icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Segway

Eerste indruk | Een Segway is een elektronisch vervoersmiddel op twee wielen. Niet zoals een fiets met twee wielen achter elkaar, maar met twee wielen naast elkaar. En daar val je niet van af? Nee, de technisch vernuftige tweewieler houdt je keurig in balans en verplaatst je vlot en bijna geruisloos.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 juni 2010


Merk Segway

Richtprijs € 6.777


segway overzichtpag

Dynamisch evenwicht

meisje panelDe techniek

Voortbewegen op een soort trede met een wiel aan weerszijden en niet voor- of achterover vallen, hoe werkt dat? De Segway beschikt over een dynamisch evenwicht, wat te vergelijken valt met het menselijke evenwicht. Bij de mens spelen de oren, ogen, spieren en hersenen hierin een voorname rol. Het samenspel tussen deze functies zorgt ervoor dat je niet omvalt als je loopt. Bij de Segway zijn deze functies vervangen door gyroscopen, sensoren, microprocessoren en elektromotoren, waardoor de tweewieler keurig in balans wordt gehouden.

De verkeersregels

De Segway mag sinds 1 juli 2008 de Nederlandse wegen op. Voor de Segway is een aparte categorie toegevoegd aan de lijst met vervoersmiddelen en bijhorende regels. De overheid merkt de tweewieler niet aan als fiets of scooter en ook niet als motor of bromscooter. De Segway mag:

  • Op het fietspad en openbare weg rijden
  • Er geldt een maximum snelheid van 25 km per uur
  • De bestuurder moet 16 of ouder zijn
  • Verzekering (WAM) en kenteken zijn verplicht
  • Niet op het voetpad en snelweg gereden worden
  • Niet met z'n tweeën naast elkaar gereden worden
  • Niet bellen terwijl er gereden wordt (wel handsfree)
  • Er moet een bel op zitten en - bij gebruik in de avonduren - verlichting
  • Een rijbewijs is niet nodig

Minder valide gebruikers mogen met de Segway wel de stoep op met een maximum snelheid van 6 km per uur.
 
Bekijk het filmpje om de Segway in actie te zien.

segway panelComfortabel vervoersmiddel?

'Knap lastig', was de inschatting van een van onze panelleden voor aanvang van de test. Een tweede zei: 'lastig in het begin en daarna makkelijker'. Toch klinkt het besturen van de Segway als een simpel klusje: je stapt er op, duwt het stuur naar voren en rijdt weg. De tweewieler houdt zichzelf in evenwicht. En, in de praktijk werkt het ook nog zo. Nadat een instructeur de besturing van de Segway uiteen had gezet, stapten onze panelleden op. De panelleden stonden bij het opstappen eerst wat onzeker en soms wat wankel. Ze moesten wennen aan het gevoel van dat het apparaat hun in evenwicht houdt. Binnen 5 minuten voelden ze zich echter al vertrouwd, duwden het stuur naar voren en waren weg. Misschien een beetje verbaasd, maar het is dan ook een compleet nieuwe manier van voortbewegen.

segway verderafHet rijden op een Segway is prettig. De bestuurder staat recht op en kijkt recht vooruit. Het sturen naar links en naar rechts gaat soepeltjes en zeer gemakkelijk. Bij het maken van bochten blijft de Segway stabiel op de weg liggen. Het maken van scherpe bochten vraagt misschien net iets meer oefening, maar gaat nog steeds verrassend eenvoudig.

Het meeste moeite hadden mensen met het afremmen, en dan met name de noodstop. Je moet namelijk durven je gewicht in een keer naar achteren te plaatsen. Onderzoek van het SWOV toont wel aan dat bij een ervaren rijder de remweg korter is dan de fiets. Bij het op- en afstappen komt ook wat handigheid om de hoek kijken. Stapt men namelijk niet recht naar achteren af of stapt men met het gewicht van het staande been teveel naar voren, dan beweegt de Segway ongewenst een richting op. Op dit onderdeel krijgt de Segway dan ook een redelijk tot goed. Overigens, de panelleden die de Segway langer hebben getest, werden minder kritisch over het op- en afstappen.

Op de modellen die wij testen zat geen standaard. Het parkeren van de Segway kan daarom soms lastig zijn. Uit zichzelf blijft de tweewieler niet overeind staan. Bij het parkeren moet je hem ergens tegen aan zetten, anders valt die om. Een standaard is bijbestelbaar voor €120. 

Gebruikersgemak

In het donker is de tweewieler minder goed te zien. De Segway moet daarom ook van reflector en licht worden voorzien. Die zaten er op onze versie niet standaard op. De politie zal daarom een bekeuring uitschrijven als de Segway 's avonds op de openbare weg wordt gebruikt zonder licht te voeren.

Naast het licht is het niet erg makkelijk om extra bagage mee te nemen. Je spullen meenemen in een rugzak is een optie. Het ligt meer voor de hand om speciale tassen aan te schaffen die boven de wielen gemonteerd kunnen worden. Een volgend praktisch probleem is het slot. Op de tweewieler zit wel een elektronisch slot, maar geen ketting- of beugelslot. De Segway kan ook moeilijk met een kettingslot ergens aan vastgebonden worden.

Op de Segway zit een dashboard gemonteerd. Hierop kan onder andere de snelheid en de levensduur van de batterij worden afgelezen.

Vullen van de tank

De Segway rijdt op elektriciteit. Met een volle 'tank' kan ongeveer 35 kilometer gereden worden. Daarna moet die aan het infuus. Het opladen van de accu kostte ongeveer 1,04 kWh aan energie, waar je ongeveer 23 cent voor betaalt.

De Segway is een stuk milieuvriendelijker dan een gemotoriseerd voertuig, zoals een bromscooter of een bromfiets. De CO2-uitstoot is behoorlijk laag. Als de tweewieler ook nog eens wordt opgeladen met groene stroom, is er geen uitstoot vanwege het gebruik. Het is dan een schoon voertuig.

Aanschaffen of niet?

Het voortbewegen op de Segway voltrekt zich inderdaad zoals de fabrikant beloofd: intuïtief. Bovendien waren alle panelleden enthousiast over het gemak waarmee ze de Segway konden bedienen.

Vanuit praktisch oogpunt vergeleken de meeste panelleden de Segway met de fiets. De overheid ziet dat ook zo, want sinds 1 juli 2008 is het toegestaan om met de Segway over fietspaden te rijden en niet op de stoep. Daar ontstaat dan een klein probleem voor de Segway. Waar de fiets makkelijk aan de hand meegenomen kan worden, is dat met de Segway toch net wat lastiger. Daarom past de claim 'mobiliteit op maat' beter bij de fiets. Ook geven de panelleden aan de fiets milieuvriendelijker te vinden en dat je er tenminste van in beweging blijft.

Al met al is de Segway een interessant vervoersmiddel. Het is niet zozeer een vervangend vervoersmiddel, maar een aanvulling op de bestaande. Het grootste probleem wat er tussen de Segway en de meeste consumenten in zal staan, is het prijskaartje. De Segway kost nieuw bijna 7000 euro; op de importeurssite www.segway.nl zagen we al occasions van voorgaande modellen vanaf 2000 euro. Met deze nieuwprijs prijst de tweewieler zich behoorlijk uit de markt. Wie weet is er een toekomst. In 1998 betaalden we voor een computer ook 5000 gulden. Voor een standaard pc is dat tegenwoordig ondenkbaar.

Makkelijker kan bijna niet

De Segway laat zich op een intuïtieve manier besturen. Duw het stuur naar voren en de Segway zoeft vooruit. Trek het stuur naar achteren en je remt. Om te sturen beweeg je simpelweg het stuur en je eigen gewicht die kant op. Makkelijker kan bijna niet, zou je zeggen. Is het echt zo makkelijk?

Het Consumentenbondpanel had weinig moeite om de Segway te besturen. In de 1e indruk bespreken we hun ervaring. Aan de hand daarvan gaan we in op comfort, stabiliteit, besturingsgemak, gebruikersgemak en prestaties.

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken