icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Audi A3 Sportback e-tron

Eerste indruk | Wellicht denk je - net als wij - dat de benaming 'e-tron' duidt op een volledig elektrische aandrijflijn. De term slaat bij Audi echter op een plug-in hybride systeem. Net zoals in de Volkswagen Golf GTE speelt een benzinemotor de hoofdrol.
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  13 maart 2015


Merk Audi

Richtprijs € 40.750


Type A3 Sportback e-tron



Audi A3 Sportback e-tron: review

Conclusie

Volkswagen en Audi gaan nu ook 'PHEV-ven' (staat voor Plugin Hybrid Electric Vehicle) in de kleine middenklasse. Volkswagen doet dat met de Golf GTE en Audi met deze A3 Sportback e-tron.

De 150 pk sterke benzinemotor is de hoofdmotor, de 102 pk sterke elektromotor speelt een bijrol en is voornamelijk bedoeld als assisterende aandrijving. Maar je kunt wel volledig elektrisch 130 km/h rijden.

Met een prijs van bijna €41.000 is hij voor particulieren nu nog minder interessant. Pas als de brandstofprijzen sterk stijgen zullen ook plug-in hybrides als deze interessant worden.

Wat viel ons verder op aan de Audi A3 Sportback e-tron?

  • De goedkoopste A3 Sportback, met 1,2 liter turbo-benzinemotor, kost inclusief rijklaarmaakkosten €27.750. Deze e-tron is dus €13.000 duurder.
  • Het prijsverschil zit hem vooral in de techniek en in de standaarduitrusting: zo heeft hij als e-tron standaard een zestraps-DSG-automatische versnellingsbak, sleutelloze toegang met startknop, climate control en 17 inch lichtmetalen velgen. Bij de geteste Ambition zijn de velgen zelfs 18 inch in diameter, maar of iedereen dat even fraai vindt?
  • Met de combinatie van een 1,4 liter turbo-benzinemotor en de ondersteunende elektromotor heeft de e-tron een gecombineerd vermogen van 204 pk en 350 Nm koppel. Dat is twee maal zoveel vermogen en koppel als in de 1.2 TFSI met 110 pk en 175 Nm. De prestaties zijn dan ook fors; zo accelereert de e-tron in 7,5 seconde van stilstand naar 100 km/h en de 1.2 TFSI in 10 seconden.
  • Een plug-in hybride als deze A3 e-tron heeft in principe dezelfde technische opbouw als een elektrische auto met range-extender zoals de BMW i3. Bij de laatste zijn de rollen van benzine- en elektromotor wel omgekeerd: de elektromotor is de primaire aandrijving, de benzinemotor is vooral bedoeld om de accu op te laden en zo de actieradius te vergroten.
  • De 8,8 kWh accu is in 3 uur op te laden aan het normale stroomnet met 16 Ampère. Met een volle accu kom je theoretisch maximaal 40 kilometer ver.
  • Je kunt de auto automatisch laten kiezen tussen benzine- en elektroaandrijving of kiezen voor:
    • puur elektrisch;
    • benzine met elektrisch vermogen op peil houden (als je later puur elektrisch in de stad wilt rijden);
    • benzine met accu laden.
  • De e-tron is 360 kilo zwaarder dan de 1.2 TFSI. Hij is door zijn lage CO2-uitstoot nu nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar mocht je als particulier hier ooit motorrijtuigenbelasting voor moeten gaan betalen ben je flink wat extra geld kwijt. Denk hierbij aan €900 per jaar (prijspeil 2015).
  • Het zware accupakket snoept wel flink veel bagageruimte weg. Standaard heeft de Sportback 400 liter, daar blijft nu 300 liter van over.
  • De A3 is in 2012 al getest door Euro NCAP, toen scoorde hij op de crashtest al de maximale 5sterren. De e-tron versie is in 2014 getest, hij haalt eveneens de volle 5 sterren en opvallend genoeg met hogere percentages dan de standaard A3.

Bekijk ook:

Audi A3 Sportback e-tron: specificaties testauto

De Audi A3 Sportback e-tron in het kort:

  • Prijs vanaf: €40.750 (Attraction).
  • Prijs testauto: €49.250 (Ambition Pro Line Plus).
  • Benzinemotor 4 cilinder, 1,4 l, turbo, intercooler, 150 pk (110 kW), 250 Nm.
  • Elektromotor 102 pk, 330 Nm.
  • Lithium-ion accu 8,8 kWh.
  • Gecombineerd vermogen: 204 pk, 350 Nm.
  • 6-traps automatische versnellingsbak.
  • CO2-uitstoot: 35 g/km.
  • Gemiddeld verbruik: 1,5 l/100 km (=1 op 67, fabrieksopgave).
  • Ecotest: nog niet bekend.
  • Energielabel A.
  • Euro NCAP crashtest: 5 sterren (2014).

Lees ook:

Meer eerste indrukken

Meer eerste indrukken