icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

TomTom en Navigon voor de iPhone

Eerste indruk | Zowel TomTom als Navigon levert een navigatie-programma voor de populaire iPhone. De navigatiesoftware werkt heel aardig op de computertelefoon. Al hebben beide pakketten hun voor- en nadelen.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  17 december 2009


Merk TomTom en Navigon

Richtprijs € 100


Type voor de iPhone



Wat is TomTom app voor iPhone en de Navigon MobileNavigator

 

Deze review is uit 2009.
Lees hier de review over
de nieuwste versie van de TomTom Europa app

 

Zowel TomTom als Navigon bieden een navigatiepakket voor de populaire iPhone 3G(s). Hebben de programma’s genoeg mogelijkheden voor serieuze navigatie en waarin verschillen ze van elkaar?

De iPhone is dan wel dé gadget van de laatste jaren, toch waren er kritiekpunten. Een van de belangrijkste: waarom staat Apple geen navigatiesoftware toe op een telefoon met gps-ontvanger? Voorjaar 2009 ging het roer om, en jawel: al in de zomer zagen wij de eerste ‘navigatie-apps’ in Apple’s softwarewinkel. Zo ook van TomTom en Navigon, bekend van de traditionele navigatiesystemen. Beide producenten bieden nu een softwarepakket als download voor €100 met kaarten van Europa. Ter vergelijking: losse systemen zijn er vanaf  €120. Officieel heten de programma’s TomTom app voor iPhone en en Navigon MobileNavigator. Goed om te weten als je een van beide zoekt in de catalogus van Apple.

TomTom heeft sinds oktober 2009 ook een carkit (€100) om de iPhone in te klikken, op te laden en om handsfree te bellen. Deze carkit bevat tevens een gps-ontvanger die volgens TomTom de ontvangst van het gps-signaal verbetert. Deze functionaliteit is (nog) niet getest.

De grote vraag is nu natuurlijk: kan de iPhone-software concurreren met een los navigatiesysteem? En welk van beide navigatiepakketten is het beste? Lees onze eerste indruk na een tweetal testritten met TomTom en Navigon voor de iPhone.

Verschillen

De prijs van beide pakketten is gelijk: €100 (tot 9 november rekent Navigon een tijdelijke aanbiedingsprijs van €80). Standaard ontvangen en verwerken beide pakketten geen fileinformatie. Sinds oktober heeft Navigon voor de Benelux-editie van de software wel een optionele verkeersinformatiedienst via mobiel internet beschikbaar: Traffic Live. Deze kost eenmalig €25 (tot eind november €20). Een verkeersinformatiedienst voor de Europa-editie zit nog in pijplijn.

De pakketten kennen een aantal functionele verschillen. TomTom biedt een kaart van West-Europa (21 landen) en Navigon een kaart van West- en Midden-Europa (40 landen). Ook het navigeren zelf kent verschillen.

Met TomTom kun je zonder gps-ontvangst toch een route plannen. Het systeem gaat dan uit van de laatst bekende gps-locatie. Wanneer dit vlakbij je huidige bestemming is, is dit handig. Bij Navigon is dat niet mogelijk. Dit pakket wil eerst een gps-fix hebben voordat het een route gaat berekenen.

TomTom toont na het berekenen van de route een routeoverzicht (kaartje, afstand, reistijd), nog voordat je gaat navigeren. Zo kun je zien of je inderdaad naar de gewenste eindbestemming gaat. Navigon geeft voor het berekenen alleen een close-up van de eindbestemming.

Welke navigatiesoftware voor de iPhone komt het beste uit de test?

Lees onze eerste indruk na een tweetal testritten.

TomTom en Navigon voor de iPhone: review

  

Deze review is uit 2009.
Lees hier de review over
de nieuwste versie van de TomTom Europa app


Zowel TomTom als Navigon leveren een navigatieprogramma voor de populaire iPhone. De navigatiesoftware werkt heel aardig op de computertelefoon. Al hebben beide pakketten hun voor- en nadelen. Lees onze eerste indruk na een tweetal testritten.

Beide navigatiepakketten kwamen de afgelopen maanden beschikbaar in de App Store, de onlinewebwinkel van Apple. Omdat het om grote pakketten gaat, kun je de software het beste met de pc downloaden (met iTunes) en dan via een kabel overzetten. Dat gaat waarschijnlijk sneller en stabieler dan downloaden met het toestel zelf, via een WiFi-draadloos netwerk.

De prijs van Navigon (links afgebeeld) en TomTom (rechts te zien) is gelijk voor zowel de Benelux-versie als de Europese versie: respectievelijk €70 en €100. Het belangrijkste verschil tussen beide pakketten is de kaartdekking bij de Europese editie: TomTom biedt een kaart van West-Europa met 21 landen, Navigon belooft een kaart van West- en Midden-Europa met 40 landen.

Navigon heeft bij het navigeren twee functies die TomTom ontbeert. In de eerste plaats rijstrookbegeleiding, zodat je gemakkelijk kunt zien welke baan je moet nemen bij een splitsing of in een voorsorteervak. In de tweede plaats biedt Navigon als enige van de twee text-to-speech, waarbij straatnamen en dergelijke worden uitgesproken bij de routeinstructies.

Met beide pakketten zul je op de iPhone standaard geen verkeersinformatie ontvangen. Bij Navigon kan dit sinds kort wel, bij de Benelux-versie (later ook de Europa-versie), als je een extra dienst afneemt: Traffic Live (eenmalig €20, na eind november eenmalig €25). Deze dienst werd kort na deze eerste indruk gelanceerd en hebben wij nog niet geëvalueerd.

Twee testritten

We hebben ons tijdens twee korte autoritten laten begeleiden door beide iPhone-pakketten. Van beide merken is de Europese versie gebruikt, versie 1.0 van TomTom en versie 1.2 van Navigon. De software werd geïnstalleerd op vier verschillende iPhones: 2x een 3G-model en 2x een 3Gs-model. Alle vier de iPhones werden op de voorruit van een auto bevestigd met daarnaast een TomTom ONE IQ Routes Europe (V5) als referentie.

Niet getest is de aparte raamhouder van TomTom die in oktober voor de iPhone beschikbaar kwam. Deze raamhouder verzorgt de voeding van de iPhone, bevat ook een eigen gps-ontvanger en een carkit voor handsfree bellen. Volgens TomTom zou de kwaliteit van de gps-ontvanger beter zijn dan die in de iPhone. De positiebepaling en dus navigatie zou beter gaan. Deze optionele raamhouder (€100) werkt ook met navigatiesoftware van andere fabrikanten.

Als je de aparte raamhouder van TomTom niet koopt, zul je een ander montagesysteem nodig hebben. Bij veel elektronicawinkels zijn raamhouders of dashboardhouders te koop. Reken op zo'n €15. Voor ongeveer hetzelfde bedrag zijn ook losse iPhone-laadkabels voor de sigarettenaansteker-aansluiting verkrijgbaar, die de iPhone langer laten navigeren dan op de interne accu.

Opstarten

Het opstarten van beide pakketten neemt weinig tijd op een iPhone 3Gs: zo’n 4 à 5 seconden. Op een wat ouder (trager) 3G-model duurt het meestal tussen de 13 en 14 seconden. Echt constant is de starttijd niet: een enkele keer duurde het meer dan 30 seconden voordat bijvoorbeeld Navigon geladen was op een 3G.

Bij alle apparaten duurt het een tijd voordat er een gps-fix is (een gps-fix is een eerste positiebepaling na het starten van de software). Het referentiemodel, de TomTom ONE, leek hier wel wat sneller mee te zijn (ook al duurde het in de test ook bij dit model een tijdje voordat er een fix was).

Adres invoeren

Bij het invoeren van een adres zie je bij Navigon altijd de informatie die je al hebt ingevoerd. Wanneer je bijvoorbeeld al een plaats en straat hebt aangegeven, maar nog geen huisnummer, dan zie je onder het invoerveld voor het huisnummer de plaatsnaam en straatnaam staan die je hebt ingegeven. Dit is een handig geheugensteuntje. Bij TomTom heb je dit niet. Pas nadat je het ingegeven huisnummer hebt bevestigd (en daarmee eigenlijk ook de routeberekening start), krijg je het complete adres te zien.

Handig bij de TomTom is wel dat je daarbij op een kaartje een overzicht van de route te zien krijgt, plus de verwachte reistijd en afstand. Dit geeft je de kans om te begrijpen waar je (in grote lijn) nu eigenlijk heen gaat.

Bij Navigon zie je na het invoeren van een bestemming een close-up van de bestemming op een kaartje. Ook staat het gekozen adres vermeld. Er is echter nog geen route berekend. Dat gebeurt pas wanneer je op de knop 'Navigatie starten' drukt. Deze blauwe knop staat rechtsboven en is relatief klein uitgevoerd. Een knop voor een andere functie staat veel groter midden in het beeld en die druk je misschien per ongeluk in.

Berekend

Bij Navigon moet er eerst een gps-fix zijn voordat er een route berekend kan worden. Dit is jammer. Je kunt dus niet van tevoren (dat wil zeggen zonder gps-ontvangst en fix) inzicht krijgen in de lengte van de route en de verwachte reistijd of aankomsttijd. Bij TomTom wordt altijd een route uitgerekend. Wanneer er (nog) geen gps-fix is, dan maakt TomTom gebruik van de laatst bekende gps-positie, of je kiest zelf een ander vertrekpunt (via Geavanceerde planning in het hoofdmenu). Om de navigatie te starten druk je bij TomTom vanuit het scherm met het overzicht van de route op de ‘OK’-knop. Vrijwel direct krijg je dan de standaard-3D-navigatiekaart te zien.

Op alle iPhones werden de beide korte routes (minder dan 10 km) vrij snel berekend wanneer er een gps-fix was. Daarbij waren de 3Gs-modellen altijd sneller dan de 3G-versies. En daarbij was TomTom altijd nog een tikkie sneller dan Navigon. De verschillen zijn echter niet groot. Vanuit onderzoek naar gewone autonavigatiesystemen is wel bekend dat de modellen van TomTom relatief vaak meer tijd nodig hebben dan andere modellen wanneer er lange routes worden gekozen.

Navigatiescherm

Bij TomTom krijg je meer route-informatie te zien in het standaard navigatiescherm (het scherm met de kaart en route dat je te zien krijgt tijdens het navigeren), meer dan bij Navigon. Zo zie je lengte van de route, de huidige snelheid, de maximumsnelheid, de afstand tot de eerstvolgende actie inclusief een pijl die de richting van deze actie aangeeft, de geschatte reistijd en de verwachte aankomsttijd. Daarnaast wordt bovenin het scherm de naam aangegeven van de eerstvolgende straat waar je heen moet. Dit is vergelijkbaar met de TomTom ONE.

Bij Navigon zie je de afstand tot de eerstvolgende actie inclusief een pijl die de richting van deze actie aangeeft. Ook wordt de naam van de eerstvolgende straat gegeven, net als de maximumsnelheid. Verder krijg je de resterende afstand en de verwachte aankomsttijd te zien.

Bij zowel TomTom als Navigon is standaard het navigatiescherm in 3D. Het is ook mogelijk om 2D te kiezen. Het gezichtspunt bij de Navigon lijkt iets meer uitgezoomd te zijn. Daardoor zie je iets meer van het verloop van de route. Bij actiemomenten zoomt TomTom meer in op de routekaart dan Navigon. Ook geeft TomTom met een extra pijl op de routekaart de richting van de actie aan, zodat je duidelijk ziet waar je heen moet.

Voorsorteren

Een handig hulpmiddel bij het navigeren is de rijstrookbegeleiding bij Navigon. Wanneer er meerdere rijstroken zijn, verschijnt in het navigatiescherm een klein ‘kadertje’ waarin pijlen aangeven welke rijstrook je het beste kunt volgen. Dit is handig bij bijvoorbeeld grotere kruisingen en bij voorsorteervakken voor verkeerslichten. Wanneer je op de snelweg moet afslaan, bijvoorbeeld bij een afrit, of wanneer de snelweg zich splitst, toont Navigon een tijdelijk scherm die de te kiezen rijstrook aanduidt. Na een tijdje verdwijnt dit scherm en krijg je het standaard navigatiescherm weer te zien. Helaas biedt TomTom geen rijstrookinformatie, terwijl de TomTom ONE dit wél heeft.

Text-to-speech

Bij Navigon klinken niet alleen de gewone route-instructies uit de iPhone-speaker ('over 200 meter, rechts afslaan'), maar worden ook straatnamen, wegen, te volgen richtingen en afritten opgenoemd. Je kunt er voor kiezen deze 'text-to-speech'-optie uit te zetten. Sommige gebruikers zullen dit rustiger vinden. Met de standaard Nederlandse stem worden de straatnamen niet altijd even duidelijk uitgesproken. TomTom heeft zoals gezegd geen text-to-speech.

Positiebepaling

Tijdens de test leek het er op alsof de positiebepaling bij de 3G-modellen soms wat moeizamer ging dan bij de 3Gs-modellen. Wat vaker zat de plaatsbepaling ernaast of viel de gps-ontvangst weg bij de 3G-modellen. Daarnaast leek ook TomTom wat onzekerder dan Navigon. Wanneer de auto stilstond, wilde het navigatiescherm van TomTom op de iPhone 3Gs nog wel eens gaan draaien. Ook viel de gps-ontvangst wat vaker weg bij TomTom (geen beweging op de kaart, terwijl er wel gereden werd), of leek te haperen waarbij er soms een verkeerde positie werd bepaald (bijvoorbeeld de auto werd gepositioneerd in een nabij gelegen andere straat). Maar ook Navigon had af en toe last van een wegvallend gps-signaal. De TomTom ONE, die als referentie meeging in de auto, had een iets stabielere ontvangst dan de softwarepakketten op de iPhones.

Wanneer tijdens de testritten werd afgeweken van de route, leek TomTom op de iPhone langer te doen over het herberekenen van een route dan Navigon. Daarbij lijkt TomTom wat langer ‘onzeker’ te zijn over de nieuwe (afwijkende) rijrichting. Vanuit de autonavigatietesten is wel bekend dat Navigon-modellen (gemiddeld gesproken) iets sneller zijn dan TomTom-modellen in het herberekenen van een route. Het snelst was echter de TomTom ONE. Dit systeem bemerkte eerder dat er van de route werd afgeweken. Daarnaast werd een echte alternatieve route berekend. De Navigon-software gaf eerst een nieuwe route waarbij je snel weer op de oude route werd geleid. Direct daarna werd dezelfde alternatieve route als de TomTom ONE uitgerekend.

Menu & bediening

Bij TomTom zijn de menu’s meer gebaseerd op de standaard menu- en interactiestijl van de iPhone-telefoon, waar je met behulp van het touchscreen door de verschillende opties kunt ‘scrollen’. De menu’s zijn bij beide pakketten duidelijk. De diepte van de menustructuur is bij zowel TomTom als Navigon beperkt in vergelijking met de traditionele navigatiesystemen van deze merken. Je hebt de bediening dus vrij snel in de vingers. Bij TomTom kun je door het ergens op  de kaart te ‘tappen’ teruggaan naar het menu. Bij Navigon moet je daarvoor op de kleine knop ‘opties’ drukken, rechtsboven in het navigatiescherm.

Bellen tijdens het navigeren

Een relevante vraag bij navigatiesoftware voor een telefoon is hoe het toestel omgaat met telefoongesprekken tijdens de navigatie. Beide pakketten gaan er in de praktijk op dezelfde manier mee om:

Als je gebeld wordt, schakelt de navigatiesoftware zich automatisch ‘uit’ (standby) en je kunt het gesprek aannemen. Wanneer je ophangt, start de navigatiesoftware automatisch weer op (dat kan wel even duren) en gaat de software verder met de route die je gepland had. Het systeem moet wel eerst een gps-fix hebben. Tijdens het bellen wordt de gps-locatie namelijk niet bijgehouden. Dit kan soms even duren.
Als je zelf wilt bellen, moet je zelf de navigatiesoftware uitschakelen door op de ronde menuknop te drukken onder het iPhone-scherm. Na het bellen zul je zelf weer de navigatiesoftware op moeten starten (dus zelf de ‘app’ aanklikken). Het pakket gaat wel verder met de laatstgekozen route (wat je waarschijnlijk ook graag wilt). Het systeem moet weer de satellieten oppikken, wat even kan duren. De route-geleiding start pas wanneer er weer een gps-fix is.
In de praktijk is het eigenlijk niet handig dat een niet gepland, inkomend gesprek de navigatie pardoes onderbreekt. De navigatiesoftware raakt dan even de weg kwijt. Je kunt overwegen het telefoongedeelte uit te schakelen voordat je gaat navigeren. Dit gaat via het menu Instellingen van de iPhone zelf. Zet de Vliegtuigmodus op 1 (standaard 0).

Conclusie

Wij trekken na twee testritten onze eerste - voorzichtige - conclusies. iPhone-bezitters toveren voor €100 hun telefoon om in een volwaardig navigatiesysteem (exclusief houder en exclusief aansluiting op de autoaccu). De kwaliteit van de navigatie staat of valt met een goede plaatsbepaling. Het viel op dat het gps-signaal op de iPhone vaker wegviel en minder nauwkeurig was dan we bij ‘klassieke’ navigatiesystemen gewend zijn.

Beide iPhone-pakketten verschillen op enkele punten. TomTom lijkt wat beter te hebben nagedacht over de bediening, en die sluit ook beter aan op de bekende ‘look-and-feel’ van iPhone. Onhandig aan de Navigon is dat je pas een route kunt berekenen als hij gps-ontvangst heeft (dus niet vooraf thuis). TomTom lijkt weer langer te doen over routes (her)berekenen, zegt niet welke rijbaan je moet hebben en kan geen straatnamen uitspreken.


Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken