icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Testresultaten alles-in-1-providers

Wie is de beste alles-in-1-provider? Een consumentenpanel beoordeelt alles-in-1-providers onder andere op de kwaliteit van internet, telefonie, televisie en de klantenservice. Bekijk de testresultaten per provider.
Silvia Smit
Silvia Smit

Expert Elektronica

Bijgewerkt op:  1 mei 2018

Testresultaten_alles_in_een

De resultaten gaan over het eerste kwartaal van 2018 (januari t/m maart 2018).

XS4ALL

xs4all8,3 (glasvezel), 7,9 (dsl)

XS4ALL is het kwaliteitsmerk van KPN. De resultaten van ons onderzoek laten dit ook zien. Glasvezel van XS4ALL is in het eerste kwartaal 2018 opnieuw Beste uit de Test met een 8,3. Klanten zijn dik tevreden en geven XS4ALL  een 8,9.

De kwaliteit van internet wordt gewaardeerd met een 8,6 en ook de tv-kwaliteit vindt men zeer goed (8,4). Klanten hebben weinig last van internet- en telefoniestoringen. Op tv-gebied zijn er meer storingen: 13%.

De klantenservice van XS4ALL (glasvezel) scoort goed: 7,9.

KPN

kpn7,9 (glasvezel), 7,6 (dsl)

KPN is samen met Ziggo de grootste aanbieder en is het moederbedrijf van XS4ALL en Telfort. KPN zit wat betreft prijsniveau een beetje tussen het ‘dure’ XS4ALL en meer ‘budget’ Telfort in.

KPN-glasvezel komt uit ons onderzoek op de (gedeelde) tweede plaats met een 7,9. Vooral de internet- en telefoniekwaliteit krijgen hoge cijfers (8 en 8,5) en het storingspercentage van deze diensten is laag (11% voor internet via glasvezel en 2% voor bellen). 

Klanten zijn tevreden met de aanbieder blijkt uit het oordeel: 8,2. 

Telfort

telfort7,8 (glasvezel), 7,5 (dsl)

Telfort is meer het budgetmerk van KPN. In tegenstelling tot de vorige meting is het verschil tussen Telfort glasvezel en Telfort dsl niet zo groot. Wel scoort glasvezel nog altijd beter dan dsl. 

De kwaliteit en daarmee het aantal storingen van vooral internet en tv schelen behoorlijk tussen glasvezel en dsl. Opvallend is dat dit kwartaal het percentage storingen van tv van alle providers het laagst is bij Telfort glasvezel. 

ZeelandNet/Delta

7,8 (Kabel)

Alleen inwoners van Zeeland kunnen abonnementen afsluiten bij ZeelandNet/Delta. ZeelandNet is een wat duurdere provider die in totaal een 7,8 scoort. Dat komt vooral door de tv- en internetkwaliteit met relatief hoge scores (beiden 8,1).

De storingen van tv, internet en telefonie vallen mee (15%, 10% en 7%). De Zeeuwen zijn tevreden en geven ‘hun’ aanbieder gemiddeld een 8,4.

Solcon

7,1 (glasvezel)

KPN heeft halverwege 2017 Solcon gekocht. Vooralsnog blijft Solcon onder eigen naam opereren. In het eerste kwartaal scoort Solcon glasvezel op kwaliteit van tv en op tevredenheid over de aanbieder opnieuw ruim onder KPN. Klanten zijn wel zeer tevreden over de kwaliteit van vooral vast bellen. Ook zijn er weinig storingen op dat vlak.

Het oordeel op het gebied van televisie is weer een stukje lager dan het vorige kwartaal: nu 5,6. Het percentage gerapporteerde tv-storingen is zeer hoog. Solcon scoort dit kwartaal opnieuw met 28% het slechtst van alle aanbieders. Klanten bestempelen hun aanbieder met een ruim voldoende (6,6) en dat is bijna een punt lager dan vorig kwartaal (toen 7,5).

Ziggo

ziggo7,1 (kabel)

Het nieuwe Ziggo is bijna een landelijke speler geworden. Ziggo is samengegaan met de mobiele tak van Vodafone. Officieel heten ze nu VodafoneZiggo.

De kwaliteit van telefonie gaat goed (nog steeds een 8), internet prima (een 7,3) en de tv-kwaliteit minder (5,9). Dit komt vooral door de vele gerapporteerde tv-storingen (23%). 

Klanten rapporteren flink last te hebben van internet- en tv-storingen. 

Tele2

tele27,0 (dsl)

Tele2 is een van de goedkopere providers. Helaas biedt deze provider geen al te beste kwaliteit volgens panelleden van de ProviderMonitor. Vooral op tv-gebied scoort de provider mager: een 6,4. Bij vorige metingen was dit ook al het zwakke punt van Tele2. Maar liefst 26% had tv-storingen in de afgelopen periode.

Telefonie scoort beter (een 7,7), maar blijft hiermee een van de minste providers op dit gebied. De tevredenheid met de aanbieder stijgt wel en scoort nu een 6,7. De klantenservice wordt met een 7 ruim voldoende beoordeeld.

Caiway

6,8 (glasvezel)

Caiway is van origine een tv-aanbieder en dus een kabelaar. Maar deze provider zet niet in op kabel, maar op glasvezel. Caiway scoort dit kwartaal opvallend laag en behaalt zelfs de laatste plek. Uit ons onderzoek blijkt dat Caiway glasvezel nu op tv-gebied slechts een 5,7 scoort. Panelleden rapporteren relatief veel tv-storingen (25%) en de meeste internetstoringen van alle providers (25%).

Het oordeel van de provider is in tegenstelling tot voorgaande kwartalen flink gedaald van een 8,3 naar een 6,3. Wel is men te spreken over de klantenservice, deze scoort bijzonder hoog (8,1).

Bekijk welke aanbieder de beste alles-in-1-provider is (vergelijk internetproviders met elkaar in de tabel).

Vergelijken en overstappen

Alles-in-1-providers vergelijken kan met de vergelijker van de Consumentenbond. De resultaten van het ProviderMonitor-onderzoek vind je daar ook terug. Wie is de beste internetprovider? De vergelijker helpt je met de keuze van het beste abonnement.

Welke aanbieder is de beste alles-in-1-provider voor jou?

Voer een geldige postcode in

Voer een geldig huisnummer in

Wij werken samen met Pricewise. Pricewise werkt onafhankelijk van de providers en biedt ondersteuning bij het eventuele overstappen. Meer vragen over deze samenwerking? Lees dan de veelgestelde vragen over de vergelijker.

Doe mee en win een tablet of smartphone

Wij verloten aan het eind van het jaar een aantal tablets of een smartphone onder alle panelleden van de ProviderMonitor. Geef aan welke internetprovider volgens jou het beste is!

Schrijf je in voor het internetpanel van de Consumentenbond en wie weet win jij dan een tablet of smartphone!

Lees ook:

Test alles-in-één-providers