icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Gefacelifte Toyota Aygo scoort slechts 3 sterren

Nieuws | De Toyota Aygo is samen met zijn identieke drielingbroers Citroën C1 en Peugeot 107 al meer dan 7 jaar op de markt. Toentertijd scoorde hij nog 4 van de 5 sterren in de Euro NCAP-crashtest. In 2008 en medio 2012 is hij gefacelift. Per juli 2013 krijgt hij een veelheid aan veiligheidssystemen standaard aan boord. Zelfs met deze systemen meegetest scoort de auto in de huidige crashtest slechts 3 sterren.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  19 december 2012

toyota_aygo

Deze gefacelifte modellen worden als nieuwe modellen aan de autokoper voorgesteld, terwijl blijkt dat ze zich niet kunnen meten aan de echt moderne concurrenten in hun klasse. Deze bleken wel in staat de volle 5 sterren te scoren. Michiel van Ratingen, topman van Euro NCAP: 'Zeker in de laatste jaren zijn de testcriteria flink opgeschroefd. Ondanks de verhoogde eisen zijn er veel fabrikanten die nog steeds de volle 5 sterren scoren. Andere fabrikanten laten na hun producten tussentijds aan te passen aan de verhoogde veiligheidseisen.'

De Aygo - samen met de Citroën C1 en Peugeot 107 - staat nu nog in de showroom zonder standaard ESC en zij-airbags. In reactie op de crashtestresultaten hebben de fabrikanten Toyota, Citroën en Peugeot besloten per juli 2013 deze modellen standaard uit te rusten met ESC, zij-airbags, hoofdairbags, gordelverklikker voor de voorpassagier en ISOFIX-bevestigingspunten. Vanwege dit besluit is de auto getest mét deze systemen aan boord. Van Ratingen: 'Waren ze niet gemonteerd, dan was het resultaat nog veel slechter geweest. ESC en zij-airbags zijn ook in deze kleine klasse gewoon standaard bij de meeste concurrerende merken.  

Zie ook:

  • Het crashtestverslag van de Toyota Aygo;
  • alle crashtestoordelen per merk en type;
  • de testmethode.