icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Autoveiligheidsorganisatie Euro NCAP 20 jaar

Nieuws | Al in 1997 voerde de crashtestorganisatie Euro NCAP zijn eerste botstests uit. Tot groot ongenoegen van de autofabrikanten. Nu, 20 jaar later, zijn nieuwe auto's veel veiliger geworden voor zowel inzittenden als voetgangers en fietsers. En sterker nog: door actieve systemen wordt een aanrijding tegenwoordig vaak voorkomen. Veel ontwikkelingen komen op het conto van Euro NCAP, een organisatie waarin de Consumentenbond al vanaf het prille begin actief deelneemt.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  2 februari 2017

crashtest_1997

In de 20 jaar dat Euro NCAP bestaat:

  • zijn er door de botstests 78.000 verkeersdoden minder te betreuren;
  • zijn er 1800 auto's gebotstest, dat heeft 160 miljoen Euro gekost;
  • heeft Euro NCAP steeds de nieuwste technische ontwikkelingen in de tests meegenomen. Zoals binnenkort automatische noodremsystemen die fietsers kunnen waarnemen.

Veiligheidsaspecten

Hebben de tests van Euro NCAP, de Europese crashtestorganisatie waar de Consumentenbond al als enige Nederlandse organisatie vanaf de oprichting in 1997 sterk bij betrokken is, wel zin gehad? Het antwoord is een ondubbelzinnig 'Ja!', meldt de huidige secretaris-generaal van Euro NCAP Michiel van Ratingen. 'Het is nu precies 20 jaar geleden dat we de eerste tests publiceerden. En daar zaten de autofabrikanten absoluut niet op te wachten, want tot dan waren de veiligheidseisen zeer laag en hoefden de fabrikanten ook geen resultaten openbaar te maken. De consument kon auto's nog niet vergelijken op veiligheidsaspecten. Het Euro NCAP programma was het eerste met onafhankelijke consumenteninformatie op basis van realistische tests – die zwaarder waren dan de wettelijk vereiste test.'

Rover 100

In de eerste test kwam de Rover 100 met bedroevend lage cijfers uit de crashtests. Hij kreeg maar één van de vier sterren, terwijl zijn concurrenten zoals de Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa en Renault Clio tot 2 sterren kwamen.  De veiligste compacte auto's van dat moment bleken de Ford Fiesta en Volkswagen Polo te zien: allebei drie van de vier sterren. De veiligheid van voetgangers speelde bij de fabrikanten klaarblijkelijk nog maar een marginale rol, want geen van de auto's scoorde daar goed op.

1997 versus 2017

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Zijn auto's in die 20 jaar veiliger geworden? Ontstellend veiliger zelfs, dat blijkt uit de crashtest die ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan werd uitgevoerd: een Rover 100 van toen ramt het botsblok, net als een Honda Jazz van nu. In één oogopslag zie je in welke van de 2 je had willen zitten: het passagierscompartiment van de Honda blijft zo’n beetje intact en airbags en slimme gordels beschermen de inzittenden.

Veiligheid inzittenden

Van Ratingen: 'Toen keken we ook nog louter naar de veiligheid van de inzittenden en was het maximum aantal sterren nog vier, nu is het maximum vijf sterren en beoordelen we ook veel meer zaken dan in 1997. En nog steeds wordt het eisenpakket regelmatig aangepast, vooral actieve veiligheidssystemen, waarmee aanrijdingen kunnen worden voorkomen, zijn een steeds grotere rol gaan spelen. We zijn trots dat dankzij Euro NCAP auto’s veel veiliger zijn geworden, wat eraan heeft bijgedragen dat in Europa relatief de minste doden vallen.

Sterrenrating

Sindsdien hebben we 630 auto's beoordeeld waarvoor 1800 gecrashed zijn. En de fabrikanten hebben hun opvattingen over crashtests volledig omgedraaid, ze ontwerpen hun auto's al geruime tijd met vooral de steeds strenger wordende NCAP-eisen als uitgangspunt. Daarom krijgen nu 9 van de 10 nieuwe auto's een sterrenrating, met volledige meewerking van de autofabrikanten.'

Systemen nu gemeengoed

In die 20 jaar zijn er verschillende veiligheidssystemen die toen niet, maar nu wel gemeengoed zijn:

  • Airbags; in 1997 soms optioneel één in het stuur, nu standaard vaak een groot aantal rondom bestuurder en passagiers.
  • Gordelherinnering; nu standaard in elke auto, voor alle zitplaatsen.
  • ESC, electronische stabiliteitsregeling. Ook standaard in elke nieuwe auto, draagt veel bij aan het voorkomen van een ongeluk.

In de komende 20 jaar zal de aandacht verschuiven van de inzittenden van een auto naar de overige verkeersdeelnemers, denkt Van Ratingen. 'We testen nu al veel meer veiligheidssystemen dan in 1997, die ontwikkeling zal zich de komende jaren voortzetten. In 2018 gaan we bijvoorbeeld systemen testen die fietsers kunnen waarnemen en aanrijdingen tussen de auto en de fietser kunnen voorkomen.' De Consumentenbond zal Euro NCAP ook in de toekomst blijven ondersteunen en de resultaten publiceren.

Bekijk ook: