icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Voetgangersveiligheid gebaat bij crashtests

Nieuws | Zijn auto’s met een hoger Euro NCAP-voetgangersoordeel in de praktijk ook echt veiliger voor voetgangers? Ja dus, blijkt uit Zweeds onderzoek.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  17 juni 2011


Over 500 ongevallen in acht jaar bekeken - zie www.nhtsa.gov/ESV - liepen voetgangers bij een aanrijding significant minder ernstig letsel op bij auto's met een  redelijk voetgangersoordeel dan bij auto's met een laag oordeel. Belangrijke kanttekening hierbij is dat het significante verschil zich wel voordeed bij aanrijdingen tot 50 km/h, daarboven liepen de letselverschillen minder uit elkaar.
De letselcijfers in Nederland zijn ook aanzienlijk. Jaarlijks raken hier zo'n 700 voetgangers ernstig gewond bij ongelukken waar motorvoertuigen bij betrokken zijn (bron: SWOV/CBS).

De rol van Euro NCAP
Euro NCAP, de Europese crashtestorganisatie waarin ook de Consumentenbond deelneemt, beoordeelt voetgangersbescherming van auto's al 14 jaar. Sinds 2009 is dat oordeel medebepalend voor het totaal aantal sterren. Diverse fabrikanten nemen het suboordeel daarom sinds twee jaar veel serieuzer en er komen steeds meer 'voetgangersvriendelijkere' auto's op de markt. Zie voor het oordeel per merk en type en de testmethode consumentenbond.nl/crashtests.