icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Smet op Gezinsauto van het Jaar

Nieuws | Botsproeforganisatie Euro NCAP heeft de Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford Fiesta en Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-Benz A-klasse, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Range Rover, Seat Leon, Seat Toledo, Skoda Rapid, Subaru Forester, Volvo V60 Plug-in hybrid en VW Golf getest op botsveiligheid. Negatieve uitschieter is de Dacia Lodgy die maar 3 sterren scoort.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  28 november 2012

logo euro ncap

Dacia heeft beperkte ambities als het op botsveiligheid aankomt. Voor het budgetmerk is een 3-sterrenscore misschien voldoende, maar de bewuste consument heeft de keus uit veel veiligere alternatieven, ook in het goedkopere segment. In alle verschillende testonderdelen van de botsproef blijft de Lodgy steken onder het gemiddelde. Bij de frontale botsing vervormen de constructies boven voor-en zijruit en in de bodem. Bij de botsing van opzij is de letselkans aan borstkas groot en de bescherming die stoelen en hoofdsteunen tegen whiplash bieden is ook ronduit slecht. Elektronische Stabiliteits Controle is niet standaard maar merkwaardigerwijs een optie waarvoor geen meerprijs geldt. Onacceptabel, vindt de Consumentenbond. Voetgangersveiligheid is gezien de score van 44% evenmin prioriteit van de ontwerpers geweest. En tot slot doet de score van 77% voor bescherming van kinderen op de achterbank ook geen eer aan de titel ‘Gezinsauto van het Jaar’.

Zevende generatie Golf

De nieuwe Volkswagen Golf scoort vergelijkbaar met zijn voorganger, maar is nu leverbaar met een hele batterij aan veiligheidssystemen. Standaard wordt hij voorzien van Multi Collision Brake, dat de auto afremt na een botsing om een tweede impact te voorkomen. Het systeem werd door Euro NCAP beloond met Advanced Reward. Optioneel leverbaar zijn Front Assist, een noodremsysteem, en Proactive Occupant Protection, beide ook Award-waardig en rijbaanassistentie.

Elektronische veiligheidssystemen

Ook andere autofabrikanten raken meer en meer overtuigd van het grote veiligheidspotentieel dat elektronische hulpsystemen kunnen leveren. Zo levert Ford nu MyKey, waarmee je met programmeerbare (contact)sleutels verschillende veiligheidsniveaus kunt instellen, bijvoorbeeld een snelheidslimiet voor zoonlief. Mercedes voorziet de nieuwe A-klasse affabriek van Collision Prevention Assist, dat helpt botsingen te vermijden en te verzachten door voor dreigend gevaar te waarschuwen en de remkracht te maximaliseren. Ook Attention Assist, dat de alertheid van bestuurder in de gaten houdt,  is standaard. Vanaf 2014 worden onder meer noodremsystemen en rijbaanassistentie in het testprogramma van Euro NCAP opgenomen, waardoor fabrikanten dit soort systemen vaker in de standaarduitrusting zullen opnemen.