze hogere waardering komt mede doordat klanten minder tv-storingen hebben ervaren (18%). Klanten bestempelen hun aanbieder met een ruim voldoende (7,8) en dat is ruim een punt hoger dan vorig kwartaal (toen 6,6).

Telfort

telfort7,6 (glasvezel), 7,3 (dsl)

Telfort is meer het budgetmerk van KPN. In tegenstelling tot de vorige meting is het verschil tussen Telfort glasvezel en Telfort dsl niet zo groot. Wel scoort glasvezel nog altijd beter dan dsl. 

Telfort heeft geen grote uitschieters naar boven of beneden. Glasvezelklanten vinden de aanbieder prima (7,6) en ervaren wel wat storingen bij tv via dsl. Klanten van Telfort DSL ervaren wel het meeste aantal storingen bij vast bellen, maar nog steeds 'slechts' 6%. Bij de klantenservice ligt nog de grootste verbeterslag te maken, deze krijgt een 6,7 (glasvezel) en 6,6 (dsl). Daarmee scoren ze een stuk lager dan de andere providers.

Caiwaycaiway

7,4 (glasvezel)

Caiway is van origine een tv-aanbieder en dus een kabelaar. Maar deze provider zet niet in op kabel, maar op glasvezel. Caiway scoort dit kwartaal weer wat beter en is niet meer de aanbieder met de laagste score. Op tv-gebied scoort zij nu een 6,5, op internetvlak klimt zij richting de 8 (nu een 7,9) en vast bellen wordt gewaardeerd met een 8,2. 

Panelleden rapporteren een gemiddeld aantal storingen bij tv (17%), internet (12%) en telefonie (5%). 

Hoewel klanten erg te spreken zijn over de klantenservice -Caiway krijgt met een 8,0 de hoogste score van alle providers - is men maar matig tevreden met de aanbieder (6,6). 

Ziggo

ziggo7,1 (kabel)

Het nieuwe Ziggo is bijna een landelijke speler geworden. Ziggo is samengegaan met de mobiele tak van Vodafone. Officieel heten ze nu VodafoneZiggo.

De kwaliteit van telefonie gaat goed (nog steeds een 8), internet prima (een 7,4) en de tv-kwaliteit minder (6,1). Dit komt vooral door de vele gerapporteerde tv-storingen (23%). 

Klanten rapporteren flink last te hebben van internet- en tv-storingen. 

Tele2

tele26,9 (dsl)

Tele2 is een van de goedkopere providers. Helaas biedt deze provider geen al te beste kwaliteit volgens panelleden van de ProviderMonitor. Vooral op tv-gebied scoort de provider mager: een 6,7. Bij vorige metingen was dit ook al het zwakke punt van Tele2. Maar liefst 23% had tv-storingen in de afgelopen periode.

Internet scoort beter (een 7,3), maar blijft hiermee de minste provider op dit gebied. Klanten ervaren op dit gebied ook de meeste storingen (16%). De tevredenheid over de klantenservice is sinds vorig kwartaal iets gezakt naar een 6,4. Evenals de klantenservice die het nu maar met een 6,4 moet doen (vorig kwartaal een 7). 

Bekijk welke aanbieder de beste alles-in-1-provider is (vergelijk internetproviders met elkaar in de tabel).

Vergelijken en overstappen

Alles-in-1-providers vergelijken kan met de vergelijker van de Consumentenbond. De resultaten van het ProviderMonitor-onderzoek vind je daar ook terug. Wie is de beste internetprovider? De vergelijker helpt je met de keuze van het beste abonnement.

Welke aanbieder is de beste alles-in-1-provider voor jou?

Voer een geldige postcode in

Voer een geldig huisnummer in

Wij werken samen met Pricewise. Pricewise werkt onafhankelijk van de providers en biedt ondersteuning bij het eventuele overstappen. Meer vragen over deze samenwerking? Lees dan de veelgestelde vragen over de vergelijker.

Doe mee en win een tablet of smartphone

Wij verloten aan het eind van het jaar een aantal tablets of een smartphone onder alle panelleden van de ProviderMonitor. Geef aan welke internetprovider volgens jou het beste is!

Schrijf je in voor het internetpanel van de Consumentenbond en wie weet win jij dan een tablet of smartphone!

Lees ook:

Artikelen binnen Keuzeadvies

Alle artikelen